گزارش «اقتصادسرآمد» از دومین مرحله یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی

کرونا و انتخابات متفاوت

گروه سیاسی- دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ده حوزه انتخابیه از ساعت هشت صبح دیروز با رقابت بیست نامزد ‏برای ده کرسی مجلس آغاز شد.این انتخابات در حوزه های انتخابیه سمیرم و لنجان در استان اصفهان، حوزه انتخابیه دهلران، ‏آبدانان، دره شهر و بدره در استان ایلام، حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس در استان البرز، حوزه انتخابیه زنجان و طارم در ‏استان زنجان و حوزه انتخابیه اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در استان خوزستان، حوزه انتخابیه بیجار در استان کردستان، حوزه ‏انتخابیه کرمانشاه و اسلام آباد غرب و دالاهو در استان کرمانشاه، حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در استان ‏گلستان برگزار خواهد شد.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، انتخابات در حوزه انتخابیه میانه در استان آذربایجان شرقی به دلیل اینکه صلاحیت یکی از نامزدها از سوی شورای نگهبان رد ‏شد، در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.‏براساس اعلام ستاد انتخابات کشور، مدت برگزاری این انتخابات ۱۰ ساعت خواهد بود که در صورت لزوم یک یا دو ساعت هم ‏تمدید می شود.‏افرادی در این انتخابات می توانند شرکت کنند که در مرحله اول یا رای نداده باشند یا در همان حوزه ای که در مرحله اول رأی ‏داده اند، حاضر شوند.‏
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور از فرآیند برگزاری دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بازدید و اظهار کرد: امروز به لطف خدای متعال و همت نیروهای نظارتی، اجرایی، امنیتی، انتظامی، رسانه ای و اطلاع رسانی و همه کسانی که در حوزه انتخابات به ما کمک می کنند، مرحله دوم انتخابات در ۸ استان، ۲۳ شهرستان و در ۱۰ حوزه انتخابیه برگزار می شود.
رحمانی فضلی با بیان اینکه به لطف خدا، روند کار بسیار خوب بوده و مشکل خاصی وجود نداشته است؛ گفت: ویژگی این مرحله این است که با بیماری کرونا مواجه هستیم. لذا در این دور از انتخابات، مطابق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل کردیم و همه شرایطی که اشاره شده بود رعایت شد.
وزیر کشور ابزار امیدواری کرد: با  انتخابات سالم و قانونی که امروز خواهیم داشت و با آسیب شناسی دقیق بتوانیم جمع‌بندی خوبی برای برگزاری انتخابات باشکوه ۱۴۰۰ برای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا داشته باشیم تا در صورت تداوم داشتن وضعیت کرونا در انتخابات ۱۴۰۰ ملاحظات و شرایط خاص خودش را در نظر بگیریم.
در عین حال، رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در مرحله دوم انتخابات مجلس هر نامزدی بیشترین رای را بیاورد به عنوان نماینده مجلس انتخاب می‌شود.
جمال عرف در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری انتخابات دوره دوم مجلس در ۱۰ حوزه انتخابیه اظهار کرد: براساس گزارش‌ها تاکنون هیچ مشکلی وجود نداشته است، البته در ابتدای شروع رای گیری برخی شعب تاخیر داشتند که بعد از یکی دو ساعت مشکل حل شد و اکنون همه شعب آنلاین هستند و مراجعه کنندگان رای خود را می‌دهند.وی ادامه داد: در این مرحله اکثریت نسبی مدنظر است یعنی هر کدام از نامزدها رای بیشتری داشته باشند به عنوان نماینده انتخاب می‌شود ، من به مردم توصیه می‌کنم از حق قانونی خود استفاده کرده و در انتخابات مشارکت کنند.
عرف خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ انتخابات مجلس را برای شش حوزه  خواهیم داشت که ۵ حوزه میان دوره‌ای خواهند و  پیشنهاد ما این است که حوزه میانه به صورت   مرحله دوم اجرا شود. ادله خود را به شورای نگهبان ارائه می‌کنم تا حقوقدانان و فقهای شواری نگهبان آنها را بررسی کنند تا حقی از کسی ضایع نشود.
سخنگوی شورای نگهبان هم گفت: در این دور از انتخابات ۲ روش سامانه "مردم ناظر" و "سنا" برای دریافت شکایت‌ها و اعتراض‌ها در نظر گرفته شده است.
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که از محل ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات انجام شد، درباره بحث نظارت بر انتخابات از سوی شورای نگهبان گفت: در این دوره از انتخابات ۲ روش دریافت شکایت‌ها و اعتراض‌ها را داریم که یکی روش برخط است که دوستان ما سامانه "سنا" را برای دریافت شکایت‌ها به صورت آزمایشی راه اندازی کرده‌اند که در این بخش گزارش‌ها و شکایات اولیه رسیده که همکاران مشغول بررسی آن‌ها هستند.
وی ادامه داد: دومین روش هم سامانه "مردم ناظر" است که به طور عام مردم می‌توانند اگر گزارش یا اعتراضی دارند از طریق این سامانه برای ما ارسال کنند.
 کرونا و انتخابات متفاوت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه