آمریکا نگذاشت ۵ میلیارد دلار وام بگیریم

رئیس‌جمهور گفت: ما ۵ میلیارد دلار از IMF [صندوق بین المللی پول] درخواست وام کردیم و همه قبول کردند اما آمریکا نمی‌گذارد.حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: همه تلاش ما این است که همزمان با مقابله با کرونا بتوانیم بقیه کارهای لازمی که برای زندگی و آینده مردم مورد نیاز است را با پروتکل‌های بهداشتی عملیاتی و اجرایی کنیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، وی عنوان کرد: جمعیت، جمعیت قابل ملاحظه‌ای است و ما بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز داریم و از آن طرف اگر دانشگاه و فرصت تحصیلات تکمیلی، و حوزه‌های علمیه را کنار هم قرار دهیم، تقریباً از یک جمعیت ۲۰ میلیونی حرف می‌زنیم. آنهایی که می‌گویند درس، علم، دانش مهم نیست، بدانند این مساله بحث زندگی بیست میلیون نفری است که خود را آماده کردند یاد بگیرند، بیاموزند، صاحب مهارت شوند و بتوانند آینده خود را بسازند. یعنی می‌گوئیم این جوانان نسبت به آینده خود هیچ اطمینانی نداشته باشند و هراس داشته باشند و درس نخوانند و بیکار در خانه و خیابان بنشینند. آثار سوئی که در روحیه این جوانان ایجاد می‌شود بسیار خطرناک است‌.روحانی افزود: بحث هم تنها بحث آموزش نیست، آموزش یک بعد مهم است اما بعدی که گاهی از بعد آموزش هم مهمتر است بعد پرورشی است. یعنی دانش آموز باید بیاید سرکلاس و مدرسه و با استاد مواجه شود. درست است می‌توان بسیاری از درس‌ها و آموزش‌ها را از طرق دیگر آموخت اما درس استاد چیز دیگری است. پای درس استاد نشستن و زانو زدن زیر پای استاد معنا و مفهوم دیگری دارد و فضای دیگری را ایجاد می‌کند. بنابراین ما هم باید به آموزش، هم پرورش و هم به جسم و جان توجه کنیم.
رئیس جمهور با تاکید براینکه برخی کاملاً از این شرایط در ایران ناراحت هستند، گفت: برخی کانال‌های ضد ایرانی خارج نشین ناراحت و عصبانی هستند که در کرونا همه چیز دارد به روال درست پیش می‌رود و مدیریت می‌شود. البته این عصبانیت را می‌دیدم و اخیراً وزارت اطلاعات از برخی از موسساتی که در آمریکا هستند گزارشی به من داد که آنها چقدر عصبانی هستند.وی ادامه داد: اینجا مفهموم مراعات کردن متفاوت می‌شود و دیگر معنای مراعات یک هفته، ده روز و یک ماه نیست و باید بلند مدلچت مراعات کنیم. مفهوم امداد و کمک رسانی عوض می‌شود و همه‌چیز معنای خود را پیدا می‌کند و با بحران‌های دیگر متفاوت است. شما دیدید در آغاز این بحران در کشورهای اروپایی و آمریکایی چه وضعی در روزهای اول پیش آمد. به هم ریخت و مردم به فروشگاه‌ها هجوم آوردند، جنس و وسایل بهداشتی نبود. برای ماسک دعوا می‌کردند و در فرودگاه‌ها این کشور از آن کشور ماسک را می‌قاپید. با وضعیت عجیب و غریبی در هفته‌های اول مواجه شدند و پیداست این داستان، داستان ویژه ای است که اصلاً بی سابقه است و دیدید به حمدلله در کشور ما جایی نبود بیمارستان ما بین ایرانی و غیرایرانی فرق بگذارد.‌رئیس جمهور تاکید کرد: آنچه که در اروپا پیش آمد که بعضی گفتند خانه سالمندان را رها کنید، در کشور ما نسبت به سالمند، جوان، ایرانی و خارجی تفاوت قایل نشدیم. در دنیا گفتند این چون سیاه است در صف آخر بایستد و ما اول به سفید دارو بدهیم. همین پی سی آر گفت این سیاه است برود دو هفته دیگر بیاید. در خود آمریکا بین مردم تبعیض قائل شدند ولی ما در ایران بین اقوام، مذاهب، داخلی و خارجی تبعیض قایل نشدیم و این نشان داد انسانیت، حقوق بشر و معرفت و فرهنگ را کاملاً در این داستان دیدیم.
روحانی تصریح کرد: حالا داستان دیگری ما داشتیم که شاید هیچکس نداشت و آن اینکه ما کشوری بودیم در تحریم صد درصد و سخت‌ترین تحریم، و اتفاقاً دنیا واقعیت خود را نشان داد و در شرایط بحران کرونا نگفتند برای ایران همه چیز از جمله حساب بانکی و پول مسدود و ممنوع اما حداقل برای دارو آزاد است.وی ادامه داد: ما ۵ میلیارد دلار از IMF [صندوق بین المللی پول] درخواست وام کردیم و همه قبول کردند اما آمریکا نمی‌گذارد که پول برای دارو و واکسن و درمان بگیریم. اینها تا این حد از انسانیت فاصله گرفتند. کاخ سفید امروز در آمریکا بویی از انسانیت نبرده است.
آمریکا نگذاشت ۵ میلیارد دلار وام بگیریم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه