دهه فجر، فرصتی برای شکرگزاری

روزهای دهه‌ فجر، فرصت خوبی است که پیر و جوان، زن و مرد به ارزیابیِ اتفاقات و حوادثی که بعد از پیروزی انقلاب رخ داده است پرداخته و نتایج و ثمرات این انقلاب بزرگ را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.
شکرگزاری، ساده ترین و لذت بخش ترین راه برای استفاده هرچه بیشتر از نعمت های پروردگار یکتاست. نعمت های خداوند مانند یک اقیانوس بی انتها و بیکران است و کسی می تواند از تمام این نعمت ها بهره مند شود که شکرگزار و قدرشناس باشد. یکی از خواص شکر، زیاد شدن نعمت است. خداوند در قرآن کریم می فرمایند: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی‏ لَشَدید؛ [1] اگر سپاسگزاری کنید بر نعمت هایتان می افزایم و اگر ناسپاسی کنید، یقینا به عذابی شدید گرفتار خواهید شد.» با نگاهی گذرا به تاریخ  می بینیم که بسیاری از اقوام گذشته به خاطر کفران نعمت، از نعمت های الهی محروم شده وگرفتار شدند.حقیقت شکر در این است که انسان نعمت‏ هایی را که خداوند به او ارزانی داشته، در مسیر صحیح استفاده نموده و از خرج کردن آن ها در مسیر معاصی و گناهان بپرهیزد. اما می‌توان در یک تقسیم بندی برای شکر سه مرحله را ذکر کرد:
۱. شکر قلبى: به این معنا که تصویر و یاد نعمت در ذهن و دل باشد. مرتبۀ قلبى شکر، فهم نعمت است و این که نعمت، محصول عطا، لطف و رحمت خداوند است.
۲. شکر زبانى: به معنای ستایش زبانى نعمت­ دهنده است. شکرگزار در این مرحله به تمجید و تسبیح  نعمت دهنده می­ پردازد و در حد فکر و توان خود، او را می­ ستاید.
ادامه در صفحه 2
دهه فجر، فرصتی برای شکرگزاری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه