آمريكا از استراتژي اسلحه فروشي به استراتژی IT رو مي آورد ؟ 


 از فحواي كلام جو بايدن و نوع انتخاب همكاران ارشدش چنين برمي آيد كه در تعامل با دنياي خارج رويه اي كاملاً متضاد با رویه ترامپ در پيش خواهد گرفت . لغو پانزده فرمان اجرایی ترامپ در اولین ساعت ورود به کاخ سفید ، تاکید اکید بر همکاری با کشورهای دیگر برای حل معضلات جهانی ، لغو موقت فروش اسلحه به عربستان ، امارات ، بازگشت به پیمانها و سازمانهایی که ترامپ آمریکا را از آنها خارج کرده بود ، تاکید بر حقوق بشر و غیره راهکارهای دولت جدید آمریکا در تعامل با دنیای خارج است . 
این تغییر رویه از باب اعتقاد قلبی به حقوق بشر و انسانی کردن رفتار آمریکا با مردم دنیا نیست ، بلکه آمریکا به اقتضای شرایط جدید برای حفظ هژمونی خود مجبور به تغییر رویه است . بعنوان مثال ، بر خلاف تصور ما از تجارت فروش اسلحه آمریکا ،  کل صادرات اسلحه این کشور در سال ۲۰۱۹ فقط ۵۵ میلیارد دلار بوده است . برای درک بهتر این عدد خوب است بدانیم کل تولید اسلحه در ۲۵ شرکت بزرگ اسلحه سازی دنیا در همین سال ۳۶۰ میلیارد دلار بوده است . این نکته نباید نادیده گرفته شود که بزرگ‌ترین تولیدكنندگان سلاح خود بزرگ‌ترین مشتریان سلاحهای تولیدی خود هستند ، بنابراین تفاوت زیادی بین تولید و صادرات اسلحه وجود دارد . 
 در مقابل صادرات ۵۵ میلیارد دلاری سالانه اسلحه که کلی بدنامی و نگاه منفی برای آمریکا به بار می آورد ، شرکت‌هایی مثل اپل ، آمازون ، گوگل ، میکروسافت ، توئیتر و غیره وجود دارند که هر یک به تنهایی چند برابر کل تجارت اسلحه آمریکا برای اقتصاد ملی این کشور ارزش افزوده ايجاد ميكنند . در حال حاضر ٧ شركت از ده شركت برتر دنيا شركتهايي از جنس اپل و فیس بوک هستند 
 بعنوان مثال پروژه اینترنت جهانی استارلینک ایلان ماسک کارآفرین بزرگ آمریکایی در حال فرستادن صدها ماهواره به فضا برای پوشش کل کره زمین جهت تامین اینترنت نامحدود و پرسرعت برای کل دنیاست که تا سه سال دیگر کامل می‌شود . اگر با فرض بسيار بدبینانه فقط ۱ میلیارد نفر از ۸ میلیارد جمعیت دنیا مشترک این شبکه بشوند و سالانه هرکدام فقط ٣٠٠ دلار حق اشتراك پرداخت كنند ، اين شركت به تنهايي ٣٠٠ ميليارد دلار ، معادل ۶ برابر كل صادرات سالانه اسلحه آمريكا براي اقتصاد ملي اين كشور درآمد خواهد داشت .
آمريكا ميتواند با قدرت سياسي ، فرهنگي و هنري خود اين خدمات و كالاها را بعنوان ابزارهايي كه بسترساز دموكراسي و رعایت حقوق بشر هستند به دنيا بفروشد و با يك تير همزمان چند نشانه را بزند . أولاً با سرمايه گذاري كم در اين تكنولوژيها  که در آنها دست بالا را دارد درآمدهاي نجومي كسب كند ، ثانيا بوسيله شركتهاي مثل گوگل ، فيس بؤك ، توئيتر و غيره بي نياز از سازمانهاي عريض و طويل ، پرهزينه و بدنام اطلاعاتي با جزئيات اطلاعات عملكرد و گرايشات همه مردم دنيا را بدست بياورد و در جهت منافع و حفظ هژمونی خود استفاده كند ، ثالثاً گسترش اين نوع فعاليتها برخلاف اسلحه فروشي و ايجاد پايگاه نظامي در دنيا براي آمريكا نه تنها بدنامی و نگاه منفی بوجود نمی آورد بلکه مقبولیت و مشروعيت هم کسب می‌کند ، رابعا‌ً برخلاف جنگ سرد که با مسابقه تسلیحاتی رقیب وقت خود اتحاد شوروی را زمین زد ، الان برای بردن رقیب فعلی به گوشه رینگ یعنی چین که متکی به فروش اقلامی مثل فولاد ، سایل الکترونیکی و خودرو است از این ابزار که فعلاً در دسترس حریف نیست بهره ببرد . 
 آمریکا با این استراتژی هژمونی جهانی خود را با مشروعیت ، مقبولیت و درآمد بالاتر بازسازی می‌کند و با مهار کردن چین بعنوان دولتی اقتدارگرا که تنها امتیاز آن قدرت اقتصادی است بر بزرگ‌ترین چالش حال حاضر خود غلبه خواهد کرد ، چین برخلاف اتحاد شوروی نه با مسابقه تسلیحاتی بلکه فقط با رقابت اقتصادی زمین گیر خواهد شد . 
 ترکیب قدرت عظیم IT و اينترنت با هاليوود ، سيليكونولي ، مك دونالد ، هاروارد و MIT ، استمرار جذب نخبگان دنیا ، قدرت مسلط آمریکا بازسازی خواهد شد و حفظ قدرت دلار در مبادلات جهانی به مراتب بهتر از بمب افکن های بی ۵۲ عمل خواهد کرد ، در اینصورت مقبولیت آمریکا برای بخش مهمی از دنیا مثل دوران پس از جنگ‌های جهانی اول و دوم باز خواهد گشت .
اگر آمریکا چنین استراتژی اتخاذ کند ، نحوه مواجهه ما با آمریکای جدید چه خواهد بود ؟   
*فعال سیاسی اجتماعی
آمريكا از استراتژي اسلحه فروشي به استراتژی IT رو مي آورد ؟ 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه