بررسی« اقتصادسرآمد» به بهانه انسداد اخیر کانال سوئز و توقف تردد کشتی‌های تجاری

انسداد کانال سوئز و جایگاه خاص اقتصاد دریایی ایران

گروه اقتصاد دریا - امید عباسی - انسداد اخیر کانال سوئز و عبور سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از مسیر این کانال، یافتن مسیر جایگزین و کم ریسک تری را برای حمل و نقل کالا و بار ضروری می‌کند و در این میان، کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا 20 روز و صرفه جویی در هزینه‌ها تا 30 درصد یکی از بهترین گزینه‌ها است که موقعیت جغرافیایی و نقش آفرینی ایران در آن راهبردی ارزیابی می‌شود. ایران به عنوان یک قدرت بالقوه اقتصادی در نقطه اتصال دو قاره آسیا و اروپا و در نزدیکی قاره آفریقا قرار گرفته است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، این کشور در مسیر اصلی کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب نیز واقع است و بهترین راه اتصال جنوب غربی آسیا، شبه قاره و حوزه خلیج فارس به آسیای مرکزی، قفقاز، شمال اروپا و اسکاندیناوی از طریق کریدور کانال سوئز است.اصولاً کریدور به راهرو یا دالانی گفته می‌شود که برای حمل و نقل مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، در هر کریدوری می‌توان از شیوه‌های مختلف حمل و نقل (ریلی، جاده‌ای و دریایی) آبراه‌ها و خطوط انتقال انرژی، نفت و گاز استفاده کرد. به طور کلی کریدورهای عبوری از ایران را می‌توان به دو دسته کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و کریدورهای شرق- غرب تقسیم کرد:
کریدور شمال – جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ توسط سه کشور ایران، روسیه و هند به منظور بهبود مناسبات تجاری و گسترش همکاری‌های حمل و نقلی بین اعضای تشکیل شد و با پذیرش ۱۱ عضو جدید از جمله: آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه و بلغارستان به کار خود ادامه داد. از این رو، این کریدور به منظور افزایش دسترسی طرف‌های متعهد به بازارهای جهانی، از طریق تسهیلات حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی، رودخانه‌ای و هوایی اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس، از طریق روسیه به سن پترزبورگ و اروپا متصل می‌کند.
 کریدور شرق- غرب که همان جاده باستانی ابریشم است می‌تواند در مبادلات کالایی کشورهای چین و آسیای مرکزی در شرق و شمال شرقی از طریق ایران به کشورهای حوزه قفقاز، آسیای غربی و حوزه دریای مدیترانه نقش‌آفرینی کند. 
انسداد کانال سوئز و روشن شدن جایگاه اقتصاد دریایی ایران
امیرحسین عرب پور در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد در ارتباط با زوایای اقتصادی و مهم مسدود شدن دوباره و احتمالی کانال سوئر به خبرنگار ما، گفت: ایران به عنوان یک قدرت بالقوه اقتصادی در نقطه اتصال دو قاره آسیا و اروپا و در نزدیکی قاره آفریقا قرار گرفته است. این کشور در مسیر اصلی کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب نیز واقع است و بهترین راه اتصال جنوب غربی آسیا، شبه قاره و حوزه خلیج فارس به آسیای مرکزی، قفقاز، شمال اروپا و اسکاندیناوی از طریق کریدور شمال- جنوب است. این موقعیت ویژه جغرافیایی، بهره برداری از منافع ترانزیت منطقه‌ای و جهانی را با توجه به کریدورهای بین المللی ضروری می‌کند. از جمله مزایای تقویت ترانزیت برای ایران، افزایش درآمدهای تجاری، ارتقای زیرساختهای اقتصادی کشور، کاهش اثرات تحریمی و افزایش نقش و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در معادلات استراتژیک بین المللی است.
ارتباط اعتبار بین المللی ایران با اقتصاد دریایی
وی در ادامه افزود: شکوفایی ظرفیت‌های ترانزیتی کشور علاوه بر آنکه باعث استحکام ساختار اقتصادی با تنوع و افزایش در منابع درآمدی کشور، کاهش وابستگی اقتصادی به فروش نفت، اشتغال آفرینی و ارتقای شبکه زیرساختی حمل ونقل می‌شود می‌تواند با گره زدن منافع سایر کشورها به یکدیگر. هزینه تحریم‌های اقتصادی برای تحریم کنندگان را افزایش دهد و اعتبار بین المللی ایران را ارتقا دهد.
جایگاه کلیدی ایران در اقتصاد دریایی
عرب پور با اشاره به این نکته که، یکی از ضرورت‌های مهم در تجارت بین الملل، اطمینان از حمل و نقل کالا در بستری امن، کم ریسک و با سرعت بالا است، تصریح کرد: انسداد موقت کانال سوئز به عنوان یکی از مهم ترین آبراه‌های دادوستد کالا و انرژی در جهان، می‌تواند تأثیراتی جبران ناپذیری بر اقتصاد جهانی وارد کند زیرا حدود 10 درصد از تجارت بین‌المللی شامل بخش قابل توجهی از نفت مورد نیاز جهان از این مسیر دریایی عبور می‌کند.
همان طور که بیان شد، ایران، استراتژیک‌ترین موقعیت منطقه‌ای برای ترانزیت کالاهای بین المللی را به خود اختصاص داده است و از این رهگذر می‌تواند درآمدهای پایدار جایگزین فروش نفت خود را استحصال کند. سواحل مکران و چابهار ازجمله نقاط مهم و استراتژیک در سواحل جنوبی ایران است که برای حمل کالا در کریدور شمال- جنوب ویژگی مقرون به صرفه بودن را داراست. این کریدور که طول آن 7200کیلومتر است مزایای چشم‌گیری برای مشارکت‌کنندگان در پروژه فراهم می‌آورد. یکی ازمزیت های آن در مقایسه با دیگر مسیرهای حمل‌ونقل و به‌خصوص کانال سوئز این است که با برخورداری از ویژگی حمل و نقل ترکیبی، زمان انتقال کالا را به نصف کاهش می‌دهد.
لذا استفاده حداکثری از ظرفیت های بین الملل دریایی می تواند موقعیت اقتصادی و استراتژیک ایران در منطقه را به شدت افزایش داده و ما را در تحقق بسیاری از خواست های اقتصاد دریایی به جایگاه مطلوبی برساند.
  انسداد کانال سوئز و جایگاه خاص اقتصاد دریایی ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه