فرش قرمز برای سرمایه گذاران در بنادر و پسکرانه

ظرفیت فوق العاده پسکرانه بنادر برای توسعه اقتصاد دریا محور

گروه اقتصاددریا-  ظرفیت فوق العاده پسکرانه بنادر برای سرمایه گذاری به گونه ای است که با رونق پسکرانه بنادر می توان به توسعه اقتصاد دریا محورپرداخت اگر فرآیندهای اقتصادی برای تسریع در تولید و فعالیت‌های ارزش افزوده ای کوتاه شود سرمایه گذاری در برخی حوزه های تولیدی چه در پسکرانه بنادر و چه در سایر نقاط ویژه اقتصادی و مناطق آزاد مغفول مانده است.
 به گزارش اقتصادسرآمد و به گفته سیدعلی حسینی نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ، پسکرانه بنادر ایران در حوزه اقتصاد کلان دارای ظرفیت فوق العاده‌ای است  و رونق پسکرانه بنادر، توسعه اقتصاد دریامحور و افزایش تولید را به همراه دارد. 
وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» و اقداماتی که باید در راستای افزایش هرچه بیشتر تولید و فعالیت های ارزش افزوده در پسکرانه بنادر ایران رخ دهد، اظهار داشت: با حمایت، پشتیبانی، رفع موانع، سرمایه گذاری، توسعه بر اساس مطالعه، برنامه ریزی بلندمدت، توجه به کریدورهای حمل و نقل و سایر موارد اثرگذار در راستای رونق تولید، می توان زمینه فعالیت های تولیدی و ارزش افزوده ای را در پسکرانه بنادر کشور مدنظر قرار داد.
 وی ادامه داد: به نظر می رسد، سرمایه گذاری در برخی حوزه های تولیدی چه در پسکرانه بنادر و چه در سایر نقاط ویژه اقتصادی و مناطق آزاد مغفول مانده است و نیازمند شناسایی و فعالیت بخش خصوصی همراه با حمایت دولت در این زمینه هستیم.
 نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر لزوم کوتاه شدن فرآیندهای اقتصادی به منظور تسریع تولید و فعالیت های ارزش افزوده ای، عنوان کرد: باید ظرفیت های بالقوه بنادر در حوزه تولید و فعالیت های ارزش افزوده ای را بالفعل کرد و تنها در این صورت است که موتور اقتصاد کشور به حرکت در می آید.
 حسینی افزود: بنادر ظرفیت فوق العاده ای به منظور فعالیت اقتصادی در بخش هایی نظیر فولاد، پتروشیمی، خودروسازی و...دارند و از شرایط ویژه کاهش هزینه حمل و نقل برخوردار هستند، بنابراین باید زیرساخت های زیربنایی و روبنایی، امکانات لازم و حمایت های مستمر در این رابطه به منظور فعالیت بخش خصوصی مدنظر قرار گیرد تا شاهد پویایی پسکرانه بنادر در حوزه تولید و فعالیت های ارزش افزوده ای باشیم.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به تنوع حوزه حمل و نقل در ایران، اظهار داشت: باید زیرساخت های لازم در هر یک از شقوق حمل و نقل اعم از جاده ای، دریایی، ریلی و هوایی فراهم شود و با توجه به اینکه کشور ما از نظر موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی از مزایای بسیاری برخوردار است باید بتوانیم به نحو مطلوب از این پتانسیل استفاده کنیم.
 
بنادر کوچک؛ فرصت ساز تعاملات اقتصادی در منطقه 
 این در حالی است که علی قنبری کارشناس اقتصادی معتقد است: سرمایه گذارانی که به دنبال فعالیت های سودده و اثربخش در اقتصاد ایران هستند، می توانند در بنادر و پسکرانه آن سرمایه گذاری کنند. 
وی در خصوص فعالیت های سازمان بنادر و روند توسعه ای که در این بخش دنبال می شود  می گوید: یکی از حوزه های اقتصادی که می تواند توسعه یافتگی یک کشور را به نمایش بگذارد، بنادر و فعالیت های پسکرانه آن است؛ کشورهای که در این بخش به خوبی عمل کردند توانستند صادرات خود را تقویت کنند و به درآمدهای ارزی بی افزایند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بنادر ایران و پسکرانه آن قابلیت های زیادی دارند که سرمایه گذاران می توانند از آن بهره ببرند، تصریح کرد: سرمایه گذاران و صاحبان پول آشنایی مناسبی از بنادر و جایگاهی که این بخش در اقتصاد دارد را ندارند و همین امر باعث شده که پسکرانه بنادر کشورمان با وجود پتانسیل های فراوانی که دارد مانند سایر کشورهای پیشرفته رشد نکند.
وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه پسکرانه و سرمایه گذاری در بنادر و حتی تامین تجهیزات تسهیلات خوبی در نظر گرفته است و از جمله سازمان های است که به بخش خصوصی اعتقاد دارد، لذا این فرصت بسیار خوبی است که صاحبان پول و ثروت که به دنبال فعالیت های تولیدی و سرمایه گذاری سودده هستند، وارد این حوزه شوند.
قنبری با بیان اینکه سازمان بنادر به معنای واقعی فرش قرمز برای سرمایه گذاران پهن کرده است، افزود: اقتصاد ایران دوران خاصی را سپری می کند و تمام بخش ها در حال حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی هستند، بدین جهت برای آنکه اقتصاد ایران پویا شود، سرمایه گذاری در بنادر یکی از راهکار های توسعه اقتصادی است.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدام های که در بخش دریا و بندر می توان انجام داد و خوشبختانه سازمان بنادر در دوره جدید خود به این مهم پرداخته توسعه بنادر کوچک و واگذاری آن به بخش خصوصی است.
این استاد دانشگاه گفت: بنادر کوچک می توانند فرصت خوبی برای توسعه تعاملات اقتصادی ایران با منطقه ایجاد کنند، اگر بخش خصوصی در این بخش ورود می تواند عملیات صادرات و واردات مواد اولیه تولید سرعت پیدا می کند و انگیزه برای فعالیت اقتصادی بیشتر خواهد شد.
گفتنی است خدمات در حوزه دریایی و بندری، زمینه ساز فعالیت های ارزش افزوده ای فراوانی اس که توجه به آن است، می تواند رونق پسکرانه بنادر را در بخش تولید و فعالیت های ارزش افزوده ای به همراه داشته باشد اگر از این مهم غافل نشویم .
ظرفیت فوق العاده پسکرانه بنادر برای توسعه اقتصاد دریا محور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه