آیا باید نگران هک برق ایران نیز بود؟« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

تهدید جدی هکرها برای اقتصاد برق جهان

گروه انرژی- روزنامه اقتصادسرآمد-  به رغم گذشت بیش از چند سال از حملات سایبری گسترده‌ای که 250 هزار نفر از مردم اوکراین را بدون برق گذاشت، شبکه‌های برق جهان اما؛  در برابر هکرها آسیب‌پذیری بیشتری پیدا کرده‌اند. با روی آوردن شرکت‌های نیرو به منابع مختلف انرژی تجدیدپذیر و افزودن میلیون‌ها اجزای دیگر مانند مترهای هوشمند، شمار اتصال‌ها و حسگرهای موجود در شبکه‌هایشان، پتانسیل رخنه برای نفوذگران گسترش پیدا کرده است. شبکه‌های برق به‌دلیل دیجیتالی شدن و استفاده از اپلیکیشن‌های هوشمند بیشتر، به میزان فزاینده‌ای آسیب‌پذیر شده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، نمونه دیگری از چنین تهدیدی پس از تحقیقات اخیر در هند که نشان داد خاموشی اکتبر گذشته در بمبئی ممکن است ناشی از خرابکاری سایبری باشد، حتمی شده است. این قطعی بر فعالیت بازار سهام، حرکت قطارها و زندگی هزاران خانواده در قطب مالی هند تاثیر گذاشت. عواقب مختل‌کننده قطعی شبکه‌های برق ماه گذشته و در جریان یخبندان بی‌سابقه در تگزاس باعث قطع گسترده برق در این ایالت شد.این اتفاقات در حالی رخ می دهد که، نیروگاه‌های برق و پست‌های برق طی چند دهه گذشته از کنترل دستی به کنترل اتوماتیک تغییر شکل داده‌اند و این تغییر، دسترسی از راه دور را برای شبکه‌های دولتی و خصوصی به‌منظور تحلیل دیتا امکان‌پذیر کرد و آنها را در معرض حملات سایبری قرار داد. در این حالت تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اغلب آماده هزینه کردن برای حفاظت در برابر حملات سایبری که احتمال وقوع اندکی دارند، نیستند. چرا که، برخی فراهم‌کنندگان نیرو تمایلی به نصب تجهیزات دفاعی ندارد، زیرا بر این باورند که اسرار زیاد یا اطلاعات محرمانه‌ای ندارند و به جای متمرکز شدن به احتمال وقوع، باید به محتمل بودن چنین رویدادهایی تمرکز کنند.
در این بین تنها، زیرساخت دولتی اساسی مانند شبکه‌های برق و رآکتورهای هسته از اهداف سایبری بوده و خواهند بود، زیرا مدرنیزه شدن امکان اتصال اینترنتی را فراهم کرده که آنها را در معرض رخنه سایبری قرار می‌دهد. این تقریبا غریزه طبیعی هکرها به‌خصوص هکرهای تحت حمایت دولتی است تا به زیرساخت انرژی حمله کنند زیرا به راحتی امنیت ملی را مختل می‌کنند.
تهدید جدی هکرها برای اقتصاد برق جهان
شاهین عبدزاده کارشناس هک کشورمان در گفت و گو با خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: اگرچه ایده نفوذ هکرها به سیستم مرکزی شهرها سناریوی بسیار خطرناکی به نظر می‌رسد، ولی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته احتمال اینکه شبکه مرکزی برق شهری هک شود بسیار کم است و با وجود این کشورهای در حال توسعه باید نگران این مسأله باشند. 
احتمال هک برق در همه جای دنیا 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سیستم برق شهرهای ایران نیز در معرض چنین خطری هستند یا خیر، افزود: باید اعتراف کنم که شاید در واقعیت این مسأله تا این اندازه خطرناک و جدی نباشد. ولی موضوع مهم این است که اگر دقت نکنیم احتمال بروز این اتفاق وجود دارد.
عبدزاده با یادآوری این نکته که ساخت بدافزارها این امکان را به هکر می دهد تا اقدامات هکری خود را در هر جا که خواسته باشد بکار گیرد، گفت: اگرچه بدافزار می تواند اختلالات گسترده  در سیستم برق ایجاد کند ولی باید توجه داشت که توانایی اجرایی آن در دیگر نقاط هم می‌تواند عملی شود.
آیا باید نگرن هک برق ایران نیز بود؟
وی با بیان این مطلب که، اگرچه بدافزار می‌تواند دیگر سایت‌های انتقال برق را هم از کار بیندازد، ولی باید گفت: اگر دشمن سایبری قصد نفوذ به شبکه برق را داشته باشد در بسیاری از کشورها این اتفاق به آسانی انجام می‌شود. اما نکته مهم اینجاست که شما در کدام نقطه جغرافیایی از جهان قرار دارید و تأمین امنیت سایبری تا چه اندازه برای دولت شما اهمیت دارد. این همان مسأله‌ای است که نشان می‌دهد باید در این زمینه نگران بود یا  خیر؟.عبدزاده تاکید کرد: با همه این توضیحات باید گفت هکرها دست‌بردار نیستند و فعالیت‌های خود را پیش می‌برند. اما تنها سیستم برق نیست که مورد هجمه قرار می گیرد.نتایج یک پژوهش جدید علمی نشان می‌دهد در سال‌های اخیر شرکت‌های تجاری از جمله برق به هدف اول حملات سایبری مورد پشتیبانی دولت‌ها مبدل شده‌اند. هدف از انجام این حملات سرقت اسرار تجاری شرکت‌ها و برنامه‌ریزی برای انجام حملات موفق آینده با بررسی اطلاعات مسروقه قبلی است.
براساس گزارش اقتصادسرآمد، تحقیقات نشان می‌دهد حملات سایبری مورد حمایت دولت‌ها از سال 2017تا 2020 رشد چشمگیری داشته و اگر چه در ابتدا تنها یک سوم حملات سایبری دولتی بر علیه شرکت‌های تجاری انجام می‌شد، اما این رقم پیوسته در حال افزایش است. بعد از شرکت‌های تجاری، صنایع دفاعی قابل دسترس در فضای سایبر، مؤسسات رسانه‌ای، دولت‌ها و زیرساخت‌های حیاتی و کلیدی کشورها از جمله دیگر اهداف حملات سایبری دولت‌ها بر علیه یکدیگر هستند. متاسفانه در سالها و ماه‌های اخیر حمله به شرکت‌های دارویی و فناوری برق با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش اهمیت و جایگاه فناوری در زندگی روزمره انسان‌ها افزایش زیادی داشته است. با توجه به اینکه دولت‌ها از منابع و فرصت کافی برای طرح‌ریزی حملات سایبری برخوردارند، می‌توان انتظار داشت که روند حملات مذکور در آینده باز هم تشدید شود.
 این اتفات بیانگر این است که دنیای فناوری امروز جهانی به مراتب خشن تر اما نرم تر نسبت به دنیای سرقت  و راهزنی در گذشته است و اعتمادی که به آن سنجاق شده باید جدا شود تا با این کار دنیای موهوم به آیندگان تحویبل نشود.
 تهدید جدی هکرها برای اقتصاد برق جهان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه