آیا وعده وزیر بهداشت عملی می شود؟

تزریق عمومی واکسن برکت هفته آینده!

گزارش های وزارت بهداشت نشان می دهد که تا روز گذشته بیش از ۵ میلیون و ۲۰۵ هزار دوز واکسن کرونا در کشور مصرف شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۴ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۴۴۵ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را زده اند.
بر اساس همین گزارش، ۸۵۱ هزار و ۲۰۷ نفر نیز دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۶۵۲ دوز رسید.
تزریق عمومی با واکسن برکت ازهفته آینده
سعید نمکی، وزیر بهداشت در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر از آغاز صادرات واکسن ایرانی کرونا از زمستان ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این واکسن هفته آینده در چرخه واکسیناسیون عمومی قرار می‌گیرد.
وزیربهداشت به جزئیات روند تولید واکسن‌های ایرانی پرداخت و گفت: مرحله سوم کارآزمایی واکسن برکت بر روی ۱۴ هزار نفر و واکسن پاستور نیز بر روی ۲۵ هزار نفر انجام شد و در نهایت مدارک این مرحله به وزارت بهداشت ارسال گردید.
وی افزود: اکثر کشورهای دنیا در مرحله سوم در صورتی که فاز یک و دو به خوبی پیش برود و بی عارضه بودن واکسن تایید شود آن واکسن به مرحله واکسیناسیون عمومی رسیده و مجوز اضطراری آن صادر می‌شود.
نمکی با اشاره به اینکه روز گذشته در جلسه سازمان غذا و دارو دو واکسن برکت و پاستور واجد شریط تشخیص داده شد، گفت: مدارک واکسن برکت کامل بود و مجوز مصرف اضطراری برای آن صادر شد و واکسن پاستور نیز بعد از تکمیل دو مدرک، اوایل هفته آینده مجوز آن صادر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امروز محموله واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت می‌شود، تاکید کرد: این واکسن هفته آینده در چرخه واکسیناسیون عمومی قرار می‌گیرد.
به گفته وزیر بهداشت، واکسن فخرا و رازی وارد فاز دو شده‌اند و واکسن بقیه الله نیز وارد فاز بالینی شده است. در یکی دو ماه آینده یکی از موفق ترین کشورهای جهان در تولید واکسن کرونا خواهیم بود و در زمستان نیز آماده صادرات خواهیم شد.
تا تیرماه تولید مشترک واکسن روسی از طریق بخش خصوصی در داخل کشور آغاز می‌شود
محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان غذا و دارو با مناطق آزاد تجاری، گفت: مناطق آزاد تجاری می توانند در زمینه واردات واکسن به صورت ویژه برنامه ریزی کنند. 
وی اظهار داشت: ظرفیت های قانونی زیادی در مناطق آزاد تجاری وجود دارد که در بحث تحریم ها می تواند حامی نظام سلامت باشد. با توجه به تفاهم نامه ای که با شورای عالی مناطق آزاد تجاری داشتیم، از این پس واردات دارو و واکسن تحت نظارت سازمان غذا و دارو در این مناطق تسهیل می شود.
وی ادامه داد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ظرفیت های خوبی دارند و بسیاری از محدودیت هایی که در سرزمین اصلی وجود دارد، در مناطق ویژه دیده نمی شود و به همین دلیل سرعت رشد هم از بعد اقتصادی و هم سرمایه گذاری در این مناطق بسیار بالاتر از سایر بخش ها است.
شانه ساز با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، تصریح کرد: این ظرفیت به‌صورت ویژه مدنظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست، ان شاالله در قالب تفاهم نامه ای که امضا شد، شاهد رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور باشیم و الگویی برای سایر بخش ها و حوزه های اداری باشد که بتوانند شعارهای اصلی و کلان اقتصادی کشور را محقق کنند.
وی درباره واردات واکسن‌ کرونا از طریق مناطق آزاد، افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه ای دارد، با توجه به محدودیت هایی که در سایر بخش ها وجود دارد و مناطق ویژه اقتصادی از آن مستثنی است، می توانند در زمینه واردات واکسن به صورت ویژه برنامه ریزی کنند. البته منبع یابی خارج از کشور و مناطق را خود عزیزان انجام داده و ما به عنوان سازمان غذا و دارو در تائید آن منابع حداکثر سرعت را به کار می بریم. این موضوع در حد توافقی است که صحبت شده است.
شانه ساز درباره زمان صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن برکت و پاستور نیز گفت: به زودی مجوز اضطراری این واکسن ها طبق شرایطی که از سوی کمیته علمی واکسن وزارت بهداشت و کمیسیون قانونی ساخت و ورود دارو اعلام شده، صادر و شخص وزیر این موضوع را اعلام می کند که سعی می کنیم این هفته انجام شود.
به زودی چند میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود 
 رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به زودی یک محموله چند میلیونی واکسن کرونا وارد کشور می‌شود و از طرفی واکسن‌های تولید داخل هم تا آخر هفته مجوز مصرف عمومی دریافت می‌کنند.
وی گفت: برای تزریق دوز دوم واکسن سالمندان نیازی نیست حتماً همان برند دوز اول تزریق شود و تنها در مورد واکسن روسی این الزام وجود دارد.
شانه ساز ادامه داد: در سایر کشورها هم این اتفاق افتاده است و از برندهای دیگر برای دوز دوم استفاده کرده‌اند.
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: تا جایی که بتوانیم به واردات واکسن کرونا ادامه می‌دهیم، اما نمونه‌های داخلی هم در دستور کار قرار دارد و می‌توانیم بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت از واکسن‌های داخلی برای دُز دوم استفاده کنیم.
وی همچنین از تولید مشترک واکسن کرونا با کشور روسیه خبر داد و گفت: تا تیرماه تولید مشترک واکسن روسی از طریق بخش خصوصی در داخل کشور آغاز می‌شود و ما این واکسن را به صورت تولید داخلی عرضه خواهیم کرد.
تزریق عمومی واکسن برکت هفته آینده!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه