بررسی« اقتصاد سرآمد» از کاهش عمر مفید ساختمان در کشور

ضعف نظارت عمر مفید ساختمان‌ها در ایران

گروه راه و ساختمان - با اینکه اکثر مصالح ساختمانی موجود در بازار از استانداردهای لازم برخوردار هستند و کیفیت مصالح نسبت به 15 سال پیش بهتر شده است اما با این وجود عمر مفید ساختمانهای ایران بسیار کم میباشد. در کشور ایران عمر مفید ساختمان ها 25 سال است که در مقایسه با ساختمان های اروپایی که حدالقل 100 سال عمر می کند بسیار کوتاه می باشد. ساختمانهای اروپایی پس از گذشت سال ها با یک بازسازی جزیی باز هم قابل سکونت و استفاده میباشند اما بناهای ایرانی بعد از 25 سال باید تخریب و بازسازی شوند. وی تصریح کرد مهمترین دلیل کوتاه بودن عمر ساختمان های ما عدم استفاده و کاربرد صحیح و اصولی مصالح استاندارد توسط کارگران می باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، تعداد کمی از کارگران ساختمانی در خصوص ساختمان سازی آموزش لازم دیده اند و گواهینامه ی فنی دارتد. در حالی که طبق برنامه ریزیهای انجام شده قرار بوده که تمامی آنها توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دوره های آموزشی طی کنند و گواهینامه  مهارت فنی دریافت کنند. اگر ساختمان سازی طبق اصول فنی و مهندسی و توسط افراد آموزش دیده انجام شود کمک فراوانی به ذخیره انواع انرژی خصوصا انرژی آب خواهد شد. یکی از حقوق افراد در جامعه داشتن یک سرپناه مطمعن و امن میباشد. به همین دلیل اگر در خصوص این موضوع مشکلی برای شهروندان پیش بیاید تمامی دستگاههای مربوط به صنعت ساختمان سازی مسئول این امر هستند.
متاسفانه بعضی از ساختمانها توسط افرادی ساخته میشوند که هیچ گونه آگاهی و مهارتی در خصوص ساختمان سازی ندارند و با استفاده ی نادرست و غیر مهندسی از مصالح باعث کوتاه شدن طول عمر ساختمان ها میشوند. بنا بر اظهارات وی وزارت کار، رفاه و اموراجتماعی باید  به تمامی فعالان در زمینه ی ساختمان سازی گواهینامه مهارت فنی اعطا کند و این افراد باید در قبال کار اجرایی خود مسئولیت قبول کنند. همچنین وزارت راه و شهرسازی پایان کار ساختمانی را زمانی صادر کند که ساختمان هیچ مشکلی از نظر مصالح، اجرا، نظارت و اصول فنی و مهندسی نداشته باشد.
ضعف نظارت عمر مفید ساختمان‌ها در ایران را کاهش داده است
مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در گفت‌گو با خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، با بیان این‌که ظرفیت خوبی برای ساخت ساختمان و واحدهای مسکونی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در زمان رونق به‌طور متوسط 750 هزار ساختمان توسط بخش خصوصی در کشور ساخته می شد و در زمان کم رونق بودن  حدود 400 هزار پروانه ساختمان در کشور صادر شده است.
وی در ادامه با اشاره به این مهم که، ضعف نظارت عمر مفید ساختمان‌ها در ایران را کاهش داده است، گفت: باید به‌گونه‌ای ساختمان بسازیم که نیازی به بازسازی مجدد نباشد. اما در سال های اخیر به این نکته کلیدی در ساخت وسازها نمی‌شود.
ساخت ‌و ساز می تواند موتور پیشران
 اقتصاد باشد
کیانپوربا بیان این‌که ساخت‌و ساز علاوه بر رونق اقتصادی می تواند موتور پیشران اقتصاد باشد، ادامه داد:‌ بازار مسکن دارای حجم بالایی از منابع مالی است و باید برای جلوگیری از هدر رفت این منابع مالی، برنامه‌ریزی کرد و با این گردش مالی در بخش ساختمان بتوان عمر مفید و کیفیت احداث ساختمان‌های کشور را افزایش داد.
کاهش عمر مفید ساختمان در کشور 
از حدود 32 سال به 26 
وی با یادآوری پیشرفت‎های صورت گرفته در کشور و فناوری‌های نوین ساختمان سازی و به کارگیری استانداردهای روز دنیا ،هم اکنون عمر مفید ساختمان در کشور از حدود 32 سال به 26 سال کاهش یافته است تصریح کرد: متاسفانه در کنترل کیفی، استاندارد سازی مصالح، روش‌های اجرای سازه و ساختمان یا نحوه طراحی ساختمان و نظارت، شاهد اشکالاتی در کشور هستیم که با توجه مشکلات در این صنعت، عمر مفید واحدهای ساختمانی در کشور کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه برای رفع این مشکل در کشور نیاز به توانمند سازی و تلاش مضاعف جامعه مهندسی در کشور است افزود: ظرفیت افزایش دانش مهندسی در کشور وجود دارد و باید به این ظرفیت سمت و سوی مناسب داد.
وی با بیان اینکه منابع مالی شخصی که در این ساختمان‌ها هزینه می شود در اصل منابع مالی و ثروت کشور است گفت: باید به گونه‌ای ساختمان بسازیم که نیاز به بازسازی مجدد نداشته باشد و یکبار برای همیشه ساختمانی خوب و مطابق با استانداردهای جهانی بسازیم که دانش فنی به کار گرفته شده موجب افزایش طول عمر واحد ساختمانی و کیفیت ساخت و ساز شود.
  به گفته مسؤلین کشوری از 25 میلیون واحد مسکونی بیش از 30 درصد در بافت های فرسوده قرار دارند و نیاز به بهسازی ویا نوسازی دارند؛در استان اردبیل هم بیش از 90 13کتار از محلات شهری را بافت های فرسوده تشکیل می دهند که طبیعتا نیاز به باز آفرینی دارند. وجود ساختمان های فرسوده و تخریب و نوسازی و یا بهسازی آنها علاوه بر اینکه باعث افزایش هزینه های تمام شده و رشد قیمت مسکن می شود در پی بروز حوادث غیر مترقبه همچون زلزله می تواند باعث خسارت های جانی هموطنان ساکن در این ساختمان ها شود. پایین بودن متوسط عمر مفید ساختمان می تواند به دلایل مختلف بستگی داشته باشد از جمله آنکه به گفته عضو سازمان نظام مهندسی مبنی بر با تایید کم بودن عمر مفید ساختمان در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته، پایین بودن کیفیت مصالح در مقایسه با دیگر کشورها یکی از این موارد است و از آنجایی که کیفیت تاثیر مستقیم بر عمر مفید ساختمان دارد طبیعی است هرچقدر کیفیت بالا باشد عمر مفید نیز بالاتر خواهد رفت.
ضعف نظارت عمر مفید ساختمان‌ها در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه