دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با « اقتصادسرآمد»

رقم ناچیز ارز دیجیتال ایرانی برای تجارت خودرو

گروه بازارسرمایه -  از آغازین روزهای سال‌جاری در برخی از پلت‌فرم‌های خرید و فروش خودرویی، معاوضه یا خرید و فروش خودرو به‌طور محدود با رمز ارزها دیده شده، این در شرایطی است که ‌طی هفته‌ها و روزهای اخیر نقد یا معاوضه خودروی خارجی با بیت‌کوین یا اتریوم یا ارزهای دیجیتال موجود حتی معاوضه با ماینر یا ارز دیجیتال، به طور گسترده‌تری به آگهی‌های فضای مجازی کشورمان راه یافته است
به گزارش اقتصادسرآمد، در این بین اما فعالان بازار، حرکت به سمت خرید و فروش خودرو با ارزهای دیجیتالی در کشورمان را به این زودی‌ها امکان‌پذیر نمی‌دانند. با این حال سال گذشته مدیرعامل منطقه آزاد کیش اعلام کرده بود که استفاده از ارزهای دیجیتال که در مناطق آزاد استخراج شده‌اند و منشا و میزان مشخصی دارند راهکاری مناسب برای تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو در این منطقه است. از آنجا‌ که سیستم مبادلات بانکی کشور با مشکلاتی مواجه است، بعید به نظر می‌رسد مردم بخواهند خودرو یا هر گونه دارایی دیگر خود را با چیزی معامله کنند که مجازی است و با شرایط فعلی دسترسی به آن هم به سادگی میسر نیست.
اما همان‌طور که عنوان شد برخی‌ها هنوز شرایط خرید و فروش  خودرو با این روش مبادلاتی را به صلاح ندانسته و عنوان می‌کنند که زیرساختی در این زمینه فراهم نیست. بر همین اساس در گوشه و کنار اما شنیده می‌شود که برخی مبادرت به خرید و فروش خودرو با روش مذکور کرده‌اند حال آنکه به نقل از برخی فعالان بازار خودروهای خارجی تاکید کرده که آنها منکر انجام خرید و فروش با رمزارزها شدند. این عمل به‌شدت ریسکی است و برخی حتی با دلار یا سایر ارزها خرید و فروش نمی‌کنند، زیرا تداخل صنفی محسوب می‌شود. فعالان بازار تاکید دارند که در چنین مواردی همواره مشتریان را به سمت صراف‌ها و تبدیل ارز به ریال سوق داده‌اند و پس از آن معاملات انجام شده است.
واردات خودرو به ایران با تبادل رمزارزها کلید خورد
این روزها، در بازار خودرو ایران زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال واردات خودرو با ارزهای دیجیتال شنیده می‌شود‌‌. که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اما با رد این موضوع به روزنامه اقتصادسرآمد می‌گوید که تجارت خودرو با بیت‌کوین در بازار ایران امکان‌پذیر نیست.
به گفته مهدی دادفر، امکان واردات خودرو با ارز دیجیتال وجود ندارد و حداقل درباره خودروسازهایی مانند کیا، هیوندایی و تویوتا این نوع معاملات غیرمعمول است و ارزهای دیجیتال معمولا برای خریدهای کوچک و نه تجارت بزرگ استفاده می‌شود.
ارز دیجیتال ایرانی برای تجارت خودرو رقم ناچیزی است
وی افزود: مطابق آمار منتشر شده ایران یک میلیارد دلار ارز دیجیتال استخراج می‌کند که برای تجارت رقم ناچیزی است؛ چرا که طبق آخرین آمارها بخش‌خصوصی با دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار، ۸۵ هزار خودرو خارجی وارد کشور کرد و اکنون ایران بیش از شش میلیارد دلار واردات قطعات خودرو داریم.
تا اطلاع ثانوی واردات خودرو خارجی
 به سرزمین مادری ممنوع است
او گفت: تا اطلاع ثانوی واردات خودرو خارجی به سرزمین مادری ممنوع است اما احتمال دارد واردات خودرو در دولت جدید آزاد شود. ممکن است با یک میلیارد دلار استخراج بیت‌کوین دولت اقلام اساسی همچون جو، گندم، دارو و مواد اولیه برخی کارخانه‌ها را وارد کند اما ردیابی معاملاتی مثل خودرو با رمزارز امکان‌پذیر است.
ایران برای دور زدن تحریم‌ها و واردات کالا از بیت‌کوین کمک می‌گیرد
دادفر تصریح کرد: ایران برای دور زدن تحریم‌ها و واردات کالا از بیت‌کوین کمک می‌گیرد و ایران می‌تواند سالانه حدود یک میلیارد دلار از محل استخراج بیت‌کوین درآمد داشته باشد.
وی تاکید کرد که شاید تاکنون برخی به تعداد انگشت‌شمار به انجام چنین مبادلاتی در بازار خودرو اقدام کرده باشند، اما از آنجا که هنوز موضوع رمزارزها در کشور به خوبی جا نیفتاده، ریسک‌های خاص خود را به همراه دارد. هرچند به شخصه رمزارزها را در شرایط کنونی قابل اطمینان نمی‌دانم، اما از طرفی نمی‌توان جلوی مردم را گرفت و از اقدام‌های این‌چنینی برحذر داشت.
دادفرافزود: به‌طور نمونه بارها و بارها مشاهده شده فردی خودروی خود را در ازای سهام فرد دیگری معاوضه کرده و چنین معامله‌ای نمی‌تواند غیرقانونی باشد.
ارز دیجیتال این روز‌ها یکه‌تاز بازار‌های سرمایه‌گذاری در جهان است و کمپانی‌های بزرگ دنیا یک به یک به صف خریداران ارزرمزدار‌ها وارد می‌شوند. همه جا حرف از این «طلای نامرئی» است. سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرده رویای کسب سود‌های هنگفت و نوسانات وسوسه‌انگیز ارز‌های دیجیتالی باعث شده است تا شمار ورود سرمایه‌های جدید به این بازار‌ها با شیبی تند رو به افزایش باشد. بانک‌های مرکزی بزرگ جهان نظیر بانک مرکزی آمریکا و همتای چینی آن کار روی صدور ارز دیجیتال ملی خود را آغاز کرده‌اند. با ورود هرچه بیشتر شرکت‌های بزرگ به بازار ارز‌های دیجیتالی این بار بانک سرمایه‌گذاری اروپا اعلام کرد که نخستین اوراق قرضه مبتنی بر فناوری بلاکچین اتریوم را صادر کرده است.
طی ۲ سال گذشته بازار ارز‌های دیجیتال در ایران نیز حسابی داغ شده و افرادی که به دنبال سودآوری هستند یا به دنبال خرید ارز‌های دیجیتال یا سودای ساخت یک مزرعه برای استخراج ارز دیجیتال را در سر دارند. اما با شروع امسال و اوج‌گیری ارز‌های دیجیتال، شور و شوق ایرانی‌ها که ناامید از بازار بورس داخلی و بازار ارز و طلا شده بودند، به رمزارز‌ها پیش از گذشته شد. برخی معامله‌گران ایرانی حرکت به سمت بازار ارز دیجیتال را به هر سرمایه‌گذاری دیگری
 ترجیح می‌دهند.
 رقم ناچیز ارز دیجیتال ایرانی برای تجارت خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه