بررسی« اقتصادسرآمد» از برند لوازم معیوب عامل سانحه

آسیب‌شناسی سوانح اتوبوس ها

گروه راه و ساختمان- اعظم زندیه -  آمار بالای تصادفات رانندگی در کشورمان طی سال های اخیر با تدابیر اتخاذ شده گرچه کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته اما همواره با نوساناتی همراه بوده است و در ایام خاص به رغم همه مساعی این منحنی کاهش سینوسی، روند افزایشی به خود می گیرد. پژوهش‌ها و آمار بالای تصادفات رانندگی در کشورمان طی سال‌های اخیر با تدابیر اتخاذ شده گرچه کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته اما همواره با نوساناتی همراه بوده است و در ایام خاص به رغم همه مساعی این منحنی کاهش سینوسی، روند افزایشی به خود می‌گیرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، با توجه به این که عوامل متعددی در این امر دخیل هستند بررسی این که سهم این عوامل در این پدیده چقدر است و ما به عنوان رسانه باید چه اقداماتی انجام بدهیم که این آمار کاهش قابل توجهی پیدا کند.‌ عوامل متعددی از جمله: راه و محیط ،‌ خودرو،‌ عامل انسانی و خدمات امداد و نجات پس از حادثه در کاهش یا افزایش آمار تصادفات و تلفات رانندگی دخالت دارند. 
اینکه آمار قربانیان و مجروحان سوانح رانندگی ما بالاست و در شأن و جایگاه جمهوری اسلامی نیست به یقین به آن باور داریم. ولی اینکه ما خود را با کشوری مثل سوئد مقایسه کنیم که برنامه‌ریزی کرده تا آمار سالانه کشته‌های تصادفات خود را تا سال 2020 از 260 به صفر برساند، این یک قیاس مع‌الفارق است ما باید وضع حوادث و آسیب‌های ناشی از تصادفات در کشور را با کشوری مقایسه کنیم که با ما هم سنگ باشد. ما به لحاظ درآمد سرانه، وسعت، راه‌ها، مدل خودروها، تجهیزات خودروها، رفتار رانندگی و فرهنگ اجتماعی با کشوری مثل سوئد قابل مقایسه نیستیم. در یک بررسی که از وضعیت ترافیکی کشور از سال 84 تا 94 انجام شده نشان می ­دهد که تعداد خودروهای ما از حدود 7 میلیون و ششصد هزار دستگاه در سال 84 به حدود 18 و نیم میلیون در سال 94 رسیده است. یعنی 7/ 142 درصد افزایش داشته است و تعداد موتورسیکلت نیز طی همین دوره از 4 میلیون و 653 هزار دستگاه به 10 میلیون و هشتصد و چهل و هفت هزار در سال 94 رسیده یعنی 133% رشد داشته است.
آسیب‌شناسی سوانح جاده‌ای اخیر
با بروز دو سانحه چند روز گذشته که منجر به از دست دادن تعدادی از خبرنگاران و سرباز معلمان کشورمان شد عوامل متعددی به بررسی گذاشته شد که در این ارتباط دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ کشور با تاکید بر ضرورت نظارت بیشتر و دقیق‌تر روی ناوگان حمل‌و نقل عمومی کشوربه زونامه اقتصادسرآمد، گفت: یکی از مشکلات اتوبوس‌هایی که با مشکل ترمز مواجه می‌شوند لنت‌های ترمز قاچاق و زیرزمینی است که در بازار عرضه می‌شود که باید در دو حادثه اخیر واژگونی اتوبوس هم ببینیم دقیقا علت بروز نقص فنی در سیستم ترمز چه بوده است و بعدا درباره آن قضاوت کنیم.
پلیس علت دقیق سوانح جاده‌ای اخیر
 را اعلام کند
محمود عسگری تصریح کرد: اگر پلیس راه علت واژگونی این دو اتوبوس را بروز نقص فنی در سیستم ترمز اعلام کرده باید دقیقا بگوید که این نقص فنی در کدام بخش از این سیستم رخ داده است چرا که سیستم ترمز شامل روغن ترمز، بوستر، کالیپر، دیسک و لنت‌ترمز و ریتاردر خودرو است که هر کدام از این‌ها با مشکل مواجه شود ممکن است در سیستم ترمز نقص ایجاد کند.  
برند لوازم معیوب عامل سانحه اعلام شود
وی افزود: از سویی دیگر باید دید اگر مشکل در لنت ترمز بوده که هنوز اعلام نشده است، راننده اتوبوس این لنت‌ها را از کجا و از چه نوع و برندی تهیه و بر روی اتوبوس سوار کرده است تا ببینیم لنت ترمز معیوب از کجا تولید یا تامین شده است و بتوانیم کیفیت و استاندارد آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.  
عسگری ادامه داد: در حال حاضر 90 تولید کننده لنت ترمز در کشور فعالیت می‌کنند که در این میان 50 تولید کننده عضو انجمن هستند، اما لنت ترمز قاچاق و زیرزمینی هم به وفور در بازار عرضه می شود.  
معاینه‌فنی خودروهای حمل‌ونقل عمومی را جدی بگیرید
عسگری تصریح کرد: از سویی دیگر شاهد معاینه فنی‌هایی هستیم که دقیق نبوده و با بررسی‌هایی سرسری امضا و صادر می‌شود اما باید معاینه فنی را به ویژه برای خودروهای حمل‌و نقل عمومی جدی‌تر بگیریم و اتحادیه های تخصصی در این زمینه و سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی نظارت‌های بیشتری بر روی اتوبوس‌ها و دیگر وسایل حمل‌و نقل عمومی داشته باشند تا دیگر شاهد بروز چنین حوادث تلخی نباشیم.
گرچه معتقدیم که حتی یک نفر هم نباید در تصادفات از بین برود، خیلی هم نباید وضعیت کشور را سیاه نمایی کنیم. کار باید شتاب بگیرد و باید سرمایه ­گذاری خیلی بیشتری برای کاهش این آمارها انجام بدهیم ولی این آمارها را با توجه به میزان سرمایه ­گذاری و اقداماتی که در اینجا انجام می­ شود باید بسنجیم. 2500 کیلومتر راه اتریش با 220 هزار کیلومتر راه کشور ما قابل مقایسه نیست. اتریش اندازه استان زنجان ما هم نیست. اما این آمارها را پزشکی قانونی که زیر مجموعه قوه قضاییه است اعلام کرده است و این میزان کاهش در حد خوبی امیدوار کننده است.
گفته می ­شود که بین 5 تا 7 برابر قربانیان، افراد در تصادفات مجروح و معلول می ­شوند. گرچه آسیب ­های قربانیان بیشتر از مجروحان است ولی خیلی از جاها زنده بودن با معلولیت شدید آسیب ­های بیشتری را برای فرد و خانواده و جامعه دارد. ما توانسته ­ایم شدت برخورد و تصادف را کاهش بدهیم ولی باید به روندی برسیم که علاوه بر کاهش شدت، فقره برخورد را هم کم کنیم یعنی تعداد مجروحان هم کم شود.
 آسیب‌شناسی سوانح اتوبوس ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه