اوج گرفتن مصرف باعث خاموشي‌هاي خارج از برنامه مي‌شود

سخنگوي صنعت برق با بيان اين كه سه روز بسيار گرم را پيش رو داريم، افزود: روز گذشته نياز مصرف به 65 هزار و 900 مگاوات رسيد كه تاكنون در صنعت برق سابقه نداشته است، اما با توجه به گرماي پيش رو، احتمال اين كه اين ميزان حتي از 66 هزار مگاوات نيز فراتر رود، وجود دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد از  پاون  ، مصطفي رجبي مشهدي با اشاره به اين كه نيروگاه‌هاي كشور توان توليد بيش از 55 هزار مگاوات را ندارند، خاطرنشان كرد: هم اكنون شاهد فاصله 11 هزار مگاواتي توليد و مصرف برق هستيم كه اين ميزان فاصله توليد و مصرف را بايد با فعاليت‌ها و برنامه‌هاي جابجايي بار صنايع و مشتركان عمده پر كنيم و يا اگر امكان پذير نباشد، ناچار به اعمال خاموشي خواهيم شد. رجبي مشهدي درخصوص دلايل خاموشي‌هاي خارج از برنامه شب گذشته نيز اظهار داشت: به منظور حفظ پايداري شبكه، رله‌هاي فركانسي بكار گرفته شده است و هنگامي كه تراز توليد و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امكان كنترل مصرف وجود نداشته باشد، اين رله‌ها به‌صورت خودكار بكار افتاده و برق تعدادي از مشتركان را قطع مي‌كنند.
وي با عذرخواهي از مشتركان به دليل بروز اينگونه خاموشي‌هاي خارج از برنامه، تصريح كرد: در صورتي كه رله‌هاي فركانسي به درستي عمل نكنند، شاهد خاموشي گسترده‌اي در كشور خواهيم بود و به همين دليل به اين رله‌ها جهت حفظ پايداري شبكه برق كل كشور نيازمنديم.
سخنگوي صنعت برق در عين حال با اشاره به اين كه در روزهاي گذشته نيز تعدادي از واحدهاي نيروگاهي در مجموع به ظرفيت 2 هزار مگاوات از مدار توليد خارج شد، يادآور شد: هم‌اكنون تمام تاسيسات ما تحت فشار شديدي قرار دارند، بنابراين در اين شرايط حفظ پايداري شبكه سراسري نيازمند همكاري و كاهش مصرف همه مشتركان است. رجبي مشهدي با بيان اينكه سال گذشته پيك مصرف برق 58 هزار و 253 مگاوات بود، افزود: كمبود بيش از 10 هزار مگاواتي برق با صرفه‌جويي و مديريت بار قابل جبران است، اما ساخت نيروگاه امري زمان‌بر است كه حتي با فرض داشتن زمان مناسب، 200 هزار ميليارد تومان سرمايه براي ساخت اين ميزان نيروگاه نياز خواهيم داشت.
وي، رشد متعارف مصرف برق را 4 تا 5 درصد عنوان كرد و گفت: اين درحالي است كه امسال شاهد حداقل 14 درصد افزايش مصرف هستيم كه پاسخگويي آن به‌راحتي مقدور نيست.
رجبي مشهدي از مهمترين دلايل اين ميزان افزايش مصرف را ناهنجاري دمايي توصيف و خاطرنشان کرد: در اين شرايط شاهد افزايش يكباره و شديد دما در همه نقاط كشور هستيم كه باعث افزايش استفاده از وسايل سرمايشي در كنار استفاده از ساير وسايل برقي مي‌شود.
وي افزايش مصرف برق بخش صنعتي و كشاوزي و اضافه شدن يك ميليون مشترك جديد به شبكه برق را از ديگر دلايل بالا رفتن مصرف برق عنوان كرد و افزود: اين درحالي است كه امسال شاهد پديده‌اي به نام استخراج رمز ارز هم هستيم كه به دو بخش غيرمجاز و مجاز تقسيم‌بندي مي‌شوند. رجبي مشهدي ادامه داد: مراكز مجاز كه بر اساس دستور رئيس جمهور تا پايان شهريور تعطيل هستند.سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در همین هفته 41 مرکز غیرمجاز جدید با 501 دستگاه ماینر با توان مصرفی 1152 کیلووات (بیش از یک مگاوات) داشتند.
وی خاطرنشان کرد: با کشف این مرکز جدید که با هماهنگی و همکاری نیروی انتظامی انجام شد، مجموع مراکز استخراج غیرمجاز کشف شده به 3782 مرکز رسید.رجبی مشهدی با بیان اینکه توان برق مصرفی مجموع این مراکز بالغ بر 570 مگاوات بود، تصریح کرد: برای تامین برق این میزان در محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی 800 مگاوات احداث می‌شد.
وي با اشاره به ضرورت همكاري و مديريت بار توسط صنايع نيز اظهار داشت: متاسفانه در تعدادي از استان‌ها شاهد عدم همكاري صنايع هستيم و همين موضوع مشكل را مضاعف كرده است، در حالي كه بر اساس مصوبات دولت، صنايع موظف به كاهش 50 درصدي مصارف از ساعت 13 تا 21 هستند.
سخنگوي صنعت برق تصريح كرد: در صورت همكاري صنايع، ما هم در ماه‌هاي بعدي با آنها نهايت همكاري را خواهيم داشت.رجبي مشهدی تاثير راهكارهاي مديريت مصرف را در جلوگيري از بروز خاموشي بسيار مهم و آني عنوان كرد و اظهار داشت: در صورتي كه مشتركان از سايه‌بان براي كولرهاي آبي استفاده و از دور كند اين نوع كولرها بهره بگيرند، شاهد كاهش 2 هزار مگاواتي مصرف برق خواهيم بود.وي همچنين خاطرنشان كرد: اگر دماي كولرهاي گازي در كشور به جاي 18 روي 25 درجه تنظيم شود، شاهد كاهش 5 هزار مگاواتي مصرف برق خواهيم بود.سخنگوي صنعت برق گفت: با هر يك درجه افزايش درجه ترموستات كولرگازي، 3 درصد از مصرف برق اين نوع كولرها كم مي‌شود.
اوج گرفتن مصرف باعث خاموشي‌هاي خارج از برنامه مي‌شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه