مظلومیت تمام نشدنی استان سیستان و بلوچستان

اهمیت ایجاد زیرساخت‌ حمل ونقل در سواحل مکران

گروه اقتصاددریا - سواحل راهبردی مکران در جنوب شرق ایران، سواحلی اقیانوسی متصل به اقیانوس هند از جاسک هرمزگان در غرب تا گواتر سیستان و بلوچستان در نقطه صفر مرزی شرق، سواحلی که به گواه بسیاری اکسیژن توسعه ایران است از این رو دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته گام‌های بلندی را برای ارتقای این منطقه از طریق توسعه زیرساخت‌های عمرانی و حمل و نقل بویژه در بندرچابهار برداشته است. براساس اقدامات انجام شده در منطقه آزاد چابهار و نگاهی به وضعیت منطقه در هشت سال گذشته پی‌خواهیم برد که آینده‌پژوهی و چرخش راهبردی این خطه، از تجارتِ صِرف به سمت تولید چگونه به درخشندگی تلفیقی تولید و تجارت در سواحل مکُران منجر شده است.  با این حال بسیاری از فعالان صنعتی تلاش‌های صورت گرفته در این سواحل را کافی ندانسته و عنوان می‌کنند به پتانسیل این منطقه توجه کافی نشده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، سواحل مکران بهترین کرانه اقیانوسی کشور و از نظر آب و هوایی در معتدل‌ترین هوای جنوب کشور واقع شده است، این سواحل در زمینه اقتصادی به ویژه ترانزیت کالا، سرمایه‌گذاری‌های تجاری، صنعتی و گردشگری از جاذبه‌های منحصربفردی برخوردار است. از نظر ژئوپولتیکی نیز همجواری سواحل مکران با کشورهای پاکستان و افغانستان، ظرفیت‌های ارتباطی این سواحل به پهنه اقیانوس هند و امکان اتصال کشورهای آسیای مرکزی به دریاهای آزاد، زمینه مناسبی را برای گسترش تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم کرده است.
اینکه سواحل مکران نقش بسزایی در تبدیل شدن ایران به یک قدرت بلامنازعِ فرامنطقه‌ای دارد برکسی پوشیده نیست و بسیاری از متخصصان سیاسی و نظامی و اقتصادی بر این مهم، صحه گذاشته‌اند. با احداث خط راه آهن این دیار، ایران به مقصد سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و ترانزیتی در منطقه تبدیل و مناطق جنوب و شرق کشور نیز آباد می‌شود. اما، امروز فقط بحث راه‌آهن، ترانزیت و بنادر در سواحل مکران مطرح نیست بلکه توجه به مقوله «تولید» تمامی ایده‌ها و راهبردهای تاریخی این سرزمین را تحت تاثیر قرار داده است.
اهمیت ایجاد زیرساخت‌ حمل ونقل
 در سواحل مکران
سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت ایجاد زیرساخت‌ حمل ونقل در سواحل مکران، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به اهمیت توسعه سواحل مکران و جایگاه استراتژیک این منطقه که قطب ترانزیت کشور محسوب می‌شود، باید بیش از پیش محورها و جاده های مواصلاتی این منطقه مورد توجه قرار گرفته و هم راستا با توسعه خطوط ریلی، پیشرفت کند.
ارتقاء بندر چابهار مطرح بوده که بدون توسعه شریان‌های ارتباطی این منطقه، هیچ سودی برای کشور به همراه نخواهد داشت
وی با اشاره به  این نکته که، در حال حاضر موضوع ارتقاء بندر چابهار مطرح بوده که بدون توسعه شریان‌های ارتباطی این منطقه، هیچ سودی برای کشور به همراه نخواهد داشت، افزود: خطوط ریلی تنها 18 درصد از ظرفیت بار کشور را جا به جا خواهد کرد لذا توسعه جاده‌های ترانزیتی از موضوعات بسیار ضروری است.
راه‌های مواصلاتی مکران باید توسعه پیدا کنند
ساداتی نژاد، به ضرورت توسعه محور ترانزیتی چابهار- میلک اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اقداماتی برای بهبود کریدورهای شرق به غرب کشور در حال انجام است اما متاسفانه تاکنون علی رغم اهمیت کریدورهای شمال و جنوب و نیاز اساسی کشور، این مهم، آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است، لذا اگر می‌خواهیم چابهار ماموریت فراملی خودش را به خوبی انجام دهد، راه‌های مواصلاتی آن باید توسعه پیدا کنند.
مظلومیت استان سیستان و بلوچستان تمام شدنی نیست
نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس با تاکید بر اینکه ظرفیت بندر چابهار در فاز دوم توسعه به 8 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: اگر ظرفیت بندر چابهار توسعه پیدا کند اما جاده‌های مواصلاتی در همین وضعیت باقی بمانند با مشکلات بسیاری رو برو می‌شویم، در حال حاضر که ظرفیت بندر چابهار 2 میلیون تن بوده ترافیک در اکثر جاده‌های منتهی به بندر پر حجم است از طرفی به دلیل وضعیت نامناسب محورهای این منطقه بیشترین تلفات ناشی از تصادفات جاده ای را درمیان استان‌های کشور داریم.عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس، عنوان کرد: برای مظلومیت استان سیستان و بلوچستان همین بَس که برخی استانها کیلومترها بزرگ‌راه دارند اما حوزه سواحل مکران تاکنون شبکه بزرگ‌راهی ندارد.
فراهم کردن زیرساخت‌های تولید در نزدیک‌ترین نقطه به دریا و اقیانوس، هر سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را برای ورود به منطقه آزاد چابهار ترغیب کرده است و نیک می‌دانیم که «آب» یکی از مهمترین نیازهای صنایع بزرگی همچون فولاد به شمار می‌رود و همین الان طرح «فولاد مکُران» در زمینی به گستره 300 هکتار در دست احداث است که کارخانه‌هایی همچون تولید آهن اسفنجی، گندله سازی، فولادسازی و نوردسازی برای آن پیش‌بینی شده است.
مسلما اگر در این خطه از کشورمان فقط به ظرفیت بندری و تخلیه بار توجه می‌شد دیگر چشم‌انداز قابل توجهی در بحث رونق و جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار متصور نبود. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که برای ایجاد یک شغل در شرایط کنونی باید رقم‌های مختلفی هزینه کرد، برخی سه میلیارد تومان و برخی هم یک میلیارد تومان را در صنایع مادر و پایین‌دستی تخمین زده‌اند و اگر همان رقم بالاتر را لحاظ کنیم، یعنی فقط با تکمیل فازهای نخستین پروژه‌های فولاد و پتروشیمی چابهار و صنایع پایین دستی آن‌ها 144 هزار و 566 نفر مشغول به کار خواهند شد.
 اهمیت ایجاد زیرساخت‌ حمل ونقل در سواحل مکران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه