شبنم قنواتی زاده، کارشناس محیط زیست به« اقتصادسرآمد» می گوید

خشکاندن تالاب هورالعظیم برای دسترسی به نفت

گروه انرژی - در پی بروز وضع حاد برای تالاب مرزی هورالعظیم در غرب استان خوزستان و احتمال بروز بحران زیست محیطی ناشی از خشکسالی و نرسیدن حق آبه به این تالاب بین المللی که باعث مرگ تدریجی حیات وحش در هورالعظیم شده بود، رها سازی آب از سد کرخه و آبگیری ۵۰ درصدی این تالاب، باعث شد تا این تالاب از نفس افتاده، جان دوباره به خود بگیرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، قله‌های زاگرس در تاج کرخه هم نان بود و هم آب برای مردمانی که هشت سال جنگ تحمیلی را تاب آورده بودند. جنگ با همه ویرانگری‌اش سفره‌هایشان را در زمین‌های کشاورزی نسوزاند، هورالعظیم را کوچک و حقیر نکرد. جنگ بود، اما، مردم حقشان را از نعمت بی‌دریغ خداوندی کسب می‌کردند. حق آب و نان و زندگی. حق نفس کشیدن در هوایی که لنج و برکت و ماهی و شرجی را به رفیق راهشان کرده بود.
مهم ترین مشکل ما در حوزه مدیریت و حکمرانی منابع آبی است که مصداق آن در سالهای اخیر در سه مبحث اصلی بوده است: یک بحث انتقال آب است که با اهداف صنعتی و بر روی سرچشمه کارون انجام گرفت و بسیاری از کارشناسان محیط زیست هم به آن انتقادات فراوانی کردند. موضوع بعدی سد سازی‌های بی‌رویه است که با هدف مدیریت آب و انرژی انجام شد ولی همانطور که دیدیم سال ۹۸ که سال پر بارشی بود نتوانست جلوی ایجاد سیلاب‌ها را بگیرد و امسال که که سال کم‌بارشی است با کمبود آب و حتی انرژی مواجه هستیم. این مسائل نشان می‌دهد که این سدها نتوانسته اند به اهداف خود برسند. مسأله سوم هم بحث اصلاح الگوی کشت است که به عنوان مثال در همین سال گذشته مسئولین جهاد کشاورزی اعلام کردند که کشاورزان حق کاشتن محصولات پر آب مثل شلتوک را ندارند ولی دیدیم که بسیاری از کشاورزان توجهی نکردند و برنج کاشتند. این نشان می‌دهد که مسئولین قانونی را که ابلاغ می‌کنند پیگیری نمی‌کنند و طبیعتاً این قوانین منجر به اصلاح شرایط نمی‌شود.
چه بسیار چه بسیار کشاورزانی که معیشت آنها با  مشکل مواجه شد و چه بسیار گام میش هایی که حیات انها به علت نبود آب رو به نابودی است . حال و او ضاع صنایع وبخش تولید وخیم تر و به خاطر بی برقی خسارت زیادی به آنها وارد می شود. آری  این است واقعیت های ملموس ناشی از تنش کم آبی ! کمبود تولید برق شاید در سایر استان های کشورمان مشکل چندانی ایجاد نکند اما در خوزستان با دمای  بالای ۵۰درجه  صنعت و مردم چگونه می توانند این شرایط را تحمل کنند ؟ به راستی علت این پدیده تنها به کاهش بارندگی ها مربوط می شود یا اینکه مدیریت منابع آبی برای سدهای استان و روستاهای پایین دست و بالادست به خوبی انجام نشده  است ؟. آری این روزها مردم خوزستان دورانی مانند بی برقی ها و بی آبی های شرایط جنگ را تحمل می کنند و انتظار می رود مسئولین با عدالت و شفافیت بیشتری شرایط خشکسالی را مدیریت کنند زیرا در شرایط کرونایی و بد اقتصادی جایی برای خطا و‌سو مدیریت دیگر وجود ندارد.
خشک کردن تالاب هورالعظیم
 برای دسترسی به نفت
شبنم قنواتی زاده، کارشناس محیط زیست در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد گفت: یکی دیگر از مسائلی که منجر به وقوع بحران در تالاب هورالعظیم شده، اتخاذ تصمیم‌های نادرست برای استفاده از منابع نفتی است. تصمیم عده‌ای بر آن بود تا با خشک کردن تالاب، هزینه استخراج و دسترسی به سفره‌های نفتی زیر زمینی را به حداقل برسانند و این اولین تصمیم، صدمه به هورالعظیم را زد.
وی با اشاره به اهمیت تالاب هورالعظیم افزود: ما با تحقیقاتی که انجام دادیم تالاب هورالعظیم را همسان با جنگل‌های آمازون میدانیم و تأثیر این ریه‌های تنفسی فقط مختص اهواز نیست، بلکه کل کشور متأثر از آن هستند.
کارشناس محیط زیست به اوضاع تأسف بار حورالعظیم گفت: تعداد ماهی‌ها و جانورانی که بر اثر بی آبی در تالاب حورالعظیم در حال مردن هستند، روز به روز در حال افزایش است که اتفاق بسیار دردناکی است.
وی با اشاره به لزوم پرداخت حق آبه گفت: تعیین حق‌آبه به عهده محیط زیست است و تأمین آن به عهده وزرات نیروست. اما متأسفانه در فصل تابستان، با توجه به اتفاقات صورت گرفته، حق‌آبه به اندازه کافی تأمین نشد. در واقع اگر این حق‌آبه تعیین شده پرداخت می‌شد ما این شرایط را نداشتیم.
تالاب هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین در جنوب غربی کشور و در استان خوزستان واقع است. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در کشورعراق قرار دارد. مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با هماهنگی صورت گرفته با سازمان آب و برق خوزستان مقرر شد در بازه زمانی چهار ماهه از خرداد تا شهریور ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب متناسب با شرایط خشکسالی به سمت تالاب هورالعظیم رهاسازی شود. در ۱۰ روز نخست تیرماه با وجود اعلام ممنوعیت، کشاورزان کشت شلتوک را آغاز کردند که یکی از موارد انحرافات خشکی تالاب هورالعظیم است، اما به محض مشاهده رهاسازی موجی آب سد کرخه از ۶ تیر به تالاب آغاز شد.  
خشکاندن تالاب هورالعظیم برای دسترسی به نفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه