عضوهیات مدیره انجمن نمایشگاه‌های ایران به « اقتصادسرآمد» می گوید

ورشکستگی نمایشگاه‌ها در سکوت کرونایی

گروه صمت - پس از ممنوعیت برگزاری هر نوع نمایشگاه در تهران که منجر به برگزار نشدن چهارمین نمایشگاه تخصصی امسال شد، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی اعلام کرد که این تصمیم بدون کار کارشناسی انجام شده است. پس از شیوع ویروس کرونا از اواخبر بهمن سال 98 و لزوم تعطیلی برخی مشاغل و فعالیت‌های اجتماعی در راستای جلوگیری از شیوع گسترده‌تر این بیماری، به مرور  شاهد بروز مشکلات عدیده اقتصادی برای اقشار و مشاغل مختلف به خصوص اقشار پایین درآمدی شدیم،  تا جایی که بعد از کنترل نسبی این ویروس در اردیبهشت ماه امسال به ناچار مشاغل مختلف باید بازگشایی می شد لذا با اعلام و مجوز ستاد ملی کرونا و براساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مشاغل مختلف یکی پس از دیگری آغاز به کار کردند و پیرو آن جلسات مختلف کاری در سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی  برگزار شد و ترددهای شهری نیز روز به روز افزایش یافت. به گزارش اقتصادسرآمد، حتی طرح ترافیک نیز علی‌رغم مخالفت‌های بسیار صریح کارشناسان بهداشتی و شهری به اجرا درآمد و خلاصه اینکه شرایط کشور تقریباً پس از دو ماه تعطیلی نسبی از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال به حالت عادی درآمد تا جایی که ترس بسیاری از مردم نیز از ابتلا به ویروس کرونا  کم شد  و رعایت بسیاری از اصول بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از این بیماری برای اغلب مردم به یک شوخی تبدیل شد. در این بین نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز یکی از فعالیت‌های اقتصادی بود که کار خود را به مانند سایر مشاغل پس از چند ماه تعطیلی با رعایت چهار پروتکل بهداشتی و براساس اخذ مجوز لازم از ستاد ملی کرونا در اواخر خرداد ماه با برگزاری یک نمایشگاه تخصصی آغاز کرد.
صنعت نمایشگاهی به سمت تخصصی شدن رفته است
محمدمسعودی عضوهیات مدیره انجمن نمایشگاه‌های ایران به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: صنعت نمایشگاهی پس از این که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد تعطیل شد و همچنان این تعطیلی‌ها ادامه دارد، در حالی که صنعت نمایشگاهی به سمت تخصصی شدن رفته است و این متفاوت از بازار مکاره تنظیم بازاری است که به نام نمایشگاه دم عید برگزار می شود.
تعطیلی صنعت نمایشگاهی پس از شیوع 
ویروس کرونا
وی ضمن اشاره به تعطیلی صنعت نمایشگاهی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: صنعت نمایشگاهی به سمت تخصصی شدن رفته است و این متفاوت از بازار مکاره تنظیم بازاری است که به نام نمایشگاه دم عید برگزار می شود. در واقع نمایشگاهی که امروز در کشور با نام تخصصی می تواند برگزار شود برای صنعتگران هستند و آنها برای انعقاد قرارداد یا پیدا کردن تامین کننده مواد اولیه شان حضور پیدا می کنند.
نمایشگاه های کشور در دو سال اخیر 
ورشکسته شده‌اند
مسعودی با بیان اینکه بسیاری از نمایشگاه های کشور در دو سال اخیر ورشکسته شده‌اند یا به دنبال تغییر کاربری رفته‌اند، افزود: نبود متولی مهمترین دغدغه نمایشگاه داران در شرایط کنونی است، در شرایط کنونی تصمیم گیری درباره برگزاری نمایشگاهی ازسوی دستگاه های مختلفی انجام می شود و همین مساله فعالیت در این صنعت را با چالش های بیشتری مواجه کرده است زیرا دیده می شود در برخی استان ها به صورت سلیقه ای عمل می کنند.
او با تاکید بر اینکه نمایشگاه ها را می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد، تصریح کرد: هم اکنون فروشگاه های زنجیره ای، حمل و نقل عمومی فعالیت می کنند این در حالی است که نمایشگاه ها که فضای باز تری دارند و سقف سالن های آن بلند تر است هیچگونه فعالیتی ندارند. در شرایط کنونی همکاران نمایشگاهی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و اگر از فردی تست گرفته شود و علائم کرونا داشته باشد از حضور او در نمایشگاه جلوگیری می شود.
عضو هیات مدیره انجمن نمایشگاه‌های ایران با بیان اینکه تعرفه‌های برق نمایشگاهی تجاری محاسبه می شود، گفت: با وجود اینکه برخی نمایشگاهی در ماه های گذشته برگزار نشده اما هزینه برق یک سایت ۴ تا ۵ میلیون تومان تعیین می شود و این برای نمایشگاه داران چالش زاست، زیرا آنها تلاش می کنند حقوق کارکنان خود را تامین کنند تا تعدیل نیرو نکنند، اما به دلیل نداشتن درآمد و هزینه های هنگفتی که بر آنها تحمیل شده هم اکنون با مشکل روبرو شد اند، به همین دلیل در ماه های گذشته بسیاری از آنها به دنبال تغییر کاربری برآمده اند. بسیاری از استان ها دستورالعمل های سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صنعت نمایشگاهی را جدی نمی گیرند، زیرا این سازمان را اصلا نمی شناسند، به همین دلیل باید چاره برای این مساله اندیشیده شود. به طور قطع در حال حاضر که همکاری های خارجی محدود شده اند نمایشگاه های بین المللی کمتری برگزار می شوندف اما به طور کلی نمایشگاه ها می توانند در رونق کسب و کار داخلی هم تاثیر بگذارند زیرا بسیاری از تولیدکننده های داخلی می توانند با تامین کننده های مواد اولیه و تجهیزات ارتباط برقرار کنند یا حتی قراردادهای برای سفارش محصول منعقد کنند که نتیجه آن چیزی جز رونق اقتصادی نخواهد بود.
اگر دولت از این صنف حمایت نکند در آینده ممکن است مشکلات بیشتری گریبانگیر این صنعت شود، زیرا در سال های گذشته کسب و کارهای زیادی در ارتباط با نمایشگاه ها فعالیت داشته اند. در حال حاضر اقتصاد کشور با رکود روبروست و رونق صنعت نمایشگاهی می تواند ابزاری برای توسعه تولید و صادرات محصولات باشد، به همین دلیل دولت باید در سیاست گذاری های اقتصادی این بخش را جدی بگیرد.
ورشکستگی نمایشگاه‌ها در سکوت کرونایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه