بخش خصوصی اپوزیسیون دولت نیست

گروه صنعت و تجارت- رئیس و اعضای هیأت‌ رئیسه دوره نهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پیامی ضمن قدردانی از حضور اعضای هیات نمایندگان در انتخابات هیات رئیسه، بر تعهد خود به تلاش برای توسعه کشور تاکید کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در بخشی از متن ین پیام آمده است:انتخابات نهمین دوره هیأت‌ رئیسه اتاق ایران را از نظر اخلاق‌مداری نمایندگان اقتصادی سراسر کشور باید سرآمد تمامی انتخابات گذشته دانست.ایثار و انسجام حضور کاندیداها در این روزهای سخت اقتصادی که ناشی از مسوولیت‌پذیری اجتماعی آن‌هاست و نیز آرامش، طمأنینه و شخصیت باوقار هیأت محترم نمایندگان در روز بدون حاشیه و بسیار تأثیرگذار اخذ رأی، سرمایه گرانبهایی برای بخش خصوصی است که باید این روش را تا پایان دوره ارج نهاده و ادامه دهیم.
حسین سلاح‌ورزی در سومین جلسه از نهمین دوره هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: حضور 20 نفر از نمایندگان دولت ‏در هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی قطعا انگیزه محکمی دارد که قانونگذار آن را مصوب کرده است.‏
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: نمایندگان بخش دولتی در اتاق‌های بازرگانی یک حضور میرا داشته‌اندو ما هم در اتاق‌های بازرگانی سازوکاری طراحی نکرده‌ایم که از ظرفیت‌های این افراد برای بهبود فضای کسب و کار بهره بگیریم.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:این افراد بدنه اصلی سیاست‌گذاری مسائل اقتصادی کشور هستند، در حالی که حضور نمایندگان بخش دولتی در اتاق‌های بازرگانی یک حضور میرا بوده و ما هم در اتاق‌های بازرگانی سازوکاری طراحی نکرده‌ایم که از ظرفیت‌های این افراد برای بهبود فضای کسب و کار بهره بگیریم.
در ادامه محمدرضا انصاری نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اتاق تهران به لحاظ اثرگذاری در جریانات اقتصادی کشور مهیا است اما اینکه چقدر بتوانیم اثرگذار باشیم دو وجه دارد.یکی اثرگذاری ما به عنوان اتاق و دیگری اثرگذاری حاکمیت مؤثر است.
غلامحسین شافعی نیز در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به مشکلات بخش خصوصی گفت: دولت گوش شنوا به خواسته‌های بخش خصوصی ندارد و اکثر تصمیم‌های اقتصادی عجولانه و بدون بررسی کارشناسی گرفته می‌شود. به گفته شافعی بخش خصوصی اپوزیسیون دولت نیست و باید با همدلی و گفتگو، مشکلات اقتصادی برطرف شود.
غلامحسین شافعی که در سومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره نهم سخن می‌گفت در تشریح جایگاه فعالان اقتصادی در جامعه گفت: بخش خصوصی در معرفی خودش به جامعه موفق نبوده و دیدگاه مردم به این بخش واقع‌بینانه نیست؛ چراکه احساس عموم مردم این است که افرادی مرفه و بی‌درد فارغ از دغدغه‌های اجتماعی در اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی دور هم جمع شده‌اند.
به گفته شافعی برخی از مردم معتقدند فعالان اقتصادی بدون داشتن هیچ‌گونه شناختی از درد اقتصادی و مشکلات مردم صرفاً کارهای خود را انجام می‌دهند. او گفت: باید تلاش کنیم در دوره جدید اتاق‌ها، این تصویر نادرست را اصلاح کنیم.
او تاکید کرد: اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اگرچه در انجام مسئولیت‌های اجتماعی به کمال نرسیده ولی به آن توجه داشته است. فعالان اقتصادی تلاش کرده‌اند تا سطح رفاه را در برخی مناطق محروم افزایش دهند. ما باید با معرفی درست خودمان به مردم، پشتیبانی جامعه را از اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی افزایش دهیم تا در برنامه‌هایمان توفیق یابیم.
به گفته شافعی در شرایط فعلی که اقتصاد ایران با مشکلات جدی روبروست، فعالان اقتصادی مشکلات و محدودیت‌های جدی دیگری را هم تحمل می‌کنند؛ ایجاد ارتباط و همدلی میان فعالان اقتصادی و مسائل مختلف اجتماعی می‌تواند به برون‌رفت جامعه و اقتصاد از شرایط دشوار فعلی کمک کند.
شافعی مشکلات اقتصادی جدید را به «جنگ اقتصادی» تشبیه کرد و گفت: فعالان اقتصادی در برابر تیرهایی که از مقابل و از سوی دشمنان کشور بر پیکره اقتصاد وارد می‌شود، سینه سپر کرده‌اند و همیشه آماده مبارزه هستند، اما برخی تیرها از سمت نیروهای داخلی به فعالان اقتصادی اصابت می‌کند که نمی‌توانیم درد ناشی از آن را تحمل و برای آن تدبیر کنیم.
او تصمیم‌های نادرست و بی‌توجهی به خواسته‌های فعالان اقتصادی را مانند تیرهایی دانست که از سوی نیروهای داخلی به فعالان اقتصادی اصابت می‌کند.
شافعی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به شعارهایی که در سال‌های گذشته در ارتباط با حمایت از تولید داده‌شده، گفت: عملاً سهم تولید در اقتصاد ایران کاهش‌یافته و حجم آن کوچک ‌شده است. تا زمانی که بسیاری از دغدغه‌های واقعی تولیدکنندگان برطرف نشود، امکان توسعه قابل‌توجه فعالیت‌های آن‌ها وجود نخواهد داشت. ازاین‌رو امیدواریم با همکاری اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در ارائه مشاوره به دولت و دستگاه‌های تصمیم‌گیر لااقل بخشی از مشکلات این حوزه برطرف شود.
او تاکید کرد که سال‌ها سنگ تولید را به سینه زده‌ایم بااین‌حال تولید کوچک‌شده و تصمیم‌گیران هیچ‌گاه علل آن را بررسی نکرده‌اند. دولت گوش شنوا به خواسته‌های بخش خصوصی ندارد و اکثر تصمیم‌های اقتصادی عجولانه، بدون مطالعه و بدون بررسی کارشناسی گرفته می‌شود.
بخش خصوصی اپوزیسیون دولت نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه