يك کارشناس بازارسرمایه به «اقتصادسرآمد» مي گويد:

حجم و ارزش معاملات رشد بورس را تائید نمی‌کند

گروه بازارسرمايه -سمیه ملایی - این روزها، «بازار سرمایه» روند فرسایشی خود را حفظ کرده است و غیر از روزهایی موقت صعودی کم‌قدرت، وضع رکودی دارد درباره چرایی این روزهای بازار سرمایه نظر یک کارشناس بازار سرمایه را جویا شدیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمدامین امین‌الرعایا، تحلیل‌گر بورس با یادآوری اینکه بازار سرمایه هفته گذشته موفق شد تا تراز 2میلیون و 50هزار واحد صعود کند، به «اقتصاد سرآمد» گفت: اما این رشد با حجم و ارزش معاملات هم‌خوانی نداشت و به اصطلاح واگرایی در رشد بورس و حجم و ارزش معاملات اتفاق افتاد.
حجم معاملات تعداد قراردادهایی (سهام، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قرارداد مشتقه، گواهی سپرده و...) است که طی یک بازه زمانی مشخص، خرید و فروش می‌شود. این نکته حائز اهمیت است که حجم‌ها، باید روندها را تایید کنند، به این صورت که طی یک روند صعودی زمانی‌که حجم در روزهای مثبت، سنگین‌تر است اشتیاق و ولع خریداران را برای به دست آوردن آن سهم را نمایش می دهد و در یک روند نزولی، هنگامی که در روز های منفی حجم معاملات افزایش پیدا می کند نشان‌دهنده تداوم و قدرت عرضه‌کننده‌هااست.
او افزود:ارزش معاملات در سه‌شنبه گذشته تا حدود 6همت (هزار میلیارد) تومان افزایش یافت، ولی در روزهای بعدی با افزایش عرضه و عقب‌نشینی خریداران روبه‌رو شد و همین امر سبب کاهش حجم و ارزش معاملات به محدوده 4همت تومان شد.
امین‌الرعایا اضافه کرد: ارزش معاملات در روزهای شنبه تا دوشنبه به ترتیب به 4، 3.9 و 4.2 همت تومان بود که با پیک ارزش معاملات 6همتی روز سه‌شنبه گذشته بورس فاصله معناداری دارد.
این تحلیل‌گر بازار سرمایه ادامه داد: مقدار کم ارزش و حجم معاملات این روزهای بورس نشان می‌دهد که بازار سرمایه در حال نزدیک شدن به محدوده مقاومتی است و این حجم و ارزش معاملات در این محدوده عادی است.
او بیان کرد: با توجه به اینکه بورس این روزها از کمبود نقدینگی رنج می‌برد تک‌سهم‌ها می‌تواند در بازار سرمایه مخصوصا مواردی که در بازر پایه حضور دارند که با نقدینگی اندک نوسان پیدا می‌کنند با استقبال گروهی از فعالان بازار سرمایه مواجه ‌شود.
جریان نقدی مقدار خالص وجه نقد و معادل وجه نقد است که در یک دوره زمانی مشخص به یک شرکت وارد می‌شود و یا از آن خارج می‌شود. جریان نقدینگی مثبت به معنی ورود بیشتر پول 
نسبت به مقداری است که خارج می‌شود و به این معنی است که کسب ‌و کار برای ادامه‌ انجام فعالیت و پرداخت هزینه‌ها، پول کافی دارد. اگر شرکتی جریان نقدی مثبتی داشته باشد، دارایی‌های نقدینگی شرکت در حال افزایش است.
امین‌الرعایا پیش‌بینی کرد: رشد بورس در این فاز صعودی به صورت نوسانی تا محدوده 2میلیون و 70هزار واحد ادامه پیدا کند.
او درباره بازارهای موازی نیز اضافه کرد: پول‌های سرگردان این روزها به نوبت وارد بازار خودرو، ارز یا بورس می‌شوند و به نوبت سبب تحرکات سفته‌بازی می‌شوند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره تغییرات نرخ ارز بیان کرد: پیش از این هر زمان نرخ ارز در بازار آزاد صعودی می‌شد سایر بازارها نیز به تبعیت از رشد ارز فاز صعودی می‌گرفتند، اما این روزها به دلیل اینکه گردش نقدینگی در بازه‌های کوتاه‌مدت چند روزه رخ می‌دهد نوعی صعود نوبتی دیده می‌شود.
او افزود: در بازه‌های کمتر از یک هفته، زمان‌هایی که ارز افزایش پیدا می‌کند بورس ثابت یا اندکی منفی می‌شود و در ادامه وقتی ارز شروع به کاهش می‌کند بازار سرمایه اندکی رشد را تجربه می‌کند که این نشان‌دهنده فعالیت نوسان‌گیری یا سفته‌بازی در این بازارها است.
سفته‌بازی (به فرانسوی: Spéculation ) انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، به جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است.
امین‌الرعایا پیش‌بینی کرد: بازار سرمایه در هفته جاری صعودی کم‌قدرت است و ارز در بازار آزاد به صورت تثبیت همراه با نوسانات چند هزار تومانی و رفت و برگشتی است.
او درباره قیمت طلا نیز اظهار کرد: رشد طلا در بازار جهانی به دلیل وقوع مناقشات بود که با فروکش کردن در ادامه طلا نیز به محدوده قبلی خود باز خواهد گشت و با توجه به اینکه در بازار داخل کشور طلا از دو فاکتور تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی تاثیر می‌پذیرد در بازه یک ماه آینده احتمال افزایش طلا نیز دور از ذهن است.
این کارشناس بازار سرمایه با توجه به اوضاع رکوردی بورس، ارز، مسکن، بازار خودرو و سایر بازارهای موازی بیان کرد: این روزها بانک‌ها سود بدون ریسک با نرخ بهره بالای 20درصد به مشتریان خود پرداخت می‌کنند که این بازار رقیب جدی برای بورس و سایر بازارهای رقیب است.
او توصیه کرد: فعالان بازار سرمایه می‌توانند از صندوق‌های با نرخ ثابت موجود در بازار سرمایه که مورد تایید و نظارت دائم سازمان بورس نیز هست، تا زمانی که اوضاع رکوردی بورس بهتر شود استفاده کنند.
امین‌الرعایا درباره مزیت صندوق‌های با درآمد ثابت یادآور شد: در بانک‌ها سود معمولا به صورت طولانی‌مدت و به صورت ماهانه است در حالی که در صندوق‌های با درآمد ثابت نرخ سود روزشمار و در محدوده بالای 20درصد است.
صندوق های درآمد ثابت کم‌ریسک‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری در بورس محسوب می‌شوند. این صندوق‌ها اصل پول شما را حفظ می‌کنند و از سوی دیگر سودی پایدار و بیشتر از سپرده‌های بانکی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد می‌کنند. صندوق های درآمد ثابت یک سرمایه‌گذاری مطمئن و کم‌ریسک را پیش روی فعالان بازار سرمایه قرار می‌دهند، ضمن اینکه در روزهای پرنوسان بازار و وقتی شاخص بورس روندی منطقی ندارد، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در این بازار محسوب می‌شوند. 
این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: با نزدیک شدن به آخر آبان حجم عرضه‌ها از سوی فروشندگان افزایش پیدا می‌کند و پس از آن بورس وارد مرحله دیگری از اصلاح می‌شود.

افزایش 2330واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس سومین روز معاملاتی افزایش 2هزار و 330 واحدی را تجربه کرد و در تراز 2میلیون و 55هزار واحدی ایستاد. 
ارزش معاملات خرد روز گذشته 4.2همت شد و 12میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بورس ثبت شد.سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با 329واحد، ایران خودرو با 295 و فرآوری اپال کانی پارس با 293واحد بیشترین تاثیر مثبت و در نقطه مقابل نیز معدنی و صنعنی گل‌گهر با 475، فولاد مبارکه اصفهان با 460، ملی مس ایران با 345 و گسترش نفت و گاز پارسیان با 291واحد بیشترین نقش را در نزول شاخص کل داشتند.
حجم و ارزش معاملات رشد بورس را تائید نمی‌کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه