فرار از نگهداری سهام؛ « اقتصادسرآمد» بررسی می کند:

بازاربورس منتظر روزهای بهتر دادوستد

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه  -ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز دوشنبه با کاهش 850همت تومانی در مقایسه با ارزش معاملات روز یکشنبه به 3هزار و 650همت تومان رسید.ارزش معاملات خرد یا همان گردش پول حقیقی‌های بازار سرمایه یکی از مواردی که تحلیل‌گران زمان بررسی بورس به آن توجه می‌کنند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، سطح پایین ارزش معاملات خرد که به نوعی بیانگر کوچ نقدینگی از بورس به حساب‌های پس‌انداز یا صندوق با درآمد ثابت است. دورنمای روشنی از آینده بورس نزد سرمایه‎گذاران قرار نمی‌دهد. موردی که در دادوستد و آمار معاملات سهام دیده می‌شود.

دو نیمه متفاوت معاملات بازار سرمایه
بورس در نیم‌ساعت اول سومین روز معاملات سبزپوش بود، اما هر چه از زمان شروع معاملات می‌گذشت حضور خریداران کمتر و در مقابل تعداد فروشنده‌ها صعودی شد تا اینکه کارنامه بورس نزولی بسته شد.
بر اساس این گزارش اقتصادسرآمد، وضع بورس در این چند ماهه به طوری است که نگه‌داشتن سهام تنها به افزایش زیان برای خریداران جدید یا کاهش سود نزد خریداران قدیمی منجر می‌شود. سیر نزولی کاهش قیمت سبب نوعی مالی رفتاری برای فرار از نگهداری سهام شده است.
معمولا در محدوده‌های نزدیک حمایت سرمایه‌گذاران دست به عصا حرکت می‌کنند و غیر از گروهی که نوسان‌گیری می‌کنند بیشتر فعالان بورس با چاشنی صبر منتظر روزهای بهتر برای دادوستد می‌مانند.
در روزهایی که سرمایه‌گذاران احتیاط می‌کنند و بیشتر نظاره‌گر هستند تا سرمایه‌گذار، روند بورس نیز تغییر می‌کند به گونه‌ای که شرکت‌های مهم و بزرگ نوعی رکود با چاشنی کاهش قیمت کم را تجربه می‌کنند و در مقابل، نقدینگی گروهی از فعالان بورس وارد شرکت‌های کوچک می‌شود و تغییرات قیمتی را سبب می‌شود. نوسان‌هایی که معمولا کوتاه‌مدت و به قصد سود در خریدوفروش است. به این سری معاملات کوتاه‌مدت با هدف کسب سود که ممکن است زیان هم داشته باشد سفته‌بازی گفته می‌شود.
سفته‌بازی (به فرانسوی: Spéculation) انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، به جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است.
گاهی اوقات، سرمایه‌گذار و سفته‌باز را از نظر افق زمانی تصمیم‌گیری با یکدیگر مقایسه می‌کنند. از این دیدگاه، کسی که مثلاً خانه‌ای را خریده و آن را خالی و بدون استفاده نگه داشته و سال‌ها بعد فروخته است، سرمایه‌گذار و کسی را که خانه‌ای را به خاطر قیمت مناسب و ارزان آن (مثلاً به دلیل نیاز مالک خانه به نقدینگی) خریداری می‌کند و طی روزها یا ماه‌های آتی آن را به فرد دیگری می‌فروشند، سفته باز گفته می‌شود.

ورود پول حقیقی
165میلیارد تومان ورود پول حقیقی نیز در حالی ثبت شد که روز یکشنبه 5میلیارد تومان خروج پول ثبت شده بود.
محمدامین امین‌الرعایا، تحلیل‌گر بورس، 23 آبان در مطلبی با عنوان «حجم و ارزش معاملات رشد بورس را تائید نمی‌کند» درباره ارزش معاملات به «اقتصاد سرآمد» گفته بود: « مقدار کم ارزش و حجم معاملات این روزهای بورس نشان می‌دهد که بازار سرمایه در حال نزدیک شدن به محدوده مقاومتی است و این حجم و ارزش معاملات در این محدوده عادی است.»
او اضافه کرده بود: «با توجه به اینکه بورس این روزها از کمبود نقدینگی رنج می‌برد تک‌سهم‌ها می‌تواند در بازار سرمایه مخصوصا مواردی که در بازر پایه حضور دارند که با نقدینگی اندک نوسان پیدا می‌کنند با استقبال گروهی از فعالان بازار سرمایه مواجه ‌شود.»

کاهش 8325واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس امروز 8هزار و 325واحد نزول را تجربه کرد و در سطح 2میلیون و 17هزار و 915واحد ایستاد. شاخص کل بورس (هم‌وزن) نیز کاهش 3هزار و 260واحدی را ثبت کرد. تفاوت میان مقدار کاهش شاخص کل بورس با هم‌وزن به دلیل تاثیر بیشتر شرکت‌های با سرمایه بالا در افت شاخص کل است.
تفاوت شاخص کل و شاخص هم‌‌‌‌وزن در آن است که در شاخص کل هم‌‌‌‌وزن میزان ارزش بازار شرکت‌‌‌‌ها و بزرگ یا کوچک بودن آن‌‌‌‌ها اهمیتی ندارد و تأثیر شرکت‌‌‌‌ها بر روی شاخص به یک اندازه خواهد بود. این در حالی است که در شاخص کل اوضاع متفاوت است و متناسب با اندازه‌‌‌‌ی شرکت‌‌‌‌ها به آن‌‌‌‌ها وزن داده شده است به‌‌‌‌طوری که شرکت‌‌‌‌های بزرگ تأثیر بیشتری بر روی آن دارند. این امر سبب می‌‌‌‌شود تا اگر در یک روز معاملاتی، تغییرات قیمتی چند شرکت بزرگ بالا باشد، شاخص‌کل تصویری برگرفته از تغییر آن‌‌‌‌ها را در هر جهتی که اتفاق افتاده است انعکاس دهد و بدین ترتیب اثر تحولات شرکت‌‌‌‌های کوچک‌‌‌‌تر چندان به چشم نخورد.
به عبارت دیگر، سهم‌‌‌‌های شاخص‌ساز همان شرکت‌‌‌‌های بزرگی هستند که اوضاع آن‌‌‌‌ها و مثبت یا منفی بودن‌شان تاثیر بر روی شاخص کل بورس خواهد گذاشت؛ بنابراین از این شرکت‌‌‌‌های بزرگ به‌عنوان سهم‌‌‌‌های شاخص‌ساز در بازار سرمایه یاد می‌‌‌‌شود.
صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 1127 بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل بورس ایفا کرد و فولاد مبارکه اصفهان با 691واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی با 498، ایران‌خودرو با 368 و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 380واحد رتبه‌های بعدی در نزول شاخص کل را از آن خود کردند و در نقطه مقابل گروه توسعه مالي مهرآيندگان با 164، سرمايه‌ گذاري‌ آتيه‌ دماوند با 139، سرمايه‌گذاري‌توكافولاد(هلدينگ) با 87 و سرمايه‌ گذاري‌ ساختمان‌ايران‌ با 87واحد بیشترین نقش را در جلوگیری از کاهش شاخص کل بورس داشتند.

خودرو پیشتاز ارزش معاملات
گروه خودرو با 2.8همت ریال رتبه اول ارزش معاملات در صنایع بورس را کسب کرد و گروه انبوه‌سازی با 2.1، فلزات اساسی با 1.88، گروه سرمایه‌گذاری‌ها با 1.3 و گروه پتروشیمی (شیمیایی) با 1.1همت ریال رتبه‌های دوم تا پنجم را کسب کردند.

پذيره‌ نويسي سلب حق تقدم در نماد معاملاتي (فصباح1)    
تعداد 9،196،114،900 سهم از سهام ناشي از سلب حق تقدم در افزايش سرمايه شرکت صبا فولاد خليج فارس (سهامي عام) در نماد (فصباح1) با نمونيك (SBLX1) از طريق بازار دوم فرابورس ايران، پذيره‌نويسي شد. پذيره‌نويسي با قيمت ثابت 4،839 ريال و محدوديت حجمي در هر سفارش معادل 200،000 سهم بود و مهلت پذيره‌نويسي بر اساس اطلاعیه ناظر بازار تا تاريخ 1402/09/13 است.
قیمت هر سهم شرکت صبا فولاد خليج فارس (سهامي عام) اکنون در بازار فرابورس 673تومان و صف خرید است. با توچه به اینکه خریدار تقدم نیازی به پرداخت وجه صد تومانی برای تبدلی تقدم به سهم ندارد. صف خرید بودن شرکت صبا فولاد خليج فارس (سهامي عام) از یک سو و فاصله قیمتی فروش تقدم از سوی دیگر، سبب جذابیت بالا و جذب نقدینگی شد که همین امر موجب بالا رفتن ارزش و حجم معامالات خرد نیز شد که نظر به اینکه این فروش تکراپذیر نیست. معمولا فعالان بورس این موارد تکرارناپذیر را یا در تصمیم‌های خود در نظر نمی‌گیرند و یا توجه کمتری به آن می‌کنند.
  بازاربورس منتظر  روزهای بهتر دادوستد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه