بررسی «اقتصادسرآمد» از اهداف و پتانسیل انرژی باد در کشور ژاپن

برنامه ژاپن برای نصب ۶۰۰ توربین بادی دریایی

گروه انرژی - توحید ورستان - براساس گزارش‌هایی منتشر شده، انرژی بادی ژاپن با وجود وابستگی شدید این کشور آسیایی به واردات سوخت‌های فسیلی و انرژی هسته‌ای، که منابع ارزی کشور را تحت فشار قرار داده و آن را تحلیل می‌برد، با سرعت اندکی در حال پیشرفت است. از سوی دیگر، انرژی باد دارای مزایای بسیار زیادی بوده و گزینه‌ای عملی بشرای دستیابی به استقلال انرژی، اهداف کربن زدایی و ارائه برق ارزان به مصرف کنندگان است. 
به گزارش اقتصادسرآمد و بر اساس گزارش منتشر شده (energytracker.asia) برای دستیابی به این امر، دولت ابتدا باید از بار اداری خلاص و سیاست‌های بلندپروازانه‌تری ارائه دهد تا ژاپن بتواند از اتهامات مربوط به تاخیرات اقدامات مربوط به آب و هوا رها شوند. البته، در اوایل آگوست ۲۰۲۳، مقامات ژاپن تصمیم گرفتند که تأسیس پروژه‌های بخش انرژی بادی در این کشور را به دلیل ترس از برخورد شاهین‌های کوهستانی در خطر انقراض و عقاب‌های طلایی با توربین‌های بادی متوقف کنند. بنابراین، دریافت تاییدیه‌های رسمی برای پروژه‌ها بدون صدور توصیه‌های حفاظت از پرندگان دشوار است، اگرچه آن ها از نظر قانونی الزام آور نیستند.

اهداف و پتانسیل انرژی باد در ژاپن
بر اساس داده‌های منتشر شده رسمی، توکیو در نظر دارد که انرژی باد در ژاپن حدود ۵ درصد از ترکیب برق و به طور کلی انرژی پاک بین ۳۶ تا ۳۸ درصد تا سال ۲۰۳۰ باشد. این کشور آسیایی کاهش ۴۶ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ و انتشار کربن صفر را تا سال ۲۰۵۰ هدف‌گذاری کرده است. در حال حاضر ظرفیت نصب شده باد خشکی ۴.۵ گیگاوات و ۵۲ مگاوات باد دریایی است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ به ظرفیت بادی خشکی ۳.۵ گیگاوات و حدود ۱ گیگاوات ظرفیت بادی دریایی اضافه کند. انتظار می‌رود بازار انرژی بادی فراساحلی تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۶ گیگاوات افزایش یابد و دولت قصد دارد تا همان سال از نصب ۶۰۰ توربین بادی دریایی حمایت کند تا ۶ گیگاوات از ۵۹ توربین با ظرفیت ۱۹۰ مگاوات افزایش یابد. انجمن انرژی بادی ژاپن می‌گوید که پتانسیل زیادی برای تولید برق از انرژی بادی وجود دارد و بنابراین پیشنهاد کرده است که هدف افزایش ظرفیت تولید تا سال ۲۰۵۰ به ۱۴۰ گیگاوات در مقایسه با تنها ۵ گیگاوات در حال حاضر افزایش یابد. به طور جزئی، ۴۰ گیگاوات از باد خشکی، ۴۰ گیگاوات از باد دریایی و ۶۰ گیگاوات از باد دریایی شناور تامین خواهد شد. در صورت دستیابی به این قابلیت‌ها، انرژی بادی می‌تواند حدود یک سوم تقاضای برق در ژاپن را تامین کند و بر اساس برآوردهای بانک جهانی، جغرافیای ژاپن از قابلیت‌های فنی برای تولید حدود ۵۵۰ گیگاوات برق از طریق انرژی باد فراساحلی برخوردار است. برآوردهای دیگر حاکی از ظرفیت بیش از ۹۰۰۰ تراوات ساعت در سال بوده که بیش از ۹ برابر تقاضای مورد انتظار برای برق در سال ۲۰۵۰ است. مطالعات نشان می‌دهد که ژاپن منابع انرژی خورشیدی و بادی فراساحلی ۱۴ برابر بیشتر از آنچه برای تولید ۱۰۰ درصد برق از منابع تجدیدپذیر لازم است را دارد. به ویژه، منطقه ویژه اقتصادی ظرفیت تولید برق از انرژی باد فراساحلی، بیش از ۵۰ برابر نرخ مصرف فعلی را دارد.

ارزانی ساخت ظرفیت جدید بادی فراساحلی
انتظار می‌رود توسعه انرژی بادی در ژاپن علاوه بر دستیابی به استقلال انرژی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهبود اعتبار کشور، راه حلی قدرتمند برای مشکلات سوخت‌های فسیلی به ویژه هزینه‌های بالا را ارائه دهد. انجمن انرژی بادی تخمین می‌زند که دستیابی به اهداف تعیین شده، منافع اقتصادی عظیمی را به همراه خواهد داشت که در سال ۲۰۵۰ حدود ۴۴.۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. علاوه بر این، ۳۵۵ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند و هزینه‌های سالانه واردات سوخت‌های فسیلی را تا حدود ۱۶.۷ میلیارد دلار در سال کاهش می‌دهد. گزارش جهانی ۲۰۲۳ که توسط شورای جهانی انرژی بادی منتشر شده است، نشان می‌دهد که فناوری‌های انرژی بادی به طور قابل توجهی هزینه تولید برق را در ۲۰ سال گذشته کاهش داده‌اند. بر اساس بررسی‌ها، انرژی خورشیدی و بادی از ارزان ترین منابع تولید برق در جهان هستند و در راستای کاهش انتشار کربن، باد دریایی ارزان‌تر از نیروگاه‌های زغال‌سنگ بوده و بدون ایجاد اختلال در عرضه، فن‌آوری‌های بادی دریایی شناور ارزان‌تر یا همتراز با رقابتی‌ترین جایگزین‌های زغال‌سنگ خواهند بود.  بنابراین، هزینه ساخت ظرفیت جدید بادی فراساحلی کمتر از نیروگاه‌های هسته‌ای یا زغال سنگ جدید با فناوری جذب و ذخیره کربن خواهد بود.

 حرکت به سمت استقلال انرژی
کشور ژاپن۹۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از خارج کشور وارد می‌کند و یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز مایع در جهان است. از همین روی، اولویت دادن به انرژی‌های تجدیدپذیر به کاهش بار هزینه سنگین واردات کمک می‌کند. کارشناسان باور دارند که ایجاد یک مزرعه بادی شناور با ظرفیت یک گیگاوات می‌تواند جایگزین ۰.۸ میلیارد متر مکعب گاز شود. در واقع، یک نیروگاه بادی ۱ گیگاواتی می‌توانست از هزینه ۹۲۸ میلیون دلاری واردات گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲ جلوگیری کند. تغییر از تولید برق زغال سنگ و گاز به نیروگاه بادی و همچنین سایر منابع انرژی تجدیدپذیر در ژاپن، به حل مشکل دارایی‌های زیرساختی رها شده مرتبط با سوخت‌های فسیلی که میلیاردها ارزش دارند کمک خواهد کرد. انرژی بادی در ژاپن می‌تواند روند کربن زدایی را بهبود بخشد و اتهامات مربوط به «تأخیر اقدامات آب و هوا» را برطرف کند. بر اساس برآوردها، ۹۰ درصد کربن منتشر شده از بخش برق را می‌توان با افزایش سهم باد فراساحلی به ۱۸ درصد کاهش داد.

چالش‌های پیش روی توکیو 
بر اساس گزارش اقتصادسرآمد، به باور کارشناسان، توکیو فاقد زیرساخت‌های محکم برای اجرای بلندپروازی ژاپن در زمینه انرژی بادی است. در همین راستا آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که موفقیت در استقرار پروژه‌های بادی فراساحلی منوط به توسعه قابلیت‌های شبکه برق در خشکی است، بنابراین عدم توسعه و گسترش شبکه، پتانسیل عظیم باد دریایی را به باد می‌دهد. ایجاد یک مکانیسم رقابتی قیمت‌گذاری کربن نیز گامی حیاتی برای تشویق سرمایه‌گذاری در صنعت باد است، زیرا مکانیسم مالیات کربن کنونی به شدت با این امر ناسازگار و حتی پایین‌ترین مکانیسم در سطح جهانی است. از دیگر پیشنهادات توسعه می‌توان به حل مشکل زمان طولانی برای صدور ارزیابی اثرات زیست محیطی لازم برای پروژه‌ها، تسهیل فرآیندهای اتصال پروژه‌ها به شبکه، شفاف سازی قوانین مناقصه، اطمینان از خرید تولید برق، تکمیل و حمایت از بادهای فراساحلی صنعت و افزایش همکاری بین بخش دولتی و خصوصی
 اشاره کرد.
برنامه ژاپن برای نصب  ۶۰۰ توربین بادی دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه