«اقتصادسرآمد» به دنبال بازدید خبرنگاران  از  بندرشهیدرجایی گزارش می دهد؛

استان هرمزگان با 72بندر قطب اقتصاد دریایی کشور است

اصل سعیدی پور : طرح برادرخواندگی استان های دریایی و غیردریایی کشور در دستور کار
​​​​​​​گروه بنادر -  امید اسماعیلی – حمل بار با کانتینر از مهم ترین موضوعات در صنعت باربری است. کانتینر جعبه فلزی بزرگی با ابعاد استاندارد است و از آن جا که مقاومت بالایی در مقابل آب و رطوبت دارد، در حمل و نقل دریایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانتینرها طبق الگوهای استاندارد جهانی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای بارگیری و تخلیه بار مناسب باشند و همچنین گنجایش و فضای کافی برای جاگیری بار داشته باشند. بر اساس آمار بانک جهانی، میزان استفاده از کانتینرها و ترانزیت کالا با استفاده از این تجهیزات از سال ۲۰۰۰ بیش از سه برابر افزایش یافته است و امروزه استفاده از کانتینر و انجام فرآیند بارگیری کانتینرها برای بهینه سازی کل زنجیره تامین بسیار مهم است.
از جمله وسائلي كه نقش موثر و بهره دهي زيادتري در بنادر از نظر تخليه و بارگيري کانتینرها دارند، جرثقيل ها مي باشند. جرثقيل ها بر اساس نوع استفاده انواع مختلفي دارند كه با توجه به نوع شاسي به صورت متحرك، چرخ زنجيري و لاستيكي و كاميوني كه قابل تركيب با انواع دكل ها با طول هاي متفاوت موجود مي باشند.
ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺑﻨﺪر در ﻣﻮرد تخلیه و بارگیری کشتی از ﻟﺤﻈﻪ ای ﺷﺮوع ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﭼﻨﮕﺎل ﺟﺮﺛﻘﻴﻞها را در اﺳﮑﻠﻪ ﯾﺎ ﺑﺎراﻧﺪاز ﻓﺮود ﺁوردﻩ و ﯾﺎ ﺑﺎری را ﮐﻪ ﺁﻣﺎدﻩ ﺑﺎرﮔﻴﺮی اﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﺑـﺎرﮔﻴﺮی در ﮐـﺸﺘﯽ از اﺳﮑﻠﻪ ﯾﺎ ﺑﺎراﻧﺪاز، ﺑﺎ وﺳﺎﺋﻞ ﺑﺎرﺑﺮی ﮐﻪ ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎدﻩ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﻴﺮد، ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﻠﻨﺪ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
بر اساس گزارش خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، بازدید از مرکزکنترل ترافیک VTS بازدید از مرکز هماهنگی  جستجو و نجات دریاییMRCC بندرشهید رجایی و بازدید از حوضچه های یک،دو و سه بندرشهید رجایی(سوار بر  شناور یدک کش هدایت مربوط به شرکت هدایت کشتی) جهت آشنایی حداقلی خبرنگاران با انواع کشتی های باری فله بر، کانتینری، تانکر، یدک کش ها و لایروب ها از جمله برنامه یک روزه کاری این سفر بود.
مدیران کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، مدیر بنادر و دریانوردی لنگه و غرب هرمزگان و معاون بندری و دریایی بنادر شرق هرمزگان و بندر شهید باهنر در یک نشست خبری مشترک، مهمترین اقدامات و دستاوردهای این بنادر را تشریح کردند که ما وقع این نشست را در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد منتشر کردیم. آنچه در ذیل می آید دیدگاه محمدعلی اصل سعیدی پور به عنوان سرپرست ارتباطات و بین الملل سازمان بنادر و دریانوردی و اظهارات مدیر روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درباره مقدمات روند بارگیری و تخلیه بار در بندر شهید رجایی بود.
محمدعلی اصل سعیدی پور، سرپرست ارتباطات و بین الملل سازمان بنادر و دریانوردی درباره  اعزام خبرنگاران به بندرعباس به اقتصادسرآمد می گوید: در تلاش هستیم تا ارتباط با رسانه ها بیشتر و بهتر از قبل گردد.
وی علت دعوت و حضور خبرنگاران در استان هرمزگان را آشنایی با فرآیندها از نزدیک عنوان کرد و گفت: این آشنایی کمک بزرگی برای مجموعه بنادر و دریانوردی کشور محسوب می شود و ان شالله این سفر کمک کند تا شما با ابعاد کار آشنا شده و فرآیندها را بهتر بشناسید تا در آینده بیشتر به ما در سازمان بنادر و دریانوردی کمک کنید.
سرپرست مدیریت ارتباطات و بین الملل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ابلاغ سند توسعه دریامحور توسط مقام معظم رهبری، تأکید کرد: اتفاق جدیدی که در کشور در حال رخ دادن است. براساس سند توسعه دریامحور، در تلاشیم که کشور را بیشتر به دریا وصل کنیم.
اصل سعیدی پور با اشاره به طرح برادرخواندگی استان های دریایی و غیردریایی افزود: این طرح برای انتفاع بیشتر استان های فعال از دریا مطرح شده است که در دستور کار قرار دارد و امیدواریم این اتفاق بیفتد تا بتوانیم بهتر از سواحل جنوب و شمال استفاده کنیم.
وی در ادامه این گفت و گو از رسانه ها درخواست کرد در موضوع اقتصاد دریامحور رسانه ها باید به این موضوع بیشتر پرداخته و به آن به درستی و به عدالت پر و بال بدهند تا به سمتی برویم که صنایع دریایی در کل کشور فعال تر گردند.
وی با تقدیر از عملکرد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در دوره مدیریت مدیرکل فعلی بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، روند رو به رشد در عملیات ها مشهود است و ارتباط با همکاران و رسانه ها نیز بیشتر و بهتر شده است.

در شرایط فعلی بنادر ایران، نباید با بنادری مثل جبل علی و سنگاپور مقایسه شویم
سرپرست مدیریت ارتباطات و بین الملل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شرایط تحریمی کشور تصریح کرد: نکته ای که رسانه ها باید مدنظر قرار بدهند، این است که کشور در شرایط نرمالی به سر نمی برد و در این شرایط بنادر ما نباید با بنادری مانند جبل علی و سنگاپور مقایسه گردد. در این شرایط بسیار سخت اقتصادی، همکاران ما شاهکار می کنند و رسانه ها باید این شرایط را در هنگام نوشتن در نظر داشته باشید.وی در با اشاره به وجود طولانی ترین مرز دریایی در استان هرمزگان، این استان را قطب اقتصاد دریایی کشور دانست و گفت: بیشترین حجم فعالیت بندری در کشور مربوط به استان هرمزگان است که 60 درصد این فعالیت ها را شامل می شود که در 72 بندر بزرگ و کوچک فعال این استان انجام می شود.
تشریح نحوه عملیات بارگیری و تخلیه بار 
در بندر شهید رجایی
در بازدیدی که خبرنگاران رسانه های جمعی از جمله عوامل روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد از بندر شهید رجایی به عمل آوردند، ادهم رضوانی، مدیر روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درباره نحوه بارگیری و تخلیه کانتینرهای حامل اقلام صادراتی و وارداتی در بندر شهید رجایی واقع در استان هرمزگان، توضیحاتی به خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد ارائه داد:
مدیر روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در این باره به اقتصادسرآمد می گوید: در ترمینال 2 بندر شهید رجایی که مهم ترین ترمینال بندر شهید رجایی با قابلیت پهلودهی کشتی ها با ظرفیت ( TEU 14000 ) را دارد. دستگاهی که ملاحظه می فرمایید جرثقیل دروازه ای یا Gantry Crane است که کار جابجایی کانتینر از روی کشتی به روی ترور یا کشنده ها و یا بالعکس است. وقتی یک کشتی وارد می شود، برای سهولت در کار ممکن است چند جرثقیل دروازه ای بر روی آن مشغول شود، در طرف پاشنه کشتی عملیات تخلیه و در سمت سینه کشتی عملیات بارگیری انجام می گیرد.
ادهم رضوانی ادامه می دهد:  زمانی که کشتی می خواهد وارد بندر شود، کاپیتان کشتی این کار را انجام نمی دهد، بلکه طی عملیاتی به نام راهنمای کشتی یا  Pilotageاین کار انجام می شود. تمام بستر دریا در بندر را نمی توان لایروبی کرد، بلکه کانال ها و دالان های اختصاصی را لایروبی می کنند. برای راهنمایی کشتی ها، یک راهنمای محلی، هدایت یک یا چند کشتی را ـ بسته به بزرگی کشتی ها دارد ـ  از محل لنگرگاه عهده دار می شوند و کشتی را برای پهلودهی می آورند و می چرخانند تا پهلو بگیرند. برای جداسازی هم به همین منوال تا منطقه امنی که دیگر کشتی آبخور مورد نیاز خود را دارد، کشتی را به بیرون از حوضچه و لنگرگاه هدایت می کنند و بعد از آن کشتی راه خودش را ادامه می دهد. همچنین، دستگاه ترانستینر  کار صفافی کانتینرها را در محوطه و اراضی پشتیبانی بندری انجام می دهد.
مدیر روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان  با اشاره به اینکه پیمانکار این جرثقیل دروازه ای شرکت سینا متعلق یه بنیاد مستضعفان است؛ ارتفاع جرثقیل تا محل کاربر تقریباً 43 متر است. افزود: زیرپای کاربر تمام شیشه است؛ هدایت کانتینر از طریق Spreader انجام می شود و از آهنربا (Magnet) برای این کار استفاده نمی شود؛ چرا که در صورت آهنربایی بودن مانند آن چه در صنایع معمول است، اگر برق لحظه ای هم قطع بشود، کانتینر بر روی بارشمار که بر روی کشتی قرار دارد، سقوط می کند. 
رضوانی به همین دلیل در کنار کانتینرها چهار سوراخ وجود دارد که این Spreader ها که چهار قلاب دارد پایین آمده و کانتینرها را می گیرد و بر روی کشتی صفافی می کند و عملیات لاشینگ یا مهار کشتی نیز انجام می گیرد.

امین کریمی، مدیر عملیات دریایی و راهنمایی
 بندر شهید رجایی :
مدیریت تردد کشتی ها در بندر شهید رجایی، بی وقفه در کل سال انجام می می شود
مدیر عملیات دریایی و راهنمایی بندر شهید رجایی در گفت و گو با اقتصاد سرآمد با اشاره به تردد بالای کشتی ها از آب های تحت حاکمیت کشور گفت: حجم زیادی از حمل کالا از طریق دریا و به وسیله کشتی انجام می گیرد؛ دلیل این موضوع، ارزان بودن و جابجایی مقدار قابل توجهی از حجم کالا به وسیله کشتی است که این روش بیشتر مورد توجه تاجران و واردکنندگان کالا می باشد.
کریمی درخصوص ورود کشتی ها به بندر و پهلوگیری آنان گفت: کلیه کشتی هایی که وارد بندر می شوند یا از بندر خارج می شوند، باید با هماهنگی و مدیریت برج کنترل باشد. بنابراین وقتی کشتی وارد لنگرگاه بندر می شود، طی تماس رادیویی با برج کنترل اعلام ورود کرده و مشخصات خود را اعلام می کند. اگر در بندر اسکله مورد نظر تعیین و تخصیص داده شده باشد، به کمک پایلوت و یدک کش، از طریق کانال ورودی وارد حوضچه می شود و کشتی کنار اسکله پهلو داده می شود. بعد از آن عملیات تخلیه و بارگیری شروع می شود.
وی افزود: پس از تخلیه یا بارگیری، کشتی باز هم توسط پایلوت جدا شده و به وسیله کمک یدک کش ها از طریق کانال خارج می شوند و در اختیار کاپیتان قرار می گیرد و به مسیر بعدی خود ادامه می دهد.
وی همچنین درخصوص خدماتی که برج مراقبت به کشتی ها ارائه می دهد، گفت: خدماتی را مرکز کنترل به کشتی ها می دهد شامل مانیتورینگ و پایش کلیه شناورهایی که در مسیرهای دریایی و آب های تحت حاکمیت کشور تردد می کنند، ارائه مشاوره های آب و هوایی به آنان و کنترل ترافیک های دریایی و پایش و کنترل آلودگی های زیست محیطی می باشد. 
کریمی در پایان تصریح کرد: در واقع مدیریت تردد کشتی هایی که در آب های تحت حاکمیت کشور در حال عبور هستند، از طریق برج کنترل انجام می گیرد و برنامه ریزی ورود و خروج و مدیریت تردد از طریق این مرکز به صورت شبانه روزی (24 ساعته) و کل ایام هفته و سال ـ بی وقفه و بدون تعطیلی در کل سال ـ انجام می گیرد.
استان هرمزگان با 72بندر قطب اقتصاد دریایی کشور است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه