سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» می گوید:

تحرکات دولت در بخش تامین منابع و ارزآوری

گروه اقتصاد - محمد آیتی - همچنان فضای اقتصادی کشور و البته کسب و کار و معیشت مردم، روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. اکنون که 26 ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، فرصت خوبی است که عملکرد اقتصادی این دولت مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه در این خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: به باور من، آقای رئیسی و تیم اقتصادی‌اش، بنا و تلاش دارند تا اقتصاد مملکت را زیرساختی سامان دهند؛ این تحرکات، هم در بخش تامین منابع و هم ارزآوری نمایان است.

دولت در بخش نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد زحمات خوبی را کشیده تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد
وی افزود: دولت در بخش نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و... زحمات خوبی را کشیده تا هم چرخ اقتصاد کشور بچرخد و هم درآمدهای ارزی افزایش پیدا کند. همین تلاش‌ها در تهیه مایحتاج مردم از طریق تولید و واردات هم روشن است.

یکی از آفت و بلایای اقتصادی در کشور ما، فرار مالیاتی برخی افراد است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: یکی از آفت و بلایای اقتصادی که در کشور ما دهه‌ها ریشه دوانده، فرار مالیاتی برخی افراد است. دولت در این مدت، برای این موضوع هم برنامه‌ریزی‌هایی کرده است و در ادامه و تا حدی به این برنامه‌ها عمل کرده که اجرای تمام و کمال آن، کاری ساده و کوتاه‌مدت نیست. از آن‌جایی که در اسم امسال از سوی رهبر انقلاب، نام «مهار تورم» آمده است، شایسته این است که عمل به تصمیمات مثبت اقتصادی سرعت بیشتری به خود بگیرند تا کام مردم هم شیرین شود.

برای خنثی کردن فشارهای تحریم علیه اقتصادمان، باید به تولیدکنندگان و نخبگان خود، بهای ویژه دهیم
ذاکر اظهار داشت: کنترل نقدینگی و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، اگر به درستی و با مدیریت اصولی صورت بگیرد، اقتصاد از حالت رکود هم خارج خواهد شد. ما برای دور زدن تحریم‌ها یا اساساً خنثی کردن فشارهای ظالمانه تحریم علیه اقتصادمان، باید به تولیدکنندگان و نخبگان خود، بهای ویژه دهیم، تا خروجی کارها با شعارها، تناسب پیدا کند.

به طور خاص، دهک‌های هفتم
 به پایین، در تامین روزمره خود با چالش‌های جدی روبرو هستند
نماینده ارومیه یادآور شد: موضوعی که اکنون قابل نقد است، ویژه دیدن نشدن افراد کم‌درآمد و بی‌درآمد در کشور است. ما باید برنامه ویژه برای معیشت دهک‌های پنجم به پایین داشته باشیم. در حال حاضر و به طور خاص، دهک‌های هفتم به پایین، در تامین روزمره خود با چالش‌های جدی روبرو هستند. یعنی دولت باید برای این قشر، 9 قلم کالای اساسی‌شان را با قیمت خیلی ارزان، تهیه کند.

تامین معیشت خانواده‌ها تنها
 با کالابرگ و ارزان کردن اقلام اساسی امکان‌پذیر می‌شود
وی در ادامه بیان کرد: دولت نباید توجه خود را به یارانه نقدی که به خانوارها پرداخت می‌کند، معطوف کند. وقتی قیمت اجناس بالا باشد، با یارانه نقدی، خیلی نمی‌توان در تامین کالاهای اساسی به موفقیتی رسید. بنای دولت که فروش کالا نیست، بلکه باید هدف‌شان تامین معیشت این خانواده‌ها باشد. این کار، تنها با کالابرگ و ارزان کردن اقلام اساسی، برای این خانواده‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

باید مردم، مخصوصاً قشر کم‌درآمد و بی‌درآمد را راضی نگه داشت
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: باید مردم و مخصوصاً قشر کم‌درآمد و بی‌درآمد را راضی نگه داشت. معنی ندارد دولت یارانه نقدی بدهد و بعد با افزایش کالاها، پول را از دست مردم خارج کند. دولت که نباید دنبال سود گرفتن باشد. اگر این رویه دیده شود، یعنی از یک دست دادیم و از دست دیگر، گرفتیم و در این رویکرد، رضایت مردم حاصل نخواهد شد.ذاکر گفت: تولید و مصرف نباید در دور باطل قرار بگیرد و این هم، وظیفه دولت است، چون اگر این رویه رخ دهد، خبری از بهره‌وری در اقتصاد که شعار و وعده دولت است، نخواهد بود.
نماینده ارومیه تصریح کرد: انتظار من از دولت در خصوص تامین کالاهای اساسی دهک‌های پنجم به پایین به مراتب بیشتر از این بود. حقیقتاً این کار شدنی است و دولت بهتر است تنها 10 درصد ارزش مالی 9 قلم کالای اساسی را از افراد کم‌درآمد و بی‌درآمدها دریافت کند تا آن‌ها بتوانند به زندگی و معیشت خود، سر و شکل بهتری بدهند.

اگر وضعیت معیشتی دهک‌های پنجم به پایین آشفته باشد، امنیت اقتصادی هم با چالش روبرو می شود
وی اظهار داشت: اگر وضعیت معیشتی دهک‌های پنجم به پایین آشفته باشد، امنیت اقتصادی هم با چالش روبرو خواهد شد و در این فضا، خیلی نباید انتظار توسعه اقتصادی را داشت.

وحدت رویه در دولت شکل گرفته است امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند
ذاکر با بیان اینکه هماهنگی تیم اقتصادی دولت، بهتر شده است، گفت: من در گذشته به تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی انتقاد داشتم و گاهی ناهماهنگی بین این افراد، دیده می‌شد، ولی رفته‌رفته، شرایط بهتر شد. امروز افراد حاضر در تیم اقتصادی دولت سیزدهم، به نظم خوبی رسیده‌اند و به نظر، وحدت رویه شکل گرفته است که امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند.

بسترسازی برای ازدواج، اشتغال و تامین مسکن، جزو اولویت‌های توده مردم است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بسترسازی برای ازدواج، اشتغال و تامین مسکن، جزو اولویت‌های توده مردم است. به نظر من، دولت باید منابعی را برای هزینه‌کرد ویژه در خصوص موضوعات ازدواج، اشتغال جوانان و تامین مسکن افرادی که صاحب خانه نیستند، کنار بگذارد.
 تحرکات دولت در بخش  تامین منابع و ارزآوری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه