مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفت و گو با « اقتصادسرآمد» :

آمادگی بندر شهید رجایی برای تحویل اراضی به پالایشگاه‌های تولید سوخت کم سولفور

گروه بانکرینگ – فیروز اسماعیلی - خوشبختانه امسال علاوه بر تاکیدات رهبری بر توجه به حوزه دریا، مسئولان و دست‌اندرکاران نظام در نگاه به موضوع اقتصاددریاپایه تغییر موضع داده‎اند، به گونه‎ای که به نظر می‌رسد آهنگ توسعه دریامحور در کشور شتاب حداقلی به خود گرفته است. تاییدیه این ادعا توجه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این حوزه مهم در برنامه هفتم توسعه کشور است.
یکی از احکام برنامه توسعه هفتم توسعه، موضوع توسعه بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی‌ها) است. ماده 62 برنامه هفتم توسعه برای افزایش سهم بانکرینگ برنامه‌ریزی و دستگاه‎ها را به ایجاد زیرساخت مکلف کرده است. در همین راستا، تحریریه روزنامه دریایی اقتصادسرآمد با حسین عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم صحبت شده است و روند مقدمات توسعه زیرساخت بانکرینگ در بندرشهید رجایی را جویا شده است، در ذیل مشروح این گفت و گو را با هم می‌خوانیم: 

اقتصادسرآمد: با توجه به فعالیت شرکت‌های فعال حوزه بانکرینگ در بندر شهیدرجایی بفرمایید آمادگی برای کمک به سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت در بنادر استان هرمزگان وجود دارد؟
عباس نژاد: بانکرینگ یک زنجیره‌ای است که اولین حلقه آن، تأمین سوخت است. الان در صنعت حمل و نقل دریایی، بحث سوخت سبز و سوخت های کم سولفور  با مقدار گوگرد کمتر از یک دهم و نیم مطرح می‌باشد. برای این که فرآیند بانکرینگ اتفاق بیفتد، در ابتدا باید سوخت آن تأمین گردد، انتقال آن به بندر و سواحل میسر گردد و بعد از آن، بتوان سوخت را با قیمت مناسب عرضه گردد.
آن چه از سمت سازمان بنادر و دریانوردی است، دو کار را می‎توانیم انجام دهیم. یکی از آن موارد، به عنوان مرجع امور دریایی کشور، می‌توانیم پیگیر افزایش تولید سوخت کم سولفور در کشور باشیم. در حال حاضر این سوخت، تنها در پالایشگاه شازند تولید می‌شود. کار مهم دوم ‌که با همکاری و هماهنگی دو شرکت بزرگ کشتیرانی کشور، اتحادیه مالکان و انجمن کشتیرانی پی‎گیر آن هستیم، تا کار انتقال این سوخت‌ها از پالایشگاه به سواحل انجام گیرد.

اقتصادسرآمد: بی‌شک توسعه بانکرینگ در بندر شهیدرجایی نیازمند همراهی و کمک ویژه شماست، مسائلی چون واگذاری زمین و مواردی از این دست، آیا تسهیلاتی برای سرمایه‎گذاران میسر می‌شود و می‎توان به آینده این صنعت امیدوار بود؟
عباس نژاد: بابت تسهیلات قانونی مربوط به مجوزدهی و مواردی که به سازمان بنادر و دریانوردی مربوط می‌شود و اراضی که در اختیار سازمان می‌باشد و می‌تواند برای بانکرینگ در اختیار قرار دهد، هیچ منعی وجود نیست و آمادگی آن وجود دارد. حتی در فاز دوم بندر خلیج فارس، که فاز صنعتی ماست این آمادگی را داریم که پالایشگاه‌های کوچک مقیاس که برای سولفورزدایی و ارائه سوخت کم سولفور می‌توانند فعالیت کنند، این اراضی در اختیار آن ها قرار ‌گیرد.
در نهایت بحث عرضه در بانکرینگ اهمیت خاصی دارد. در بخش عرضه هم از سال 1386، سازمان بنادر و دریانوردی، اراضی لازم را بندر شهید رجایی در اختیار سرمایه گذار قرار داده است و سرمایه‌گذار هم سرمایه‌گذاری را انجام داده و بخشی از سوخت را تأمین می‌کند. بخشی از سوخت هم از پالایشگاه شازند برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت کش ایران وارد بازار شده و در بندر شهید رجایی توزیع می‌شود. اخیراً در جزیره قشم هم یک اسکله تخصصی برای بانکرینگ سرمایه گذاری و تأسیس شده است و قرار است این کار را شروع کنند.
اقتصاد سرآمد: در زمینه بانکرینگ از سوی شرکت‌های بانکرینگ گفته می‌شود که سازمان بنادر و دریانوردی در واگذاری زمین، تأمین کننده زیر ساخت هاست.

عباس نژاد: تنها ما تأمین کننده نیستیم.
اقتصاد سرآمد: گفته شده است که 18 مجموعه بانکرینگ در بندر شهید رجایی وجود دارد.
عباس نژاد: هیچ کدام بانکرینگ نیستند. تنها دو شرکت بانکرینگ هستند. برای بخشی زمین در اختیار گذاشتیم، سرمایه‌گذاری کردند؛ عوامل مختلفی درگیر است، باید بارش را تأمین کند، باید کشتی داشته باشد.

اقتصاد سرآمد: برای توسعه بانکرینگ و رسیدن به اهداف برنامه هفتم نیاز به زیرساخت وجود دارد.
عباس نژاد: زیرساخت به شرطی که ابتدا بازار باشد، بعد محصول وجود داشته باشد، بعد زیرساخت مهیا گردد. از این سه محور، دو محور کمبود وجود دارد. در حوزه ساخت، می‌توانیم زمین زیادی در اختیار بگذاریم که بسازند ولی باید توجیه اقتصادی داشته باشد. توجیه اقتصادی‌اش چیست؟ باید سوخت را تأمین کند یا از فجیره بخرد که خود فجیره به کشتی‌ها عرضه می‌کند. شازند هم که فقط به کشتیرانی جمهوری اسلامی سوخت می‌دهد. در حال حاضر، توسعه‌ای که در استان هرمزگان به صورت چهار پالایشگاه پتروپالایشگاهی به نام شهید سلیمانی ایجاد می‌شود، اول باید به صنعت پاسخ دهد که آیا می‌تواند سوخت را تأمین کند. سازمان بنادر و دریانوردی باید زمین و زیرساخت را مهیا کندکشتی‌سازی‎ها باید کشتی را تأمین کنند، شرکت‌های خصوصی هم دخیلند. باید بازارش هم باشد که فروش انجام بگیرد. باید چنین سؤالاتی را از دوستان در بندر سلخ بپرسید که زیرساخت زیادی انجام شده است ولی استفاده چندانی از آن نمی‌شود. بندر سلخ، بندر ویژه بانکرینگ است. جزیره قشم به خاطر مسیر رفت و آمد کشتی‌ها، یکی از هاب‌های بانکرینگ می‌تواند باشد. در بانکرینگ هر کسی باید نقش خودش را به خوبی انجام بدهد و نهایتاً جذب بازار کند تا این کار به خوبی پیش برود.

اقتصاد سرآمد: اخیراً که با مشاور مدیرعامل یکی از شرکت‌های بانکرینگ گفت وگو داشتیم، گفت اگر امکانات بیشتری در اختیار ما بگذارند و تعرفه‌های بندری کاهش یابد، عملکرد خیلی بیشتری خواهیم داشت.
عباس نژاد: امکانات به اندازه کافی در اختیار آن‌ها گذاشته شده است. باید دید به اندازه‌ای که امکانات دریافت کردند، چه مقدار عملکرد داشتند. اگر ظرفیت صددرصد خود را پر کردند، می‌توان امکانات بیشتر داشته باشند. وقتی تمام ظرفیت‌ها استفاده نشده است، باید متناسب با ظرفیت اقدام کرد.
وقتی صحبت از توسعه دریایی می‌شود، بانکرینگ می‌تواند یکی از محورهای اصلی این توسعه باشد، اینکه برای توسعه این صنعت باید تمام ارگان و نهادهای ذیربط حول یک محور و هماهنگ با هم افزایی کنند، باید دولت تصمیم گیری کرده و توسعه آن را مقدور کند.
آمادگی بندر شهید رجایی برای تحویل اراضی به پالایشگاه‌های تولید سوخت کم سولفور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه