«اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

رفتار متفاوت شاخص کل بورسِ دوشنبه های گذشته

گروه بازارسرمایه – یونس اسماعیلی نژاد -  کاهش هیجان از خبرهای فراخوان شرکت‌های بزرگ بورس برای تجدید ارزیابی یکی از دلایلی است که موجب افت تقاضا و عقب‌نشینی خریداران شد. موردی که در روزهای گذشته و در مطلبی با عنوان «هیجان افزایش سرمایه در بازار بورس» در «اقتصاد سرآمد» به آن پرداخته و درباره احتمال زمانبر بودن و کاهش هیجان خریداران هشدار داده شد. 
شاخص کل بورس سومین روز معاملاتی هفته جاری توانست رشد هزار و 486واحدی را در حالی ثبت کند که این نماگر بازار سرمایه در دوشنبه هفته گذشته صعود 44هزار واحدی را ثبت کرده بود.
«اقتصاد سرآمد» در این باره نوشته بود: «تب افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها این روزها در بورس بالاست، اما فعالان بازار سرمایه جسته و گریخته از خود می‌پرسند آیا این هیجان ناشی از افرایش سرمایه موقتی است یا پایدار؟
شرکت‌ها در طول فعالیت خود، دارایی‌های فیزیکی متعددی مانند زمین، ساختمان، ماشین‌آلات، تجهیزات و … را خریداری می‌کنند. این دارایی‌ها به‌همراه میزان ارزش دفتری خود در ترازنامه شرکت ثبت می‌شوند. ارزش دفتری با کسر هزینه‌ استهلاک از قیمت خرید آن دارایی به‌دست می‌آید. اما با گذشت زمان، براساس تورم و نوسانات نرخ ارز، ممکن است قیمت روز این دارایی‌ها افزایش یابد. به همین دلیل، شرکت‌ها می‌توانند از این افزایش قیمت، برای افزایش سرمایه خود استفاده کنند.
این هیجان از هفته گذشته و با دعوت شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه (هلدینگ‌ها) و بانک‌ها برای جلسه شنبه در سازمان بورس برای افزایش سرمایه این شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها سبب شد که تقاضا برای خرید سهام در بورس افزایش و به تبع آن رشد قیمت و شاخص کل بورس رخ دهد.»

کاهش ارزش معاملات خرد
ارزش معاملات خرد نیز در مقایسه با آمار معاملات دوشنبه گذشته کاهش محسوس پیدا کرد و به 5.2همت تومان رسید در حالی که دوشنبه گذشته مقدارش 8.5همت تومان بود. همچنین روند خروج پول حقیقی نیز ثبت شد.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.

خروج پول حقیقی
شروع معاملات دوشنبه با ورود پول حقیقی ثبت شد، اما با گذشت زمان و هر چه بازار سرمایه به پایان زمان معاملات نزدیک می‌شد روند خروج پول حقیقی افزایش پیدا می‌کرد و در نهایت 162میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد.

تراز منفی در صندوق‌های با درآمد ثابت
پول‌های حقیقی به طور معمول در دو سوی سهام یا صندوق‌با درآمد ثابت جابه‌جا می‌شود. به عبارت دیگر، پول از مدار بورس خارج نمی‌شود و فقط نوع آن تغییر می‌کند، اما آمارهای روز گذشته، نشان می‌دهد که هم‌زمان با خروج پول حقیقی از بازار سرمایه خروج نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت نیز ثبت شده است. ادامه این خروج و کاهش نقدینگی می‌تواند هشداری درباره وجود احتمالی روزهای رکودی باشد.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یکی از مهم‌ترین سازوکارهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند. این صندوق‌ها شرایط سرمایه‌گذاری را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف به‌ویژه برای افراد مبتدی مساعدتر می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که این نوع صندوق‌ها به نوعی یک صندوق سرمایه‌گذاری بدون ریسک هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ایفای نقش واسطه مالی، سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل و در این رهگذر مزایای متعددی را هم برای بازار سرمایه و هم برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند.

تغییر ذائقه خریداران
دوشنبه هفته گذشته گروه خودروسازی با استقبال خریداران مواجه شد؛ به طوری که ارزش و حجم معاملات زیادی را تجربه کرد، اما روز گذشته، گروه انبوه‌سازی (ساختمان) جایگاه اول برترین گروه‌های صنعت را با ارزش معاملات 3.5همت ریالی از آن خود کرد و گروه‌های فلزات اساسی با 3.3، خودرو با 3.1، گروه شیمیایی با 2.1 و سیمان با 1.3 همت ریال رتبه‎های بعدی کسب کردند.

تاثیر در شاخص کل بورس
صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 422، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 415، خودروسازی سایپا با 213، نفت و گاز پتروشیمی تامین با 204 و تراکتورسازی با 195واحد بیشترین نقش را در رشد شاخص کل بورس روز دوشنبه داشتند و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 309، بانک ملت با 254، پالایش نفت تهران با 253 فولاد مبارکه اصفهان با 230واحد بالاترین تاثیر منفی را در صعود شاخص کل بورس داشتند.

کاهش کرک‌اسپرد پالایشی‌ها
نوسان‌های قیمت نفت در بازار جهانی سبب تغییر قیمت کرک‌اسپرد پالایشی می‌شود. نظر به اینکه مقدار کرک‌اسپرد کاهش یافته است که این امر سبب کاهش سوداوری در صنعت پالایشی می‌شود. این موضع سبب شد که گروه پالایشی با افزایش عرضه و به‌تبع آن کاهش قیمت را تجربه کنند.
کرک اسپرد Crack Spread به تفاوت کلی قیمت‌گذاری بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش شده از آن اشاره دارد. به بیان ساده‌تر، به اختلاف قیمت بین یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام، کرک اسپرد گفته می‌شود.
کرک اسپرد (مابه تفاوت قیمت نفت خام و فرآورده) پالایشگاه‌های ایران حدودا به 7 رسیده است که این موضوع متاثر از افزایش قیمت نفت بوده و در صورت ثبات، همچنان این عدد بالاتر خواهد رفت.
«کرک» اصطلاحی برای تجزیه نفت خام به محصولات اصلی، از جمله گازهایی مانند: پروپان، سوخت گرمایشی، بنزین، تقطیرهای سبک (مانند سوخت جت)، تقطیرهای میانی (مانند سوخت دیزل) و تقطیرهای سنگین (مانند گریس) می‌باشد.
قیمت هر بشکه نفت خام و قیمت محصولات مختلف حاصل از آن همیشه یکسان نیستند و همین امر منجر به تفاوت و مجزا بودن قیمت‌ها می شود. در صنعت پالایشی صرفا تفاوت قیمت و فرآوره‌های نفتی مورد نظر نمی‌باشد، بلکه برآیند تغییر قیمت این دو بر پالایشگاهی‌ها مهم و تاثیرگذار است.
در معامله پالایش نفت خام توجه به قیمت بازار محصولات جانبی نیز باید توجه کرد. به دلیل آنکه تفاوت قیمت پالایشگاه‌های نفت می‌تواند بر حاشیه سود آن‌ها تأثیر گذار باشد، مهم است.

فرابورس
نمادهای آریا، شگویا و کرمان با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل فرابورس، این متغیر را سبز پوش کردند. آیفکس با رشد 42 واحدی در سطح 26 هزار و 336 واحد ایستاد.
همچنین نمادهای هرمز، وسپهر، فصبا و ودی با اثر منفی بر این متغیر، مانع رشد بیشتر آن شدند.
رفتار متفاوت شاخص کل بورسِ دوشنبه های گذشته
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه