«اقتصادسرآمد»گزارش می‎دهد

افزایش 110هزار واحدی شاخص کل بورس

گروه بازارسرمایه- سمیه ملایی - هفته گذشته بازار سرمایه یکی از هفته‌های متنوع را در چند سال گذشته تجربه کرد عرف بورس معمولا به این صورت بود که فعالان بازار سرمایه تحت تاثیر از یک صنعت قرار می‌گرفتند و معاملات پرحجم همراه با رشد در آن صنعت چند هفته‌ای تداوم پیدا می‌کرد و رشد قیمتی سبب تعادل در آن صنعت می‌شد، اما در هفته گذشته سه صنعت متفاوت با طول عمر کوتاه دو تا سه روز مورد توجه بورسی‌ها قرار گرفت؛ به طوری که دو روز اول خودرویی‌ها، دو روز بعدی پالایشی و در آخر هفته نیز شرکت‌های معدنی با اقبال معامله‌گران مواجه شد.
ارزش معاملات خرد در روزهای ابتدایی هفته گذشته افزایش پیدا کرد، اما هر چه به روزهای پایانی نزدیک شدیم از مقدار ارزش معاملات کاسته شد؛ به طوری که ارزش معاملات که روز یکشنبه حدود 7همت بود روز چهارشنبه به 4.8همت یعنی کمتر از 5همت رسید.

خودرویی‌ها؛ شنبه و یکشنبه
استقبال فعالان بازار سرمایه از گروه خودرویی سبب شد که روز شنبه و یکشنبه شاخص کل بورس به‌ترتیب 32 و 60هزار واحد صعود کرد و در تراز 2میلیون و 147هزار واحدی ایستاد. استمداد وزیر صمت از دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای استفاده از معافیت مالیاتی برای این دو خودروساز تا تیرماه سال آینده بهانه‌ای شد تا دو روز سهام دو خودروساز با افزایش حجم و ارزش معاملات مواجه شود. روز شنبه نماد این دو خودروساز با صف خرید همراه بود که همین امر سبب هجوم خریداران جامانده برای روز یکشنبه بود، اما روز دوم با عرضه سنگین صف خرید محو شد و این دو نماد به تعادل رسیدند. عرضه سنگین و در درصدهای مثبت سبب رشد 92هزار واحدی شاخص کل بورس شد.
در گزارش بازار سرمایه در «اقتصاد سرآمد» شنبه گذشته با عنوان «شمارش معکوس اخراج ایران‌خودرو و سایپا از بورس» درباره این موضوع نامه وزیر صمت به محسن رضایی آمد: عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به وضع زیان‌دهی خودروسازان و عواقب خارج نشدن از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، خواستار صدور مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای دو شرکت بزرگ خودروساز، به صورت معاف از مالیات (صرفاً برای یکبار) تا پایان تیرماه سال آینده شد.
علی‌آبادی در این نامه تبعات منفی اخراج دو خوروساز زیان‌ده را به دلیل تاثیر نامناسب در شاخص کل بورس برای کل بازار سرمایه دانست و خواستار مساعدت دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و استفاده از معافیت مالیاتی برای این دو خودروساز تا تیرماه سال آینده شد.

پالایشی‌ها؛ دوشنبه و سه شنبه
با تعادل در گروه خودرویی و حتی منفی شدن تعدادی از نمادهای گروه سبب شد که سومین روز معاملاتی با کاهش 6913واحدی شاخص کل بورس همراه شود، اما توجه سرمایه‌گذاران به گروه پالایشی موجب رشد 25هزار واحدی شاخص کل بورس روز سه‌شنبه شد

افزایش قیمت نماد بانک پارسیان
پس از اولتیماتوم مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس به خودروسازها برای واگذاری سهام تودلی در 8 اسفند، بانک پارسیان که از زیرمحوعه‌های ایران‌خودرو است فروش اپال را آگهی کرد.
ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباه آخرین وضعیت عرضه سهام تودلی شرکت‌های خودروساز و تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص واگذاری مدیریت به مردم و سهامداران شرکت‌ها نیز گفته بود: «مطابق ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان (مصوب ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۱ هیات مدیره سازمان) سهام متعلق به ناشر اوراق بهادار نمی‌تواند در اختیار شرکت‌های تحت کنترل وی باشد.»
او اضافه کرده بود: «با شرکت‌های ایران خودرو و سایپا مکاتبه و بر لزوم ارائه برنامه جهت واگذاری سهام شرکت‌های تودلی تا پایان مهلت تعیین‌شده تاکید شده است و از نظر سازمان بورس، ماهیتاً و بر اساس ذات مقررات، سرمایه در مالکیت شرکت‌های زیر مجموعه شرکت‌های خودروسازی (سهام تودلی) از ابتدای سال آینده فاقد حق رای خواهد بود.»
با توجه به اینکه فروش اپال تاثیر به‌سزایی در بهبود ترازنامه بانک و بیمه پارسیان دارد این امر موجب صف خرید برای نماد بانک پارسیان شد.

چهارشنبه معادنی‌ها و کاهش مالیات
در روزهای پایانی هفته گذشته انتشار نامه احسان خاندوی، وزیر اقتصاد به گمرک درباره لغو وصول علی‌الحساب مالیات به میزان 2 درصد ارزش صادراتی سبب تحرکاتی در گروه معدنی‌ها شد، اما خیلی با استقبال پرشور همراه نشد.
بند (ز) تبصره (6) قانون بودجه 1402، درآمد حاصل از صادرات همه مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی مشمول مالیات و عوارض صادراتی شد و وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف به وصول منابع و مالیات بر درآمد این بند شد.
با توجه به این تبصره از قانون بودجه، سازمان امور مالیاتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی طی مکاتبه‌ای به گمرک ابلاغ کردند که به استناد ماده 163 قانون مالیات‌های مستقیم، هم‌زمان با وصول عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام مشمول، نسبت به وصول علی‌الحساب مالیات به میزان 2 درصد ارزش صادراتی اقدام کند و گمرک نیز طی بخشنامه‌ای در تاریخ سوم مهرماه 1402 این موضوع را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد تا از ابتدای مهرماه سال جاری این مالیات را وصول کنند.
وزارت امور اقتصادی و دارایی اصلاحیه و لغو بخشنامه شماره 892282/86 مورخ سوم مهر 1402 را ابلاغ کند و گمرک جمهوری اسلامی ایران از 15 اسفند 1402 اجرای بخشنامه مذکور را متوقف کرد.

معارفه عرضه اولیه ذوب‌آهن بیستون
در روزهای پایانی بهمن ماه و به دلیل ادامه وضع رکودی بورس، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داده بود.
بهمن ماه، قادر معصومی خانقاه، مدیر جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درباره لغو عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه گفته بود: «این تصمیم در راستای حمایت از بازار سرمایه با توجه به شرایط کنونی گرفته شده است.»
حال این روزها و با رشد 110هزار واحدی بورس در هفته گذشته، احتمال وجود عرضه اولیه افزایش یافته است ذوب‌آهن بیستون یکشنبه هفته جاری جلسه معارفه برای ورد به بازار سرمایه دارد. حال باید دید که آیا سازمان بورس مجوز عرضه اولیه را با توجه به اینکه پیش از این ممنوع اعلام کرده بود را می‌دهد یا نه؟شرکت مجتمع ذوب آهن بیستون از سال 1387 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع شمش فولادی و آهن اسفنجی آغاز کرد. از مهمترین اهداف این شرکت می‌توان به توسعه اشتغال‌زایی در منطقه، تامین بخشی از شمش مورد نیاز کارخانجات نورد در منطقه و توسعه اشتغال‌زایی در سایر مناطق و کارخانجات تولیدی در صنایع زیردستی اشاره کرد. این واحد تولیدی فعالیت خود را با ظرفیت 200 هزار تن شمش فولادی ؛ 150 هزار تن آهن اسفنجی و 12 مگاوات برق آغاز کرد. شمش تولیدی مجتمع ذوب آهن بیستون به عنوان ماده اولیه در واحد نورد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این واحد تولیدی با همت گروه صنعتی بازرگانی شکری تاسیس گردید و اکنون فاز اول این مجتمع با تولید سالانه 200 هزار تن شمش فولادی؛ 150 هزار تن آهن اسفنجی و 30 مگاوات برق به یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات تامین مواد اولیه تبدیل گشته است.
 افزایش 110هزار واحدی شاخص کل بورس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه