انتقاد از حذف ردیف‌های بودجه‌ای مرتبط با لایروبی رودخانه‌ها

یکی از دلایل اصلی سیل  عدم لایروبی رودخانه‌ها و سدها آن هم چند دهه متوالی بود به همین دلیل وزارت نیرو باید این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از خانه ملت، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از حذف ردیف‌های بودجه‌ای مرتبط با لایروبی رودخانه‌ها، گفت: کشور به طرح جامع برای جلوگیری از سیل نیاز دارد.یوناتن بت‌کلیا با انتقاد از عدم لایروبی رودخانه ها و سدها با وجود آغاز فصل بارندگی، گفت: یکی از دلایل اصلی سیل، عدم لایروبی رودخانه‌ها و سدها آن هم در چند دهه متوالی بود به همین دلیل وزارت نیرو باید این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهد.  
نماینده مردم آشوری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نداشتن برنامه‌ریزی برای مواجه با حوادث طبیعی همچون سیل، مسئولان را غافلگیر می‌کند و در ادامه آسیب‌های بسیار جانی و مالی به مردم می‌رسد.وی با یادآوری جلسات متعدد کمیسیون‌های عمران و انرژی با وزرای نیرو، راه و شهرسازی و... جهت بازسازی تخریب‌های ناشی از سیل و جلوگیری از وقوع مجدد این تخریب‌ها، افزود: لایروبی دهانه‌های رودخانه می‌توانست در زمان وقوع سیلاب، به سرعت در تخلیه سیلاب از مسیر رودخانه کمک کند.
وی با بیان اینکه کشور به طرح جامع پیشگیری از سیل نیاز دارد لذا باید مطالعات جامع سیلاب با نگاهی کاملا تخصص محور کلید خورد، اضافه کرد: در این طرح جامع باید تمامی عوامل و راهکارها در بستر مطالعات دقیق دیده شود.
به گفته وی دولت و در رأس همه نهادها، سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشند که چرا بودجه‌ای که به‌منظور لایروبی رودخانه‌ها مصوب می‌شود، تخصیص نیافته و ردیف‌های بودجه‌ای حذف می‌شوند؟عضو کمیسیون عمران مجلس عدم لایروبی رودخانه‌ها را حلقه مفقوده مدیریت سیلاب در اغلب رودخانه‌های کشور دانست و افزود: در سیلاب‌های اخیر  بی‌تدبیری خسارات فراوانی به‌وجود آورد، سهل‌انگاری در انجام امور اولیه مدیریت شهری نیز ازجمله عواملی است که در تشدید بحران سیل مشاهده شد.ررسی‌ها نشان می‌دهد، در قانون بودجه اعتبارات مجزایی برای ساماندهی بستر و حریم رودخانه‌ها لحاظ شده است. همچنین سال قبل حدود ۵۰ میلیارد تومان بابت طرح مذکور (لایروبی رودخانه‌ها) اعتبار تخصیص یافته است.نحوه توزیع اعتبارات طرح ملی "مطالعه و اجرای ساماندهی، تعیین حدبستر و حریم رودخانه ها در حوضه‌های آبریز کشور" به شماره طبقه‌بندی ۱۳۰۷۰۰۵۰۰۶ درسال ۹۷ به تفکیک شرکت‌های آب منطقه‌ای در جدول زیر ذکر شده است.
سوال جدی که در اینجا وجود دارد این است که با وجود تخصیص اعتبار مذکور (و پرداخت از سوی خزانه داری کل کشور) نحوه هزینه کرد این منابع به چه نحوی بوده است؟ همچنین در استانهایی که اخیراً درگیر سیل بوده‌اند بایستی نقش این اعتبارت در کاهش اثرات و تخریبها شفاف شود.
انتقاد از حذف ردیف‌های بودجه‌ای مرتبط  با لایروبی رودخانه‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه