افزایش ۵.۸ درصد مصرف برق کشور  از ابتدای سال

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توزیع و انتقال نیرو (توانیر) گفت: از ابتدای امسال تاکنون در حالی میزان مصرف برق در سطح کشور ۵.۸ درصد افزایش یافته است که این افزایش پارسال در همین مدت تنها یک درصد بود.به گزارش اقتصادسرآمد، مصطفی رجبی مشهدی افزود: با توجه به وضعیت پیک مصرف برق تابستانی بطور قطع با ادامه این رشد امکان پاسخگویی به نیاز موجود در شبکه توزیع و انتقال برق وجود نخواهد داشت.وی حداکثر توان کنونی تامین برق را در کشور ۶۰ هزار مگاوات اعلام و بیان کرد: برای جلوگیری از رخداد قطع برق و خاموشی لازم است عموم مردم توصیه‌های مدیریت در مصرف برق خانگی را بیش از پیش جدی بگیرند.
معاون شرکت توانیر ادامه داد: البته همکاری خوبی در بخش کشاورزی و تولید با صنعت برق وجود دارد که میزان بهره‌برداری خود را در اوج مصرف قدری کاهش می‌دهد. وی به امضای قرارداد از سوی شرکت توانیر طی پارسال با حدود هزار مگاوات مصرف‌کننده صنعتی و تولیدی جدید اشاره و بیان کرد: هم‌اینک بخش صنعت در رشد پیک بار حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد سهم دارد، بخش دیگر این رشد مصرف نیز ناشی از مشترکان برق خانگی است.
رجبی گفت: بر اساس آمار سالانه یک میلیون مشترک به شبکه سراسری برق اضافه می‌شوند و به همین جهت در سطح کشور استفاده از کولرهای گازی به تناسب تعداد مشترکان رو به افزایش است. وی افزود: هر دستگاه کولر گازی حدود پنج برابر یک دستگاه کولر آبی مصرف برق دارد. منازل برخوردار از کولر گازی در حالی بطور معمول دو تا سه دستگاه کولر گازی یا حتی بیشتر را در اختیار دارند که تعداد کولرهای آبی کمتر است و همین موضوع مصرف برق را افزایش داده است. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر ادامه داد: برای مهار مصرف برق تعدادی نیروگاه جدید از دوره پیک پارسال ساخته شدند تا پایان تابستان امسال به سه هزار مگاوات نیروگاه جدید دست یابیم.
وی در ادامه به "پاداش خوش‌مصرفی" برای مشترکان کم‌مصرف برف اشاره و بیان کرد: در بخش مدیریت مصرف برق حدود ۳۵۰ میلیارد تومان "پاداش خوش‌مصرفی" به بخش کشاورزی و صنعت اعطا شده که این فرایند امسال نیز ادامه پیدا خواهد کرد. پارسال به آن دسته از مشترکان خانگی در سطح کشور که زیر حد الگو برق مصرف کردند ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش اعطا شد. رجبی همچنین به تاسیسات و طرحهای جدید صنعت برق در خراسان اشاره و بیان کرد: یکی از موضوعات اساسی این صنعت رشد چشمگیر ساخت و ساز در هسته مرکزی کلانشهرهای کشور است که موجب افزایش فزاینده مصرف برق شده است. تامین نیروی برق متناسب با این افزایش مصرف نیازمند برخی زیرساختها است که برای ایجاد آن لازم است سرمایه‌گذاریهای سنگین و استحصال زمین برای ساخت پستهای برق اختصاص یابد. 
وی افزود: امروز در همین چارچوب دو طرح در مشهد مورد بازدید و بررسی قرار گرفتند. از این میان پست تک ترانسفورماتور واقع در خیابان جانباز مشهد در فضای ۱۳۰ مترمربعی راه‌اندازی می‌شود که نکته اساسی آن کاهش چشمگیر ابعاد زمین مورد استفاده است. به این منظور از فضای عمیق زیرزمین استفاده شده که ابتکاری موثر برای کاهش هزینه سرمایه‌گذاری است. 
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان نیز در همین نشست به طرحهای صنعت برق که نخستین بار در این منطقه برای ساخت پستها و خطوط انتقال اجرا شده اشاره و بیان کرد: نخستین پروژه اجرای یک پست تک ترانس است که به شکل فشرده برای اماکن شهری دچار مشکل تصاحب زمین به دلیل قیمت بالای آن، پیاده شده است.رضا ریاحی به مزیت این طرح اشاره و بیان کرد: هزینه تامین زمین برای ساخت پست برق در محیط شهری به ۴۰۰ میلیارد ریال می‌رسد لذا شرکت برق خراسان با هدف کاهش هزینه این پست برق را به صورت طبقاتی بنا کرد تا  هزینه تامین زمین را کاهش دهد. این نوع پستهای برق در شهرهای بزرگ مانند تهران و مشهد که مشکل تامین زمین در آنها زیاد است فایده‌ای دوچندان دارد و بسیار در کاهش هزینه موثر است.وی به دیگر طرح شرکت برق منطقه‌ای خراسان برای انتقال خطوط فشار اشاره و بیان کرد: در این چارچوب روشی جدید برای ساخت خطوط کابل فشار قوی موسوم به روش HDD استفاده شد که طی آن به وسیله مته‌هایی خاص حفاری زمین صورت گرفته سپس لوله گذاری انجام می‌شود که کابلهای برق از داخل آن عبور می‌کنند.
افزایش ۵.۸ درصد مصرف برق کشور  از ابتدای سال
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه