اما و اگرهای تاثیر بسته بندی مناسب در توسعه صادرات در کند و کاو «اقتصادسرآمد»

برند سازی، اولویت جهش تولید

گروه صنعت، تولید و تجارت- حوزه برندسازی صنعت چاپ در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده و ضعف در این حوزه، فروش فله ای زعفران ایرانی با نام و برند اسپانیا را در جهان به دنبال داشت. چنانچه بتوانیم در بسته‌بندی زعفران و سایر محصولات بر اساس نیازها و سلیقه‌های بازارهای هدف صادراتی طراحی داشته باشیم، ارزش‌افزوده و ارزآوری چند برابری خواهیم داشت و با توجه به ضعف اکثر کشورهای همسایه و منطقه در صنعت چاپ و بسته‌بندی، می‌تواند قدرت نرم ایران را در منطقه افزایش دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، وابستگی بیش از ۸۵ درصدی صنعت چاپ و بسته‌بندی به خارج از کشور است و عمده مواد اولیه نظیر مرکب، حلال‌ها، ماشین‌آلات چاپ و قطعات آن وارداتی بوده و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، آلمان، سوئد، سوئیس و ایتالیا وارد می‌شود.این صنعت با گردش مالی بیش از یک‌هزار میلیارد دلاری در سطح جهان، در جایگاه بالاتری از صنایعی مانند خودروسازی و گردشگری قرار دارد و در کشورمان بنا به آمار منتشره بورس، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.چنانچه ارزش‌افزوده واقعی که این صنعت برای سایر صنایع و فعالیت‌ها ایجاد می‌کند بیافزاییم، به‌طور حتم جایگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی بالاتر و در حد رده‌های سوم یا چهارم اقتصاد کشورمان جای می گیرد.ارائه تسهیلات ویژه برای صادرات محصولات چاپی به خارج از کشور، بومی‌سازی این صنعت و توجه به آمایش سرزمینی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
صنعت بسته‌بندی به این دلیل که مرحله اول جذب مشتری در چرخه خریدوفروش کالاست و  اهمیت بسیاری دارد و اگر به سابقه موفقیت شرکت‌های بزرگ دنیا نگاهی بیندازیم، در می‌یابیم که جدا از اهمیت ساخت کالای باکیفیت، به بسته‌بندی آن محصول نیز توجه بسیاری‌شده است.
 متاسفانه مقوله بسته‌بندی در کشور ما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و نه‌تنها محصولات مصرفی در بازار داخلی بسته‌بندی خوبی ندارند، بلکه تولیدات کشور ما در بازارهای صادراتی جهان هنوز هم با بسته‌بندی نامناسب یا به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند.
به عبارت دیگر، ارزش صنعت بسته‌بندی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست. بررسی آمارهای موجود در صنعت بسته‌بندی و مقایسه آن با کشورهای دیگر نشان می‌دهد که سهم ایران در صنعت جهانی بسته‌بندی بسیار ناچیز است.
 پایین بودن جایگاه ایران در صنعت بسته‌بندی و نبود چشم‌انداز روشنی از رشد این صنعت می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد. صنعت بسته‌بندی به عنوان توانمندساز بخش‌های اقتصادی عمل می‌کند. ضعف در این صنعت می‌تواند آسیب‌های جدی به سایر بخش‌های اقتصادی وارد سازد. این ضعف در نهایت باعث ضعف شرکت‌های ایرانی در بازارهای صادراتی و بازارهای داخلی شده و مزیت رقابتی چندانی نخواهند داشت.
در بیشتر کشور های توسعه یافته، تولیدات کارخانه ها و واحد های تولیدی با مشخصات ویژه ای ارائه میشوند که ضمن رعایت صداقت کاری ،درخواست های خریدار را نیز همراه دارد. در کشورهای پیشرفته جهان دیده میشود که در بسته بندی محصولی مانند خمیردندان ، ضمن زیبایی پوشش خمیردندان گاهی اوقات در کنار محصول اصلی، یک خمیردندان کوچک و یا یک نخ دندان به عنوان هدیه فروشنده به خریدار قرار میدهند و درصد دستیابی به راهی جهت جذب مشتریان بیشتر را فراهم میکنند.
میزان صادرات کشور ما به دلیل عدم توجه لازم به بسته بندی ناچیز است و بسیاری اوقات از محصولات و تولیدات ما به دلیل نبود بسته بندی و پوشش مناسب و برند، مورد سوء استفاده قرارگرفته  و به نام کشور های دیگر صادر میشوند باید توجه داشت که کالای با کیفیت بدون بسته بندی و پوشش مناسب در جهان امروز موفق نخواهد بود و بازار خود را از دست خواهد داد.
در این خصوص، حامد ایرانی، مدیرعامل شرکت برساز رویداد پارس، می گوید: این نمایشگاه فرصتی برای فعالان صنفی به شمار می‌آید تا در یک فضای رقابتی فعالیت کنند و امیدواریم این فضا به توسعه صادرات ایران، افزایش ارزآوری و رونق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های چاپ منجر شود.
صادرات در تمام کشورها به دلیل اینکه منبع درآمدزایی و درآمد ارزی و به دنبال آن ارتقای جایگاه بین‌المللی و رشد اقتصادی است، از اهمیت بسیاری برخوردار است. اهمیت بسته‌بندی کالاها در آن دسته از کالاهایی که صادر می‌شوند بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل در تمام دنیا در کنار تقویت صادرات به صنعت بسته‌بندی نیز اهمیت بسیار زیادی داده می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های کلان برای تقویت صنعت بسته‌بندی که در مرحله اول جذب‌کننده مشتری است، انجام می‌شود. 
به‌طور کلی صنایع چاپ و بسته‌بندی در توسعه صادرات غیر نفتی بسیار نقش‌آفرین است. صنعت بسته‌بندی ایران نیز امروز از توانمندی‌های لازم برای حضور در بازارهای جهانی برخوردار بوده و می‌تواند در ساختار اقتصادی کشور مثمر واقع شود. همچنین صنعت بسته‌بندی موتور محرک برای برون‌زا شدن اقتصاد و پیشرفت تولید داخلی و حلقه تکمیل‌کننده زنجیره تولید و صادرات است. 
اما صنعت چاپ نیز در سیستم تولیدات انبوه مثل چاپ گراور، مطبوعات، چاپ‌های خبر و کتاب یا به آن صورت رشدی را در سال‌های اخیر نداشته یا در حال رکود بوده و در کنار آن چاپ‌های سیستم‌های یو.وی، فلکسو عرض کم با همان خطوط تولیدی هیبرید رشد خوبی را داشته است. در حال حاضر برای اینکه خودمان را با سایر کشورهای صنعتی یا در حال توسعه بیشتر وفق دهیم و بتوانیم در این زمینه با آنها رقابت کنیم، به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز داریم. 
برند سازی، اولویت جهش تولید
ارسال دیدگاه
دیدگاه شما | 1 دیدگاه
یوسف تیموری 1399/6/13 - 18:20
سلام تیتر با مطلب معایرت دارد. ابتدا تصور کردم یکنفر به نکته درستی برای رفع ایراد صادرات اشاره کرده ولی بامطالعه دیدم خیر باز به موضوعی غیراز تیتر درست مقاله اشاره شده.. بسته بندیهای ما درحال حاضر خیلیهاشون با نمونه های خارجی تفاوت ندارد.. مشکل همان عدم اشراف به برندسازی است نه بسته بندی.. راه برندسازی را باید بلدباشید ۰۹۱۲۱۲۷۹۴۵۰
rateup 0
 ratedown 0
اخبار روز
ضمیمه