هنوز زخم« نیشکرهفت تپه» خوب نشده و هنوز درد «هپکو» و «آذرآب» درمان نشده که «ماشین سازی تبریز» نیز به این آلام اضافه شد

«مش قربانعلی» مالک ماشین سازی بود؟!!

گروه جامعه-  ماشین‌سازی تبریز را طی ۴ سال ذره ذره به نابودی کشاندند. سقوط آزاد ماشین‌سازی آن‌چنان شتاب گرفته که همه کارگران نگرانند که به همین زودی‌ها دسته دسته بیکاری به سراغشان بیاید! پرداخت یک ماه حقوق‌مان با اقساط طی چند مرحله صورت می‌گیرد.» این را یکی از کارگران ماشین‌سازی تبریز می‌گوید؛ کارخانه‌ای که نیم قرن پیش احداث شده و در سال‌های ۵۸-۵۹ با ۲ هزار و ۶۱۰ پرسنل و ۱۹۴۰ کارگر تولیدی مشغول به کار بود؛ امروز با حدود ۷۲۷ کارگر بعد از خصوصی‌سازی سراشیبی هولناکی را طی می‌کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، روزهای آخر شهریور ماه بود که این خبر منتشر شد؛ «مالک ماشین‌سازی تبریز دستگیر شد.» چندی بعد محمد اسماعیل سعیدی (نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی) به رسانه‌ها خبر داد که یکی از اخلالگران بازار ارز سهامدار اصلی ماشین‌سازی تبریز فردی به نام "قربانعلی فرخزاد" بوده است. این نماینده مجلس گفته است که قربانعلی فرخزاد سهامدار اصلی این کارخانه ۳ میلیون دلار با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی بابت تجهیز ماشین‌آلات کارخانه از بانک مرکزی دریافت کرده و سپس در بازار آزاد به فروش رسانده است. ۱۱ دی ماه نیز نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات قربانعلی فرخزاد (خریدار ماشین‌سازی تبریز) بود که به صورت علنی در شعبه یک دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد. در این دادگاه همچنین نام «امید اسدبیگی» سهام‌دار هفت‌تپه در همکاری با فرخزاد در مفاسد اقتصادی انجام گرفته، برده شده است.
نماینده دادستان تهران نیز در این جلسه گفت: متهم از طریق چند بانک، اقدام به دریافت ارز دولتی می‌کند. وی در بازه‌های زمانی مختلف ازجمله در سال ۹۴ اقدام به اخذ بیش از ۹۸ میلیون دلار ارز دولتی با همکاری امید اسدبیگی (یکی از متهمان این پرونده) می‌کند. به گفته او، این فرد ۴۴۶ میلیون و ۵۰ هزار  ۳۳۲ دلار در چند مرحله از بانک‌ها گرفته است.
به گفته نماینده دادستان تهران، بررسی اسناد گمرکی نشان می‌دهد که متهم از سال ۹۴ تاکنون هیچ کالایی را به کشور وارد نکرده است. از سویی ۱۲۶ میلیون بدهی ارزی نیز دارد. در بازه زمانی ۹۶ و ۹۷ ظرف مدت ۵ ماه ۳۲۰ میلیون دلار ارز دولتی از بانک‌های دولتی اخذ کرده و پول آن را صرف خرید کارخانه‌های دولتی می‌کند.
در این خصوص، نماینده مردم تبریز از زندانی شدن مالک ماشین‌سازی تبریز به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور خبر داد.احمد علیرضابیگی در صحن مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: سرانجام با مرارت‌های بسیار «مش قربانعلی» از مالکیت ماشین‌سازی خلع و به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور راهی زندان شد.
او افزود: همچنین طراح سناریو‌های ناصواب و واگذاری که مسبب اصلی آشفتگی امروز واحدهایی چون کشت و صنعت مغان، ماشین‌سازی و هپکو و بسیاری از واحد‌های مهم بود، راهی زندان شد و رئیس قوه قضائیه اخیراً دستور رسیدگی به پرونده‌هایش را صادر کرد که تسریع در این موضوع ضروری است.
نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: ۸ ماه است که سازمان خصوصی اعاده ماشین‌سازی به ایدرو را ابلاغ کرده، اما مدیران صندوق بازنشستگی که کاتالیزور واگذاری آن بودند به مدیریت کاسبانه خود ادامه می‌دهند و موانعی برای انتقال سهام به سازمان گسترش ایجاد شده است.
علیرضا بیگی بیان داشت: دولت در خصوص تعلیق بدهی‌های ماشین‌سازی ظاهراً مصوبه‌ای داشته که ما از آن خبر نداریم، اما انتقال سهام به این بهانه متوقف شده است و لازم است وزیر رفاه هر چه سریعتر موانع انتقال مالکیت را مرتفع کند.
عضو کمیسیون شورا‌های مجلس در پایان خواستار رفع سریع‌تر موانع موجود بر سر راه انتقال مالکیت این شرکت شد و گفت: با رفع مشکلات سد راه این شرکت در سال جهش تولید، باید اجازه داد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
کارگران ماشین‌سازی تبریز نسبت به آینده شرکت نگران هستند. افت تولید تولید سبب شده تا آنان نیز همپای دیگر کارگرانی که خصوصی‌سازی و تعطیلی کارخانه و خوابیدن تولید کابوس شب‌هایشان شده، نگران و مضطرب باشند.
طبق اظهارات یک کارگر؛ ماشین‌سازی تبریز کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و کارخانجات نظامی زیادی را تجهیز کرده است و صادرات حدود ۴۶ درصدی در سال ۹۳ نشان از کیفیت بالای محصولات این کارخانه دارد.
طبق گفته این کارگر؛ ماشین‌سازی تبریز اکنون حدود ۱۲ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهی دارد. در حالی که در سال ۹۳ شرکت هیچ بدهی‌ای به سازمان تامین اجتماعی نداشته است.  پرداخت بیمه‌های تکمیلی کارگران از مرداد ماه  سال جاری به تاخیر افتاده است. در عین حال  این واحد تولیدی بدهی‌های مالی زیادی به سایر نهادهای دولتی و خصوصی بابت هزینه  آب، برق و گاز دارد.
کارگران تصریح کردند؛ انواع تراش، فرز، مته، CNC جزو تولیدات شرکت بوده است و ماشین‌سازی تبریز توانسته‌ در دوران جنگ انواع مهمات جنگی ازجمله خمپاره‌های ۶۰، ۸۱ و ۱۲۰ را تولید کند.
 «مش قربانعلی» مالک ماشین سازی بود؟!!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه