روزهای کرونا زده ایران در گزارش «اقتصادسرآمد»

بمب ساعتی کرونا

گروه جامعه- ۵۵۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.سیماسادات لاری گفت: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه هزار و ۵۷۴ نفر از آنها بستری شدند.وی ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۹۲ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.
به گزارش اقتصادسرآمد، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید.خوشبختانه تا کنون ۵۲۵ هزار و ۶۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
در خصوص شرایط شیوع کرونا در ایران، ظفرقندی رییس سازمان نظام پزشکی می گوید: طبق آمار دیروز 459 فوتی ثبت شده داشتیم حال آن که تعداد واقعی بیش از این است. اما نباید نگران نشان دادن امار بالای ابتلا باشیم و یکی از پیشنهادهای قطعی ما این است که تست بیشتری انجام دهیم چرا که یکی از راهکارهای علمی قطعی است. تعداد تست باید افزایش پیدا کند تا شناسایی بیماران و درمان زودتر انجام پذیرد و بار بیماران در بیمارستان‌ها کمتر شود. یک دلیل آمار بالای مرگ‌ومیر همین است که بیماران در شرایط نامناسب و پیشرفته به بیمارستان‌ها ارجاع می‌شوند.وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها دیگر برای پذیرش بیمار جا ندارند، گفت:  6200 تخت آی‌سی‌یو ما در کشور در اشغال بیماران مبتلاست، 220 مورد از اینها با دستگاه نفس می‌کشند و 90 درصد این افراد فوت می‌کنند و این آمار خوبی نیست. چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون پیش‌گیری اتفاق نیفتاده، نباید بگذاریم کار به این مراحل برسد. متأسفانه 20 درصد افرادی که مبتلا هستند آزادانه در جامعه می‌چرخند یعنی مثل یک بمب ساعتی در جامعه آزاد هستند در حالیکه توصیه این است که برای شناسایی بیماران باید تست را بالا ببریم و در کشور ما این تعداد 25 هزار تست روزانه بوده و قرار است به 40 هزار برسد در حالیکه باید به 100 هزار برسد، این کف انتظار و استاندارد بین‌المللی است، قاعده جهانی در کشورهایی که موفق بودند این است.این پزشک متخصص همچنین یادآور شد: درگیری بیماری در همه جای دنیا هست، اما مهم تعداد فوتی‌هاست لذا هرچه تست‌ها را بیشتر کنیم قاعدتا تعداد ابتلاها هم بیشتر مشخص می‌شود و اگر این را بفهمیم و افراد مبتلا و 10 نفر از افرادی که با او تماس داشتند پیدا کرده و قرنطینه کنیم بیماری کنترل می‌شود، این کاری است که در جهان انجام می‌شود اگر نکردیم می‌رسیم به این پیک که دیگر کنترلش با کنترل‌های معمولی به دست نمی‌آید.
ظفرقندی با تأکید بر اینکه واقعیت این است که تحریم‌ها ما را در حوزه بهداشت و درمان اذیت کرده، گفت: اما یک عزم ملی داخلی هم در کنترل بیماری نیاز است، وزارت بهداشت یک بخشی از کار است، همه دستگاه‌ها مسؤولند، یک مسئله دیگر هم تفکر اشتباه است اینکه فکر می‌کنیم اگر همین‌طور جلو برویم اقتصادمان کمتر آسیب می‌بیند در حالی که اگر این مسیر در مدت کوتاه‌تری کنترل شود آسیب اقتصادی به کشور کمتر خواهد شد، ممکن است در دو هفته آسیب‌هایی وارد شود اما در طولانی‌مدت شرایط بهتری خواهیم داشت. خوب است در این کارها به مبانی علمی رجوع کنیم چون این روش‌ها در دنیا تجربه پس داده، توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که اگر به حدی از پیک بیماری رسیدید قاعده این است که دو هفته، سه هفته و حتی یک ماه همه فعالیت‌ها به جز صنوف خاص تعطیل شود، تا هم شدت و گسترش بیماری کاهش پیدا کند و هم بیمارستان‌ها بتوانند فضای پذیرش را بیشتر کرده و تنفسی پیدا کنند.در عین حال، شرکت داروسازی فایزر می‌گوید واکسن کرونای این شرکت در بیش از نود درصد موارد از انتقال ویروس کرونا پیشگیری کرده ‏است.‏در مرحله سوم کارآزمایی بالینی، واکسن فایزر به ۴۳۵۰۰ نفر در شش کشور دنیا، آمریکا، آلمان، ‏برزیل، آرژانتین، ترکیه و آفریقای جنوبی در دو نوبت به فاصله سه هفته تزریق شده است.به نوشته بی بی سی، فایزر می‌گوید در ‏نود درصد موارد مصونیت به کرونا هفت روز بعد از تزریق نوبت دوم و ۲۸ روز بعد از نوبت اول حاصل شده است.‏این شرکت آمریکایی همچنین گفت در آخرین مرحله کارآزمایی بالینی هیچ عارضه جانبی جدی‌ای تاکنون مشاهده نشده است.این ‏نتایج بر اساس تاثیر واکسن در ۹۴ داوطلب اول بوده که به کرونا مبتلا بودند.‏
بمب ساعتی کرونا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه