اما و اگرهای مقاومت خودرو سازان برای کاهش قیمت خودرو در گزارش «اقتصادسرآمد»

قیمت خودرو ثابت می ماند؟

گروه صنعت، تولید و تجارت- از بعد از ظهر پنج شنبه (۱۵ آبان ۱۳۹۹) که احتمال برنده شدن «جو بایدن» در انتخابات آمریکا افزایش پیدا کرده است، بسیاری از دلالان و سرمایه گذاران در بازار خودرو به فکر چاره‌ای برای خروج از زیان در روز‌های آینده هستند.گفت و گویی فعالان بازار خودرو و دلالان در گروه‌های واتس آپی و تلگرامی نشان می‌دهد که آن‌ها از ریزش قیمت خودرو‌ها در بازار آزاد مطمئن هستند. در میان این گفتگو‌ها دلالان‌ها معلوم است که این افراد سعی دارند تا جو بازار را عادی و مانند گذشته جلوه دهند و با قیمت سازی از ریزش شدید ارزش خودرو‌ها جلوگیری کنند اما واقعیت ماجرا این است که دلالان خرد و سرمایه گذاران شخصی بازار خودرو، هیچگاه نگاه لیدر‌های بزرگ بازار خودرو را ندارند و برای همین قطعا صبح امروز را با فروش خودروهایشان، حتی با قیمت کمتر از هفته گذشته، آغاز می‌کنند. 
به گزارش اقتصادسرآمد،آگهی‌های فروش خودرو که در وبسایت‌های خرید و فروش خودرو ثبت شده است، نشان می‌دهد که اکثر دلالان و سرمایه گذاران کوچک به دنبال نقد کردن خودروهایشان هستند و حتی در روز تعطیل سعی دارند تا خودرویشان را به فروش برسانند. تعداد آگهی‌های ثبت شده در این روز تعطیل نسبت به روز‌های کاری قبل بیشتر بوده و همین امر نشان می‌دهد که دلالان به شدت از کاهش قیمت خودرو‌ها ترس دارند و در مسیر کم کردن ضررشان قدم برداشته اند.اما در این میان، برخی از دلالان در گروه‌های واتس آپی و تلگرامی می‌گویند که امروز فرصت خوبی برای خرید خودرو است و باید خودرو‌های افرادی که قصد زیرفروشی را دارند، خریداری کرد و نگذاشت تا این خودرو‌ها به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.
همانطور که کارشناسان پیش از این پیش‌بینی کرده بودند قیمت خودروها که در ماه‌های گذشته بی‌ضابطه و حبابی بالا رفته بود، با کاهش نرخ ارز، این روزها به سرعت در حال ریزش است.رکودی که در بازار خودرو در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها شاهد بودیم و فروشندگان افزایش قیمت ارز را شاخص افزایش قیمت‌ها قرار داده بودند، این روزها شدیدتر شده، اما این بار دلیل رکود، افت قیمت‌ها و انتظار مشتریان برای کاهش‌های بیشتر است.
به گزارش اقتصادسرآمد، کارشناسان می‌گویند: در حالی که متقاضی برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد، فروشندگان طی روزهای گذشته به صف شده و خودروهای خود را در معرض فروش قرار داده‌اند.این در حالی است که امروز با کاهش محسوس نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته، هر دستگاه پژو ۲۰۶ با کاهش حدود ۵۰ میلیون تومانی به ۲۱۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۱۰۲ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۱۴۷ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۳۰ میلیون تومان، ساینا ۱۴۳ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۲۲۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۲۰۷ میلیون تومان و سمند ال. ایکس ۱۹۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.
البته قیمت‌های اعلام شده به معنی تایید نرخ‌ها نیست، بلکه ارقامی است که در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی از سوی فروشندگان آگهی می‌شود و بسیاری از آنان از ترس ضرر و زیان، در مقابل ریزش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند.
سعید موتمنی، ‌ رییس انجمن نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این زمینه به ایرنا گفت:‌ هرچند قیمت‌ها در یک ماه گذشته روند صعودی گرفته بود، اما همه آنها روی کاغذ بود و خرید و فروشی انجام نمی‌شد.این روزها متاثر از افت نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو رو به کاهش گذاشته و به سوی منطقی شدن در حرکت است.اما دبیر انجمن خودروسازان گفت: با کاهش قیمت ارز هزینه های تولید هم کاهش یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کنند، اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست.
احمد نعمت بخش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروسازان همچنان با زیان تولید می کنند، افزود:  به عنوان نمونه در 6 ماهه امسال ایران خودرو حدود 9 هزار و 500 میلیارد تومان زیان داده است که این موضوع نشان از پایین بودن قیمت های فروش دستوری نسبت به قیمت های تمام شده خودروها است.
وی گفت: قیمت های دستوری باعث شد تا محصولات ما متناسب با قیمت تمام شده قیمت گذاری نشوند.
دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به اینکه آیا با کاهش قیمت ارز تغییری در قیمت تمام شده خودروها ایجاد و محصولات به سمت ارزانی خواهند رفت یا خیر؟  تصریح کرد: با کاهش قیمت ارز به التبع هزینه های تولید هم کاهش یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کنند، اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست.
نعمت بخش با اشاره به اینکه به نظر می رسد با کاهش قیمت ارز عرضه خودرو در بازار افزایش یافته و همین امر شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را کاهش دهد،  افزود: بسیاری از مردم برای سود بیشتر به خرید خودرو اقدام کرده بودند که با شرایط فعلی و کاهش قیمت ها در بازار مجبور به فروش خودروهای خود هستند و همین عرضه بیشتر باعث کاهش قیمت خودرو در بازار می شود.
 قیمت خودرو ثابت می ماند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه