به بهانه عرضه اراضی وزارت دفاع در بورس کالا؛ «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

بورس املاک جان می‌گیرد؟

گروه راه و مسکن- وزارت دفاع یک قطعه زمین ۳ هزار و ۶۰۰ متری به ارزش ۱۳ میلیارد تومان را در بورس کالا در تاریخ ۹ آذر عرضه خواهد ‏کرد.وزارت دفاع در اطلاعیه‌ای از عرضه زمین ۳ هزار و ۶۲۳ متر مربعی واقع در شهرستان دماوند با قیمت پایه ۱۳ میلیارد ‏تومان در ساعت ۹:۳۰ روز ۹ آذر و با سازوکار حراج از طریق بورس کالا خبر داد.پیش از این نیز یک بانک خصوصی نسبت ‏به فروش املاک خود از طریق بورس کالا اقدام کرده بود.‏شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز از پذیرش یک باب واحد تجاری در بورس کالای ایران خبر داده بود که این واحد را در تاریخ ‏‏۲۹ مرداد ماه جاری به ارزش پایه بیش از ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال در بازار فرعی عرضه کرد.‏گفتنی است در قانون بودجه امسال یکی از روش‌های درآمدزایی دولت، فروش املاک مازاد در بورس ذکر شده است؛ فرهاد دژپسند ‏وزیر اقتصاد نیز در گفت وگوهای متعددی از اجرای طرح فروش املاک مازاد دولت در بورس در طول سال جاری خبر داده بود.‏همچنین براساس مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ‏موظف شدند بخشی از اموال خود اعم از منقول، غیرمنقول و سرقفلی را که به تملک آنها و شرکت‌های تابعه آنها درآمده است و به ‏تشخیص شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مازاد است، واگذار کنند.در این قانون بر استفاده از ‏سازوکار بورس کالای ایران در این حوزه نیز تاکید شده است.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، مردم برای خرید یا اجاره خانه به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند. وقتی قیمت را از این مشاوران می‌پرسید اعدادی را می‌شنوید که توضیحی برای آن‌ها وجود ندارد. زمزمه‌های دولت برای راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات از شروع سال ۹۹ به گوش می‌رسد. با راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات می‌توان امیدوار بود که برای این مشکلات، راه حل‌های مناسبی ارائه شود.
یکی از ویژگی‌های بارز بورس کالا، شفافیت در قیمت‌ها است. این ویژگی به خصوص در پروژه‌های بزرگ می‌تواند راه‌گشا باشد. پیشنهاد بورس کالا برای کشف نرخ املاک مطمئنا با توجه به شفافیت قیمت‌ها در این بورس، بهترین تصمیم است. ساز و کار بورس کالا برای انجام معاملات به این صورت است که عرضه‌کننده و خریدار در یک نظام شفاف عرضه و تقاضا به قیمتی منطقی خواهند رسید.
شفافیت قیمت در بورس کالا دو تاثیر مهم بر بازار املاک و مستغلات دارد: اول این که سرمایه گذاری در املاک و مستغلات را افزایش می‌دهد و دوم این که شرایط مناسب و معقولی برای خریداران ایجاد می‌کند که در شرایط مناسب و شفاف بتوانند خرید کنند. از این گذشته، بورس کالا قادر است به ابزارهای مناسب برای رشد این بازار، تامین سرمایه و جذب سرمایه‌گذار ارائه دهد.
با تشکیل این بورس شاید بتوان مشکلاتی مانند نبود پیمانکاران و شرکت‌های بزرگ در این صنعت و ساخت و سازهای شخصی و گران و بی‌کیفیت را با ویژگی‌هایی مانند کشف قیمت عادلانه و کارشناسی‌تر و همچنین قوانین بورس کالا در جهت نگاه تخصصی‌تر، برطرف کرد. بخش مسکن بعد از نفت بزرگ‌ترین بخش اقتصادی است و پتانسیل خوبی برای ساماندهی و جلب فعالان اقتصادی دارد. بنابراین راه‌اندازی بورس برای بخش بزرگی از اقتصاد ضروری به نظر می‌رسد.‌
محمد علی دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد نیز درباره بورس املاک گفته بود: برخی از املاک دولتی وسعت زیادی دارند به طوری که ممکن است فقط یکی از دارایی‌های دولت قطعه زمین ۲۰ هزار متری در منطقه شهری باشد که ارزش زیادی دارد و فروش آن سخت است. قیمت بالای این دارایی‌ها باعث شده با عدم تقاضا مواجه شوند اما اگر بتوان این املاک را به قطعات کوچک‌تری تبدیل کرد امکان معامله آنها در بورس ایجاد می‌شود.
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز از حمایت ویژه این وزارت خانه از عرضه املاک مازاد دولتی در بورس کالا یا بورس تخصصی املاک و مستغلات خبر داده بود.
 بورس املاک جان می‌گیرد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه