گزارش «اقتصاد سرآمد» از آتشی که بر جان ترانزیت کالای ایران افتاد

اختلال در ترانزیت کالا به آسیای میانه

افغانستان، یکی از دروازه‌های ترانزیت زمینی ایران برای ورود به آسیای میانه است. روزانه تعداد قابل توجهی کامیون بین دو کشور تردد می‌کنند و از یک سو بارهای ترانزیتی ایران و اروپا را به آسیای میانه و از صوی دیگر صادرات افغانستان را به اروپا و بنادر جنوبی ایران منتقل می‌کنند. امنیت در مرز دو کشور، امری حیاتی برای تداوم ترانزیت است، اما روز گذشته، انفجاری مهیب در گمرک اسلام قلعه افغانستان، در نزدیکی مرز دوغارون رخ داد که دستکم 500 کامیون را طعمه حریق کرد. در این انفجار یک کامیون حامل گاز در گمرک اسلام قلعه افغانستان، آتشی بزرگ را در مرز ایران و افغانستان برافروخت. آتشی که دستکم 500 کامیون را بلعید و خسارتی بزرگ به ترانزیت بین ایران و افغانستان وارد کرد. 
به گزارش اقتصادسرآمد سخنگوی گمرک دوغارون در این رابطه گفت: حدود ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه، تانکر گازی در گمرک اسلام قلعه افغانستان منفجر شد.
 اداره کل گمرک دوغارون خراسان رضوی برای بازگشت کامیون‌ها و دور شدن از خطرات احتمالی برای محموله‌ها، مسیرهای ورودی را باز گذاشته است، اما  هر لحظه با انفجار یکی از کامیون های مستقر در گمرک اسلام قلعه افغانستان  که حامل بنزین و گاز هستند، بر شدت انفجار افزوده می شود.
 کامیون‌های حامل گاز و سوخت برای ترک از محل در حال هدایت هستند و سایر کامیون‌ها نیز در پاسگاه ۱۷ شهریور که بیش از پنج کیلومتر با محل انفجار فاصله دارد، مستقر خواهند شد.سخنگوی گمرک دوغارون از تجار درخواست کرد تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله صادراتی ممانعت کنند. وی همچنین از پرسنل گمرک خواسته است تا از محل آتش سوزی فاصله بگیرند.
بر اساس گزارش‌های رسیده، شدت آتش‌سوزی هر لحظه در حال افزایش است. به گزارش ایسنا به نقل از رانندگان خودروهای ترانزیت در مرز دوغارون، بیش از ۵۰۰ دستگاه تانکر حامل سوخت گاز و تیل تا کنون در آتش سوخته‌اند.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد در این رابطه گفت: تمام نیروهای نظامی و امدادی در تلاش هستند مرز دوغارون را تخلیه کنند تا بتوانند آتش را مهار کنند.
هادی رمضانی اظهار کرد: بر اثر انفجار چند دستگاه تانکر سوخت آتش‌سوزی مهیبی در گمرک اسلام قلعه افغانستان رخ داد که شعله‌های این آتش سوزی مرز دوغارون را هم بی‌نصیب نگذاشته است. دقایق اول آتش سوزی تیم‌های امدادی بلافاصله به مرز دوغارون اعزام شدند و تاکنون هیچ اطلاعات درست و دقیقی از وضعیت هر دو مرز ایران و افغانستان در دست نیست.
آن طور که به نظر می‌رسد، سهل‌انگاری مقامات افغانستانی در رعایت موارد ایمنی، علت اصلی این انفجار بوده است. به گزارش فارس، «یونس قاضی زاده» رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری هرات درباره آتش سوزی گسترده در مزر اسلام قلعه گفت: بازرگانان و سرمایه گذاران هرات بارها نگرانی خود را مبنی بر نبود زیربناها و تاسیسات گمرکی به مسوولان محلی و رئیس جمهور ابراز داشته بودند، اما هیچ توجهی به این هشدارها از سوی مقامات دولتی نشده است. در آتش سوزی امروز میلیون ها دلار به بازرگانان خسارت وارد شده است.
قاضی زاده تاکید کرد: میزان خسارت زیاده بوده و تمام مواد نفتی، گازی و مواد غذایی موجود در گمرک در حال از بین رفتن است.  هنوز علت این آتش سوزی مشخص نشده است و این حادثه ضربه بزرگی به اقتصادی افغانستان وارد خواهد کرد. 
«نوید احمد وفا» مسوول اتحادیه مواد نفتی و گاز مایع هرات در این مورد گفت: تمامی واردکنندگان مواد نفتی امروز خسارت هنگفتی را متحمل شده و تا خاموش نشدن آتش نمی توان میزان دقیق خسارت به بخش خصوصی را ارزیابی کرد.  اسنادی در دست داریم که نشان می دهد که سهل انگاری مسئولان گمرک باعث بروز این حادثه بوده است.
بازرگانان هراتی نیز می گویند بارها نسبت به خطر بزرگی که در کمین گمرک بوده به مسئولان مربوطه هشدار داده بودند، اما این آنها اقدامی در این زمینه انجام ندادند.
جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات با اشاره به اینکه والی هرات پس از آغاز آتش سوزی تمام منابع را برای خاموش کردن این اتش بسیج کرده است، گفت: تلاش برای جلوگیری از گسترش آتش در گمرک هرات آغاز شده  و با تمام نهاد های خارجی در هرات تماس گرفته شده است  و از وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران کمک خواسته شده است تا از طریق مناطق مرزی خود با امکانات پیشرفته در امر خاموش کردن اتش همکاری کنند.
ایران نیز اکنون برای کمک به افغانستان اعلام آمادگی کرده است. به گزارش برنا، رسول موسوی، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه، در توییتی نوشت: «هشدار، آتش در خانه همسایه، آتش در خانه ماست، آتش سوزی گسترده در اسلام قلعه مرز، ایران با افغانستان باید با تمام قوا به کمک افغانستان رفت. هر کاری را که در حیطه وظایم بود انجام دادم، اکنون منتظرم ببینم در عمل چه خواهد شد.»
ترانزیت کالا به آسیای میانه، امری حیاتی برای اقتصاد ایران است که اکنون زیر فشار تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارد. قطع این ترانزیت، به معنای فشاری مضاعف بر مردم ایران خواهد بود. بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا ایران می‌تواند بر اثرات سو آتش‌سوزی در خانه همسایه غلبه کند، و یا ترانزیت بیش از پیش زیر فشار قرار خواهد گرفت. 
 اختلال در ترانزیت کالا به آسیای میانه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه