خواب صنعت خودرویی و ندانم کاری با شرکای خارجی، «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

خودوروسازی ایران ویترین برندهای چینی

  اعظم زندیه - اقتصادسرآمد - با احتمال بازگشت آمرسکا به برجام این نگرانی میان کارشناسان خودرو کشور شیوع پیدا کرده که شرکای بد خارجی به سمت صنعت خودرو ایران سرازیر شوند. کارشناسان صنعت خودرو و قطعه‌سازی با ابراز نگرانی از بازگشت مجدد شرکای بد به ایران پس از لغو احتمالی تحریم‌ها در ۱۴۰۰، مهمترین مشکل خودروسازان را مدیریت سیاسی و تردستی دولت در مدیریت دو خودروساز بزرگ کشور اعلام کردند.
صنعت خودروی ایران در دو سال اخیر با تشدید تحریم‌ها دچار سقوط شدید در تولید وکیفیت شد، این در حالی است که خودروسازان پیش از این مدعی بودند در حد بالای داخلی‌سازی دارند. حال که بحث لغو احتمالی تحریم‌ها در سال 1400 مطرح شده است،  در این بین این نگرانی وجود دارد که مدیریت سیاسی خودروسازان در کشور مجدداً اشتباهات گذشته را تکرار کرده و صنعت خودروی کشور را دودستی تقدیم شرکای بد مثل پژو و رنوی فرانسه کند.
در حالی طی دو سال گذشته با تشدید تحریم‌ها شاهد سقوط شدید تولید در صنعت خودرو که ادعای افزایش داخلی‌سازی داشت مواجه بودیم که، زمزمه‌هایی از احتمال کاهش تحریم‌ها در سال آینده وجود دارد در همین راستا احتمال بازگشت شرکت های خارجی و به ویژه فرانسوی به ایران هم مطرح شده است. شرکایی که با تلنگر آمریکا به برجام اولین کسانی بودند که دُم بر کول از ایران فرار کردند.
لزوم جلوگیری از توافق «بد»
مرتضی شجاعی کارشناس بازار خودرو در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد گفت: چنان چه بخواهیم ذره ای نگاه عمل گرایانه به صنعت خودرو داشته باشم، باید گفت، شکاف و فاصله ای که در مقام اجرا از اسناد بالادستی ایجاد شده متأسفانه ادامه دار است. که امید می رود به توافق بد در بازگشت به برجان منجر نشود.  پس از این که توافقنامه برجام به امضا رسید دیده شد این بود که درواقع این ما بودیم که شرکای خارجی را انتخاب کردیم و با این انتخاب، نه تنها در دور اول تحریم از آن ها ضربه خوردیم. برای بار دوم نیز با اعتماد به آن ها وارد فاز دوم همکاری شدیم و نتیجه آن را نیز دیدیم. 
خودوروسازی ایران فروشگاه برندهای خارجی
شجاعی با بیان این مطلب که خودرو سازی ایران در عمل به فروشگاهی برای فروش برند های خارجی مثل پژو شده است، افزود: امروز این بحث مطرح است که در سال 1400 با کاهش  تحریم ها و بازگشت امریکا به برجام رو به رو هستیم. لذا با این احتما باید طرف قرارداد خود را کشوری قرار دهیم که در قیمت و انتقال تکنولوژی به ایران منصفانه عمل کند.
خواب  صنعت خودروی ایران از رهگذر
 توافق «بد»
کارشناس خودرو کشورمان با اشاره به تجارب پسابرجام صنعت خودروسازی ایران، تصریح کرد: ما از این سمت نقشه راهی برای توانمندکردن قطعه ساز کشور تعریق نشده و از سوی دیگرشرکای ما، به سرعت صنعت خودرو ایران را ترک کردند، با این اتفاق خطوط تولید خودرو ایران به خواب رفت. خودروسازی ایران با این اتفاق ناگزیر به ادامه حیات خود با واردات قطعات از مبادی رسمی و با صرف ارزی گزافی شد و منابع ارزی زیادی از این طریق از کشور خارج شد. بر این اعتقاد هستم تا زمانی که ندانیم از همکاری با شرکای خارجی مان چه می‌خواهیم، نباید با لغو تحریم ها خوشحال شویم و صنعت خودرو وبازار آن را دو دستی تقدیم آن ها کنیم.
شجاعی تاکید کرد: اگر ندانیم از همکاری با شرکای خارجی چه می‌خواهیم، بازگشت بسیار بدی خواهیم داشت به وابستگی صنعتی خودرویی به شرکای بد. خساراتی که قطعه‌سازان و خودروسازان در این چند سال به دلیل بدقولی شرکای خارجی دیده اند بسیار است و جبران آن نیز ممکن نیست.
مدیریت پر مداخله صنعت خودرو ایران
کارشناس خودرو در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: به رغم تمامی چالش ها مساله صنعت خودروی ایراا یک مسئله ریشه ای است، مدیریت صنعت خودرو یک مدیریت پرمداخله است، مداخله دولت در این بخش جدی است و این  موضوع  در خودرو ایران آفت ایجاد کرده که باید از بین برود. ما باید خودروسازی کشور را به معنای واقعی به سمت یک خودروسازی خصوصی حرکت دهیم.
بنابراین باید دانست، ریشه اصلی کاهش قیمت خودرو را اما باید در اتفاقات مربوط به توافق هسته‌ای و برجام که چند روز گذشته رخ داده‌اند، جست‌وجو کرد. قیمت‌ها در بازارهای مختلف روندی صعودی را نشان می‌داد؛ زیرا انتظارات تورمی شهروندان در پی کاهش امیدواری به لغو تحریم‌ها و احیای برجام، بالا رفته بود. همان زمان کارشناسان هشدار دادند که اگر در روند احیای برجام اختلال‌های بیشتری رخ بدهد، با تحریک انتظارات تورمی، بازارها نیز دچار جهش قیمت خواهند شد و هیچ بعید نیست اتفاقات پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رخ داده و قیمت‌ها دوباره به اوج بازگردند.
هرچند ایران اجرای پروتکل الحاقی را به‌دلیل مصوبه مجلس شورای اسلامی، اجرایی کرد و این موضوع می‌توانست شوکی شدید به بازارها وارد کند، با این حال با توجه به توافق اخیر دولت با آژانس هسته‌ای، به اصطلاح ضرب آن تا حد زیادی گرفته شد. مجموعه این اتفاقات اما انتظارات تورمی را کاهش داد و نرخ ارز را نزولی کرد تا نه تنها روند افزایشی قیمت خودرو متوقف شود، بلکه منحنی قیمت رو به نزول نیز برود.
خودوروسازی ایران ویترین برندهای چینی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه