تکمیل آبرسانی روستایی و شهری در برنامه های کاری وزارت نیرو

تداوم پویش الف ب ایران با تدوین برنامه ۱۸۰ روزه

400 روستای 7 استان کشور در قالب هفته چهل و چهارم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران طی روز‌های آتی به شبکه آبرسانی سالم و پایدار متصل خواهند شد. روز سه‌شنبه 19 اسفند سال‌جاری در قالب هفته چهل و چهارم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، پروژه آبرسانی به 400 روستا در استان‌‌های گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان و کرمان با اعتبار 301.9 میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گزارش اقتصاد سرآمد رضا اردکانیان وزیر نیرو در همین رابطه در حاشیه افتتاح پروژه‌های صنعت آب و برق استان یزد، با بیان این که با اجرای برنامه ۱۸۰ روز پایانی کار دولت، طرح‌های بیشتری در ابتدای سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: در هفته چهل و چهارم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران قطار این پویش به ایستگاه استان یزد رسیده است. هر چند وعده ما از ابتدای سال تاکنون در مجموع ۲۵۰ پروژه بود، اما ۲۹۴ پروژه بزرگ و مهم را در بخش‌های مختلف آب، برق و فاضلاب چه در ساخت و سازها و چه در ساز و کارها با سرمایه گذاری ۶۶ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رساندیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه امروز در استان یزد ۳۹۰ میلیارد تومان پروژه با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد، گفت: این طرح‌ها شامل سد مخزنی هرات، مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی مرور، دو خط آبرسانی به شهرستان‌های میبد و اردکان و یک خط 230 کیلوولت در منطقه ابرکوه است.
وی اضافه کرد: تاثیر مهم این پروژه‌ها این است که ما در شرایط تحریم‌ها نشان دادیم که کشور قادر به برنامه‌ریزی دقیق برای به نتیجه‌رساندن طرح‌های زیرساختی است و تنوع‌بخشی خوبی به منابع مالی شده به نحوی که طرح‌های ما فقط متکی به منابع دولتی نیست و از طریق راه‌های مختلف نظیر مشارکت مردم، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بانک‌ها فراهم شده و یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسیده است.
اردکانیان ادامه داد: این پویش تا پایان سال ادامه داشته و با برنامه دیگری تحت عنوان ۱۸۰ روز پایانی کار دولت، از اوایل دی ماه تدارک دیدیم که طرح‌های بیشتری را در ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسانیم.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما در سال ۹۹ مشکلاتی در ارتباط با بازپرداخت بدهی‌ها داشتیم و عمدتاً هم به دلیل عدم دسترسی به منابع داخلی خودمان بود که خوشبختانه با کمک دولت و تصویب لایحه بودجه گشایش خوبی برای ما ایجاد شده که تا ابتدای سال ۱۴۰۰ دسترسی کامل به منابع خودمان خواهیم داشت. یعنی پول آب و برقی که مردم پرداخت می‌کنند در اختیار شرکت‌های وزارت نیرو قرار خواهد گرفت تا بدهی‌هايشان را پرداخت و طرح‌های دیگری را اجرا کنند.
وی با بیان اینکه تا مرداد سال ۹۹ بدهی مربوط به این بخش از کار پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: مبالغی هم مانده که در اولین فرصت پرداخت خواهد شد.
اجرای دقیق سند سازگاری با کم‌آبی در سراسرکشور توسط استانداران بسیار مهم است
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز در آئین افتتاح پروژه‌های وزارت نیرو، با اشاره به تدوین سند سازگاری با کم‌آبی برای تمامی استان‌های کشور گفت: وزیر نیرو برای هر 31 استان سندی مرتبط با این موضوع تدوین کرده که اجرای دقیق آن توسط استانداران در سراسر کشور بسیار مهم بوده و باید همه مدیران استان متوجه اهمیت موضوع آب در کشور باشند.
وی افتتاح این پروژه‌ها را به مردم شهرهای مختلف استان یزد تبریک گفت و اظهار کرد: امیدواریم ملت ایران در سراسر کشور همواره شاهد اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی که موجب توسعه منطقه و رفاه حال آنها هست، باشند. با وجود همه محدودیت‌های دولت از نظر منابع ارزی و مالی در سال‌های اخیر دستگاه‌ها توانسته‌اند طرح‌های عمرانی را اجرا کرده و نگذاشته‌اند روند توسعه کشور کند شود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به احداث سدها، خطوط انتقال نیرو، شبکه‌های آب و فاضلاب و نیروگاه‌ها در کشور، گفت: اینکه هر هفته پنجشنبه‌ها و گاهی هر روز نظیر ایام دهه فجر و یا هفته‌های اخیر به طور متمرکز رییس جمهور طرح‌هایی در سراسر کشور افتتاح می‌کند موضوع بسیار ارزشمندی است، چراکه این طرح‌های تاثیرگذار از نظر حجم سرمایه‌گذاری و نیز برخورداری از فناوری‌های مدرن حائز اهمیت است.
وی افزود: با وجود افت و خیزهایی که وجود داشته، پیام افتتاح این طرح‌ها این است که جریان تولید و سرمایه‌گذاری به فضل الهی ادامه یافته است. البته ما نیازمند کارهای جدی‌تری هستیم که در دستور کار وزارتخانه‌ها قرار دارد.
جهانگیری سپس با اشاره به طرح سازگاری با کم‌آبی در دولت، گفت: وزیر نیرو برای هر 31 استان سندی مرتبط با این موضوع تدوین کرده که اجرای دقیق آن توسط استانداران در سراسر کشور بسیار مهم بوده و باید همه مدیران استان متوجه اهمیت موضوع آب در کشور باشند. در این زمینه باید از دیدگاه‌های نخبگان فکری در استان‌ها بهره‌مند شویم.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه قطره قطره آب در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که همانند نفت و گاز در کشور خطوط آب ایجاد می‌کنیم. خط انتقال لوله‌های آب از خلیج فارس به مرکز کشور یا از سیستان و بلوچستان به استان‌های مهم دیگر یا ایجاد خطوط آب بین شهرها اقدام مهمی است. آب شرب مایه حیات بوده و حیات انسان‌ها وابسته به این لوله‌ها است و حفاظت از شبکه آب و خطوط لوله وظیفه آحاد ملت است.
وی اضافه کرد: مسئله قطع کردن آب شرب عده‌ای از مردم در فرهنگ ما به‌ویژه فرهنگ شیعی به هیچ وجه قابل قبول نیست. همه باید از این خطوط آبرسانی صیانت کنیم و مسئولان استانی و امنیتی باید بیش از پیش مواظبت داشته باشند، زیرا قطع آب قطعا به زندگی مردم آسیب وارد می‌کند.
تداوم پویش الف ب ایران با تدوین برنامه ۱۸۰ روزه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه