بررسی «اقتصادسرآمد» از توافق توسعه همکاری مشترک بندری و دریایی ونیز و چابهار

ندای راه اندازی خط کشتیرانی چابهار - ونیز

اقتصادسرآمد - در راستای توسعه ی زیرساخت های همه جانبه بندرمهم و سوق الجیشی چابهار در خبرها به صورت روزانه و هفتگی نویدهای خوبی به چشم و گوش می خورد که خود جای امیدواری در پیشرفت برنامه های متولیان این مهم در این منطقه دارد. مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه ها سازمان بنادر و دریانوردی از توافق ایجاد خط کشتیرانی منظم بین بنادر چابهار و ونیز در آینده ای نزدیک خبر داده است. پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی با انتشار خبری مدعی یک توافق بین المللی برای توسعه همکاری های مشترک بندری و دریایی ما بین سازمان بنادر و انجمن دریایی کلاستر ونیزشده است. خبری مسرت بخش در این وانفسای اخبار ضدو نقیض در دل کرونا و تحریم.
به گزارش اقتصاد سرآمد، خسرو سرایی در رابطه با برگزاری نشست مجازی با اعضاء اصلی و هیآت رییسه انجمن دریایی کلاستر ونیز با هدف توسعه همکاری های مشترک بندری و دریایی با محوریت و تمرکز همکاری ها در بندر چابهار، اظهار داشت:  در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۹ در تهران و بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران، سازمان منطقه آزاد چابهار و انجمن دریایی کلاستر ونیز ،  و در چارچوب همکاری های بین المللی و توسعه فعالیت های تجاری بندری و راهکارهای فرهنگی-علمی، با درک اهمیت بهبود اتصال بین بنادر دو کشور، تفاهم نامه ای میان طرفین به امضا رسید و نشست فوق در راستای یادداشت تفاهم مذکور و به جهت اهمیت روابط و تجارت دریایی میان ایران و ایتالیا مورد پیگیری قرار گرفت.
 وی ادامه داد: در این جلسه، طرفین بر ایجاد ساز و کاری مناسب و تشویق و توسعه فعالیت های همکاری بین ارگان های دولتی، موسسات تحقیقاتی، شرکت های خصوصی و سایر ارگان های وابسته در هر کشور برای افزایش همکاری بین حمل و نقل دریایی و صنایع مربوطه اشاره کردند.  به گفته مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه ها سازمان بنادر و دریانوردی همچنین، براساس موارد مندرج تفاهم نامه، هر دو طرف تلاش خواهند کرد تا روش های مناسب برای استفاده بهینه از موقعیت ژئواکونومیک و امکانات موجود در بنادر خود را جهت دستیابی به بالاترین سطح همکاری های حمل و نقلی  لجستیکی و تجارت دریایی به کار گیرند.
 وی با اشاره به اینکه طرفین توافق کردند، مطالعات لازم و بررسی های مقدماتی را برای ایجاد خط کشتیرانی منظمی بین بنادر چابهار و ونیز در آینده ای نزدیک انجام خواهند داد ، اظهار داشت: قرار بر این شد طرفین از توانایی های خود بهره برده و ظرفیت ناوگان حمل و نقل را در سطح منطقه ای و بین المللی ارتقا دهند.
 سرایی افزود: یکی دیگر از توافقات این بود که کمیته مشترکی متشکل از مدیران و کارشناسان هر دو طرف تشکیل شده تا جلسات را به صورت دوره ای و در هر دو کشور برگزار و پتانسیل ها و فرصت های سرمایه گذاری بندری و دریایی را به گروههای ذیربط یکدیگر معرفی کنند.
 وی با بیان اینکه بر اساس قابلیت ها و امکانات موجود، طرفین توافق کردند جلساتی در مورد انتقال تجربه و دانش فنی در زمینه دیجیتال سازی، لجستیک و... برگزار کنند و همچنین بازدید از مراکز لجستیکی هر دو بندر را در نظر بگیرند، گفت: همچنین سازمان بنادر و دریانوردی ایران در اسرع وقت اطلاعات لازم را در خصوص معرفی ظرفیتهای سرمایه گذاری و توانمندی های عملیاتی بندر چابهار را برای طرف مقابل ارسال خواهد کرد.
براساس گزارش اقتصاد سرآمد، در این نشست مجازی؛ مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه ها سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس اداره توافقنامه های بین المللی و همکاران مرتبط، نماینده وزارت راه و شهرسازی، نماینده سفارت ایران در رم، نمایندگان انجمن کلاستر ونیز و نمایندگان بنادر چابهار و شهیدرجایی حضور و در مباحث مشارکت داشتند.
راه اندازی خط کشتیرانی بندرعباس-لاذقیه سوریه از ۲۰ اسفند
چندی پیش نیز در خبرها از راندازی خط کشتیرانی بندرعباس-لاذقیه سوریه از ۲۰ اسفند خبر داده شده بود که کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه گفته بود: خط کشتیرانی بندرعباس به بندر لاذقیه سوریه از ۲۰ اسفندماه امسال راه اندازی می شود.
وی در این رابطه افزوده است: طبق توافق صورت گرفته، ماهی یک‌بار کشتی‌های باری به‌طور منظم از ایران به سوریه حمل بار خواهند داشت که نخستین محموله در تاریخ بیستم اسفند به بندر لاذقیه ارسال خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای راه اندازی این خط، هماهنگی‌های لازم با ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه و سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته اضافه کرد: قرار است در صورت نیاز این خط کشتیرانی به دو خط یعنی هر 15 روز یکبار ارسال کالا به لاذقیه تبدیل شود، اما در ابتدای کار، یک‌بار در ماه صادرات به سوریه را به‌صورت منظم شروع می‌شود.
کاشفی گفت: قبلاً مشکل اصلی این بود که باید بار‌های صادراتی در بندرعباس دپو می‌شد تا اینکه به ظرفیت مورد نظر می‌رسید؛ در آن صورت کشتی به سمت بندر لاذقیه حرکت می‌کرد، اما اکنون این محدودیت زمانی و معطلی 45 روز برداشته‌شده و هرماه به‌طور منظم کشتی لاینر به سوریه می رود.
وی افزود: این نظم در صادرات حتماً به حجم صادرات کمک خواهد کرد و اگر ظرفیت تجارت میان دو کشور بیشتر شود، خطوط کشتیرانی بیشتری به این موضوع اختصاص داده خواهد شد
کاشفی ادامه داد: هیچ محدودیتی در اقلام صادراتی وجود ندارد ضمن اینکه این کشتی‌ها هم کانتینربر و هم فله‌بر است و صادرکنندگان در صورت تمایل می‌توانند سوریه را به‌عنوان مقصد کالای صادراتی خود انتخاب کنند.
 ندای راه اندازی خط کشتیرانی چابهار - ونیز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه