وضعیت بورس۱۴۰۰ از نگاه کارشناسان،« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه برای تامین مالی

گروه بازار سرمایه- فاطمه عباسی راد- اگرچه بورس درسال گذشته تجربه شیرینی برای تازه‌واردان نبود و اعتماد بسیاری از سهامداران را از بین برد اما، کارشناسان عقیده دارند بورس در سال ۱۴۰۰ نسبت به سایر بازارهای مالی وضعیت بهتری دارد.  در همین راستا بررسی‌ سال‌های گذشته نشان می‌دهد سهامداران بورس در ۱۰ سال گذشته نسبت به دیگر بازارها سود بیشتری کسب کردند و همین موضوع گواهی بر بازدهی بیشتر بورس در بلندمدت است. اما حالا شرایط فرق کرده و به عقیده کارشناسان دیگر قرار نیست جهش شاخص کل در سال ۱۴۰۰ تکرار شود و بورس رفتار منطقی‌تر دارد. اما از طرف دیگر متغیرهای سیاسی مانند انتخابات ریاست جمهوری و روابط دیپلماتیک ریسک بازار سهام در سال ۱۴۰۰ را بیشتر کرده و شاید همین موضوع باعث شود بورس در سال ۱۴۰۰ پرنوسان‌تر باشد.
 بورس در چه شرایطی شروع به کار می‌کند؟
 به گزارش اقتصادسرآمد و به گفته ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه، درسال ۱۴۰۰ انتظاری که از بورس و سایر بازارها می‌توان داشت به شرایط تورمی بستگی دارد. در نیمه اول سال ۱۳۹۹ انتظاراتی که افراد از وضعیت اقتصادی کشور داشتند باعث شتاب در خرید دارایی‌ها و تبدیل نقدینگی به دارایی‌های مالی بود. اما در نیمه دوم سال و بعد از انتخابات آمریکا این انتظارات کاهش پیدا کرد.این کارشناس با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ می گوید: با توجه به بودجه انبساطی دولت در سال جدید می‌توان انتظار تورم ۲۰ تا ۲۵ درصدی را داشت، اگرچه تورم می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازارها داشته باشد اما تورم ۲۵ درصدی به این معنا نیست که بتوان از همه بازارها این بازدهی را کسب کرد. در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ در اقتصاد شاهد تورم بودیم اما رشد بازارها به این اندازه نبود. پس لزوما کسب این بازدهی بنابر تورم قطعی نیست.
 ۱۱ شرکت آماده عرضه اولیه و ۱۹ شرکت
 در مرحله درج نماد هستند
محمد امین قهرمانی مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران در رابطه با عرضه‌های اولیه‌ای که در سال ۹۹ انجام شد، اظهار کرد: در سال ۹۹ تقریبا ۳۸ جلسه هیئت پذیرش برگزار شد که طی آن حدود ۶۸ شرکت در بورس پذیرش شدند، ناگفته نماند که از این تعداد ۳۰ شرکت مربوط به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بودند.
 او تصریح کرد: ۵۰ شرکتی را که درج نماد شده اند مجموع سرمایه آن ها به ۳۵۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد، همچنین ناگفته نماند که در طول سال ۹۹ تعداد شرکت‌های عرضه شده در بورس به ۳۷ شرکت رسید.قهرمانی گفت: شرکت‌های عرضه شده پانصد و چهارده هزار میلیارد تومان به ارزش بازار بورس تهران اضافه کردند.
مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران بیان کرد: بزرگترین عرضه‌ای که در سال ۹۹ رخ داد مربوط به تامین اجتماعی (شستا) بود که هنگام عرضه اولیه ارزش کل شرکت حدود شصت و هشت هزار و هشتصد میلیارد تومان بود.وی در رابطه با دلایل لغو برخی عرضه‌های اولیه در سال ۹۹، اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیلی که سبب شد تا عرضه‌های اولیه در سال ۹۹ کنسل شوند شرایط بازار سرمایه بود حتی در پایان سال علی رغم بر آنکه چند عرضه صورت گرفت مشارکت چندانی را از سهامداران شاهد نبودیم.
وی تصریح کرد:برای سال ۱۴۰۰، ۱۱ شرکت آماده عرضه اولیه و ۱۹ شرکت در مرحله درج نماد هستند.
مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران بیان کرد: امیدواریم که امسال شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم عرضه‌های اولیه را بر اساس یک ترتیب منظم انجام دهیم، ارائه تمام عرضه‌های اولیه بستگی به شرایط بازار سرمایه دارد.
قهرمانی تصریح کرد: روش های عرضه اولیه در سال ۱۴۰۰ تغییری نخواهد کرد و همان شیوه ثبت سفارش باقی خواهد ماند.
او در رابطه با عرضه سهام پالایشگاه ستاره خلیج در بورس تهران، گفت: این شرکت باید یک سری اقدامات را بعد از عید انجام دهد تا نمادش در تابلوی بورس درج شود، اما واقعیت این است که باید دید آیا می‌توانند اقدامات لازم برای این منظور را انجام داد؟، بنده به طور قطع نمی‌توانم در این رابطه صحبتی را انجام دهم.
مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران در رابطه با انتقال پتروشیمی غدیر از فرابورس به بورس تهران گفت: بر اساس قانون پذیرش شرکت‌هایی که در بازار اول یا دوم فرابورس هستند، بعد از فعالیت شرکت‌ها طی دو سال در بازار‌های مذکور اگر شرایط و پتانسیل‌های لازم را داشته باشند می توانند با رای هیئت پذیرش در تابلوی اصلی بورس درج  نماد شوند.
آیا توافق اخیر ایران و چین می‌تواند روی سهام بورس تاثیر بگذارد؟
به گفته علی صادقین، فعال بازار سرمایه دو دسته از صنایع از این قرارداد تاثیر مثبت می‌گیرند؛ یکی صنایع کامودیتی‌محور مانند فلزات و دیگری صنایع پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی.
به گفته این فعال بازار سرمایه بخش قابل توجهی از این قرارداد احتمالا مربوط به زیرساخت‌ها است که تقاضا برای فلزات و مواد معدنی و نهاده‌های انرژی را افزایش می‌دهد و بر سهام این گروه‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد
از طرف دیگر این قرارداد تقاضای چین برای حوزه‌های انرژی، نفت و گاز و همچنین صنایع پایین دستی از جمله پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و شرکت‌هایی که تابع این حوزه هستند، از جمله نیروگاه‌ها را افزایش می دهد و سهام آن ها رشد می‌کند.
برخی اتفاقات و همزمان با نوسان بورس در دو هفته نخست نوروز بوده که قیمت دلار در بازار آزاد تا کانال ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان نیز افزایش یافت. اما در صرافی ملی این روند آنچنان صعودی نبوده است.ادامه سیاست عرضه اولیه و ترسیم چشم‌انداز مثبت برای بورس نیز دو عامل مهم دیگر است که احتمالا بر بورس تاثیر بگذارد به هر روی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بورس در سال ۱۴۰۰ نسبت به سایر بازارهای مالی روند بهتری دارد و سیر حرکتی بورس در امسال منطقی‌تر می‌شود.
ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه برای تامین مالی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه