طرح اقدام ملی مسکن، تکرار تجربه شکست خورده مسکن

بعیدیات مسکن با اتمام عمر دولت کلید دار

گروه راه و ساختمان - ولی یعقوبی - به اعتقاد بسیاری از فعالان حوزه مسکن طرح اقدام ملی مسکن به عنوان بزرگترین طرح صنعت ساختمان در دولت دوازدهم به شمار می‌رود به طوری که پس از جهش قیمتی 120 درصدی در بازار مسکن و وارد شدن این بازار به رکود سنگین معاملاتی به دستور رئیس جمهور این طرح کلید خورد. در این طرح مقرر شده تا دولت 400 هزار واحد مسکونی را در کل کشور برای دهک‌های مختلف جامعه احداث کرده و در اختیار متقاضی قرار دهد که از این میزان، 200 هزار واحد برای واحد‌های مسکن روستایی و شهر‌های زیر 25 هزار نفر و 200 هزار واحد دیگر جهت تکمیل مسکن مهر و ساخت واحد‌های جدید در بخش‌های مختلف کشور است. که با رو به افول گذاردن چراغ حاکمیت دولت تدبیر و امید، بعید که نه قطعا نتیجه ای در بر ندارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، بسیاری از کارشناسان طرح اقدام ملی مسکن را همانند طرح مسکن مهر دانسته‌اند، اما با این تفاوت که در این طرح دولت خود به صورت مستقیم وارد حوزه ساخت و ساز نمی‌شود بلکه با در اختیار گذاشتن زمین و اراضی به صورت فردی و گروهی اجازه ساخت مسکن را به آن ها می دهد. زمینی که  به گفته سازندگان این طرح در دریافت آن با مقاومت برخی بخش های دولتی مواجه می شوند.
قیمت خانه ها در طرح ملی مسکن یکی از اصلی‌ترین مشکلات این طرح آن است که متقاضیان در ابتد باید 30 درصد قیمت تمام شده واحد مسکونی را پرداخت کنند این در حالی است که بسیاری از متقاضیان در شهر‌های محروم قادر به پرداخت چنین مبالغی نیستند. همچنین بسیاری از متقاضیان در شرایط کنونی کشور جزو دهک‌های یک تا 3 هستند که به گفته کارشناسان در این طرح جایی برای این اقشار در نظر گرفته نشده است.
افزایش بعیدهای مسکن با اتمام عمر
 دولت کلید دار
در همین رابطه حسن محتشم عضو انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، ابراز داشت: سال گذشته وزیر راه و شهرسازی طرح ساخت 400 هزار واحد مسکونی را در تهران کلید زد، اما بعید به نظر می‌رسد که تا در عمر باقیمانده از دولت دوازدهم این طرح به پایان برسد و باید دید که نحوه پیاده سازی و اجرای این طرح به چه شکلی است؟ آیا سازندگان و تولیدکنندگان مسکن به رغم اعلام دولت می‌توانند در این طرح ورود پیدا کنند و یا دهک‌های مختلف جامعه را این طرح پوشش می‌دهد؟
با دست پیش کشیدن و پس زدن طرح ملی مسکن
او اظهار کرد: ممکن است در برخی از نقاط کشور متقاضیان از تمکن مالی کافی برخوردار نباشند، اما پرداخت 30 درصد از قیمت تمام شده ساخت واحد‌ها باعث شده که افراد مختلف از آن انصراف دهند. عضو انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان اینکه ممکن است زمان‌بر شدن اجرای طرح‌ها زمینه‌ساز افزایش قیمت تمام شده ساخت واحد‌ها شود، گفت: یکی از مشکلات این طرح علی الحساب بودن ساخت واحد‌ها برای متقاضیان است که زمینه‌ افزایش قیمت‌ها را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. این کار مصداق کامل با دست پیش کشیدن و با پا پس زدن متقاضیان است.
وی در ادامه با تاکید بر نبود آرامش خیال نزد متقاضیان و تخصیص زمین 99 ساله به طرح ساخت مسکن ملی ملی، تصریح کرد: طرح اقدام ملی بستری برای  خانه دار شدن دهک‌ها آسیب پذیر جامعه بوده که شکل و نحوه اجرای آن همانند مسکن مهر است که این موضوع خود معضل جدیدی را برای بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند.
طرح اقدام ملی مسکن تکرار تجربه شکست خورده مسکن در کشور 
محتشم با بیان این مطلب که، در طول4 سال گذشته عملکرد و خروجی مناسبی در عرصه تولید مسکن ندیده‌ایم بنابراین  به اجرا و یا تکمیل واحد‌های مسکونی در این بخش خوشبین نیستم، یادآور شد: 99 ساله بودن طرح اقدام ملی مسکن تکرار یک تجربه شکست خورده مسکنی در کشور است، در حال حاضر بخش عمده‌ای از مشکلات این واحد‌ها به دلیل 99 ساله بودن آن ها است.
وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده واحد‌های مسکن در طرح اقدام ملی علی الحساب است، گفت: همین موضوع باعث می‌شود که متقاضیان در هنگام ثبت‌نام ندانند که یک واحد 70متری برای آن‌ها چقدر تمام می‌شود و امکان افزایش قیمت تمام شده این واحدها در آینده وجود  دارد.
با ادامه این روند در طرح ملی مسکن مشخص نیست آینده خریداران آن به سرنوشت مسکن مهر گره می خورد یا خیر و دولت جدید حاضر به ادامه ساخت آن خواهد شد و یا آخوندیی دیگر از ادامه این پروژه سر باز خواهد زد.
به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح جهش تولید مسکن در مجلس تصویب شده است و دو بند آن در کمیسیون اصلاح شده است و در اولین دستور مجلس بررسی آن دو بند اصلاحی است و پس از تصویب برای شورای نگهبان ارسال خواهد شد تا بررسی شود و سپس در صورت تائید این شورا به دولت ابلاغ می‌شود. در این طرح دو موضوع مهم دیده شده است یکی تامین زمین با اجاره 99 ساله و دیگری تامین منابع مالی که براساس آن حدود 70 درصد سهم ساخت آن باید تسهیلات مالی با نرخ بهره مناسب داده شود. اما قطع مسلم این مصوبه نیز مشکلات متقاضیان مسکن طرح ملی را مرتفع نخواهد کرد.
دولت احمدی‌نژاد برای اجرای طرح مسکن مهر دو دوره  ریاست جمهوری را در اختیار داشت؛ طرح مسکن مهر از سال 96 کلید خورد و به رغم آن که در طول دوره دو دولت فرصت اجرای این طرح وجود داشت دامنه ساخت و تکمیل واحدها به دو دولت بعدی یعنی دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز کشیده شد و هنوز هم پرونده این طرح بسته نشده است. 
این در حالی است که با گذشت 7 سال و چند ماه سال از عمر دولت حسن روحانی و در حالی‌که تنها حدود دو ماه از عمر دولت دوازدهم باقی مانده است و گرفتاری‌های مسکن مهر همچنان بخش قابل توجهی از توان سیاست‌گذار بخش مسکن را به خود اختصاص داده است، هم‌اکنون فاز اول ثبت‌نام برای اجرای طرح اقدام ملی استارت خورده است که سرنوشت آن مشخص نیست.
 بعیدیات مسکن با اتمام عمر دولت کلید دار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه