بررسی« اقتصادسرآمد» از دغدغه های صنعتگران ایرانی وبی توجهی وزارت صمت

برای مانع‌زدایی از تولید، کار را به کاردان بسپارید

گروه صنعت معدن تجارت- اعظم زندیه - بیش از 955 نفر از فعالان  صنعتی از وزارت صمت درخواست کرده‌اند در راستای مانع‌زدایی از تولید و پشتیبانی از این بخش، وزارت صمت و نهادهای متولی تولید در سال 1400 به سمت مقررات‌زدایی گام بردارند تا شروع و تداوم فعالیت در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت را با سهولت و اشتیاق بیشتری پیگیری و زمینه رشد در این بخش را فراهم کنند. بر این مبنا از دید فعالان صنعتی عدم ثبات در سطح اقتصاد کلان، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند مانعی برای رشد و رونق مداوم تولید باشد. در عین حال، آنچه به فعالان صنعتی امید می‌دهد تا در بخش صنعت سرمایه‌گذاری کنند، سهولت در نحوه ورود به بخش‌ها و زیربخش‌های اقتصاد است. موضوعی که می‌توان اثر آن را در درخواستی که فعالان صنعتی از سیاست‌گذار دارند، دید.
فعالان صنعتی  در این درخواست به اخلال پنج عامل و سه نهاد در روند تولید رای دادند و اولویت 1400 را «مقررات‌زدایی از بخش تولید» مشخص کردند. نتایج این درخواست از سوی 955  فعال اقتصادی نشان می‌دهد «عدم ثبات اقتصاد کلان»، «تورم بالا»، «نبود نقدینگی مناسب»، «تحریم‌های خارجی» و «جذاب بودن بازارهای غیرمولد» مهم‌ترین مسائلی است که جاذبه تولید را کاهش داده است.
در عین حال سه مساله «مالیات»، «تامین مالی» و «مسائل بیمه» از سوی فعالان صنعتی به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بنگاه‌های تولید اعلام شده است. این سه مساله که توسط سه نهاد «سازمان امور مالیاتی»، «شبکه بانکی» و «سازمان تامین اجتماعی» مدیریت می‌شود، 10 برابر سایر مسائل و نهادها موردتاکید قرار گرفته است. شواهد موجود نشان می‌دهد فعالان صنعت بیشترین تقاضا از سیاست‌گذار صنعتی را دو بخش «صدور مجوز تولید» و «زیرساخت‌های شهرک صنعتی» را درخواست کرده اند.
بعد از این دو موضوع نیز مشکلات ناشی از سختی تجارت و واردات به‌عنوان یک عامل مهم و موثر بر تولید از سوی فعالان صنعتی گزارش شده است. در واقع به‌رغم وجود طیف وسیعی از مسائل، تولید در ایران کماکان از سه مساله اعطای مجوز، زیرساخت‌های عمرانی تولید و تنگنای واردات ضربه می‌بیند.
دغدغه های صنعتگران ایرانی وبی توجهی وزارت صمت
جواد بردبار در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد با توضیح وضعیت دغدغه های صنعتگران کشورمان به خبرنگار ما گفت: وزارت صمت در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، مقررات‌زدایی از بخش تولید و اعطای مشوق جهت سرمایه‌گذاری را به طور جدی جهت رونق تولید در دستور کار قرار دهد.
ضرورت واگذاری کار به کاردان
وی با بیان این نکته که واگذاری اداره امور به تشکل‌هاخود بر رونق تولید و تحقق شعار سال اثربخشی فراوان دارد، افزود: با توجه به طراحی شعار تازه برای سال 1400 از سوی رهبر انقلاب،  به نظر می رسد وزارت صمت درصدد است موانع تولید و زمینه‌های پشتیبانی از این بخش زدوده و در این راستا اقداماتی را انجام دهد.

تکرار مساله نقدینگی در صنایع ایرانی
بردبار با یادآوری این مطلب که نبود نقدینگی یکی از موانع بزرگ تحقق شعار سال تعیین شده از سوی رهبر انقلاب است، تصریح کرد: تحریم‌های خارجی نیز در این بین از درجه بالای اهمیت برخوردار بوده است و جذاب بودن بازارهای غیرمولد هم به‌عنوان عاملی مهم در زمینه ممانعت از بهبود تولید مورد باید مورد تاکید قرار بگیرد.  
بانک، بانک و بازهم بانک
این فعال صنعت کشورمان به موضوع نهادهای موثر بر پروسه تولید و زمینه‌های همکاری یا عدم همکاری با صنعت اشاره داشت و تصریح کرد: همکاری بانک ها در رشد تولید و شکوفایی آن قطعا تاثیر شگرفی بر ارتقا صنعت خواهد داشت اما در سال های اخیر همراهی خوبی به ویژه با صنایع تولیدس داخلی نداشته اند.
ردپای ناملموس سازمان امورمالیاتی بررکود صنایع 
او گفت: سازمان امور مالیاتی  نیز که تاثیر چشمگیری بر فرآیندهای تولید دارد، که در میان دغدغه های موجود در رده بعدی قرار داشته و مورد تاکید بوده  و هست. عامل بانک و سازمان امور مالیاتی  که تاثیر بسزایی بر فرآیند تولید دارند از دو ناحیه تامین مالی و مالیات روی جریان وجوه نقدی که به بنگاه وارد یا از آن خارج می‌شود تاثیر گذاشته و مستقیما بر رشد و نمو تولید تاثیر می‌گذارند. سازمان تامین اجتماعی هم که بر روند امورات بیمه‌ای کارکنان بنگاه تاثیرگذار است.
بروکراسی و موانع تولید
بردبار دررده‌های بعدی تخصیص ارز به کالاهای خاص و ایجاد موانع صادراتی و سپس اخذ مجوز ساخت داخل و صدور مجوزهای معدنی  را در رده بعدی قرار داد و گفت:  در عین حال ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی وزارت صمت پیشنهاد می شود.
سخن از رفع دغدغه ها و زدودن موانع تولید و شیوه‌های رفع موانع از تولید صنعتی در حالی  از نگاه فعالان اقتصادی به‌عنوان عاملان اصلی تولید منتشر می شود که رشد تولید در کشورهای در حال توسعه شبیه به ایران راه و روند مشخصی دارد. این عوامل با توجه به نگاه فعالان تولید زمانی اهمیت دارد که توجه به خود تولید و رشد آن به‌عنوان هدف اصلی سیاست‌گذار از ورود به تنظیم به بخش صنعت راهی مطمئن‌تر برای تحقق اهداف ملی وجود داشته باشد. این در حالی است که در همه نیم قرن گذشته حمایت از تولید جای خود را به حمایت از فعالان تولید داده که نه زمینه‌ساز تحقق هدف بزرگ ایران صنعتی‌ شده و نه رفاه چشمگیری را نصیب آحاد جامعه ایران کرده است.
در این بین نباید نقش تصدی دولت و اصرار او بر حضور در میان صنعتگران و تنگ کردن فضا بر بخش خصوصی را نادیده گرفت که خود عامل اصلی فلج اعضای صنایع داخلی
 محسوب می شود. 
 برای مانع‌زدایی از تولید، کار را به کاردان بسپارید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه