بررسی «اقتصاد سرآمد» از تحقق آرمان اقتصاد دریا محور

توسعه اقتصادی با بهره وری بهینه از دریا

گروه اقتصاد دریا - بتول صادقی- امروزه بسیاری از كشورها، آرزو دارند به دریا وصل شوند تا بتوانند ازراه آبی اقتصاد خود را شكوفا كنند ایران با داشتن هفت استان دریایی درشمال و جنوب از آن دست كشورهایی است كه می تواند ازاین نعمت خدادادی بیشتر بهره ببرد وچنان چه درتدوین برنامه ششم توسعه وهمچنین برنامه های دوران پس از تحریم، اقتصاد دریا محور مورد توجه قرار بگیرد برای دوران پسا تحریم می توانیم پاسخگوی نیاز و مراجعه و خواسته های اقتصاد كشور از طریق دریا باشیم.
به گزارش اقتصاد سرآمد «منصور آرامی» نماینده مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه حرکت در مسیر اقتصاد دریا محور و اقتصاد مقاومتی دو هدف‌گذاری مهم که در دو سال اخیر در این مسیر حرکت شده است، گفت: عمده تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها این بوده است که در حوزه اقتصاد دریا محور نقش ایفا کند و دوم این که اقداماتش در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.
بستر حضور بخش خصوصی فراهم است
وی بابیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های مختلفی که در بنادر کشورمان وجود دارد در همین راستا انجام‌گرفته است، توضیح داد: در کنار ایجاد زیرساخت‌ها که خود دولت و سازمان احداث و ایجاد کرده است، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، توان مردمی و سرمایه‌گذار آن‌هم به شکل‌های مختلف جزو برنامه‌های اولویت‌دار بنادر بوده است.
آرامی  بابیان اینکه بسیاری از کارهایی که در سازمان بنادر انجام‌شده است در راستای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بوده است، گفت: چه در بندر شهید رجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر کشورمان و چه در بندر امام خمینی که در حوزه غلات بزرگ‌ترین بندر است و حتی در خود بنادر شمالی مثل نوشهر و انزلی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده‌شده است و درمجموع بسترهای لازم برای اینکه  بخش خصوصی بیاید و کار را به دست بگیرد فراهم است.
گردشگری دریایی بخشی از اقتصاد دریا محور
آرامی با اعلام اینکه در بخش گردشگری دریایی تاکنون خلاء بسیار بزرگی وجود داشته است، تأکید کرد که جهت‌گیری سازمان بنادر به سمت توسعه گردشگری دریایی است.
به گفته آرامی گردشگری دریایی بخشی از اقتصاد دریا محور و از استفاده از ظرفیت دریا برای عمران و توسعه اقتصادی است که سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه سواحل، روستاها، شهرها و جزایر انجام  می‌دهد و در این زمینه تصمیم‌گیری‌های مهمی شده است که با کمک بخش خصوصی در حال انجام است.
وی ادامه داد: در همین راستا در بندر انزلی طرح یک مارینای ساحلی را داریم که بر اساس این طرح ایجاد مجموعه‌ای ساحلی در بندرها با استفاده از بخش خصوصی مد نظر است و مقدمات مربوط به آن در حال انجام است.
این نماینده مجلس ادامه داد: استفاده از ظرفیت شناورهای مسافری و هم‌چنین افزایش تعداد شناورها جزو برنامه‌ها و اهداف کلان سازمان بنادر است و بر همین اساس تصمیم داریم رقم هشت میلیون مسافر در سال  ۹۵ را به ۱۲ میلیون مسافر در سال ۹۶ برسانیم.
آرامی تأکید کرد سازمان بنادر برنامه‌ریزی مدونی را در بخش تخلیه و بارگیری و عملیات بندری و  هم‌چنین در بخش گردشگری دریایی و هم در بخش جابجایی مسافر داشته است و گفت: سازمان بنادر توانسته است به استناد همین هدف خدمات خوبی برای رفاه و بالا بردن ضریب ایمنی گردشگری دریایی داشته باشد.
وی ادامه داد: استفاده از وجوه اداره شده سازمان برای کمک به توسعه سواحل و بنادر جزو برنامه‌های سازمان است که بازهم برای فعال کردن بخش خصوصی این کار انجام می‌شود؛ یعنی از این وجوه با مشارکت بانک‌ها بخش خصوصی استفاده می‌کند و عملاً فعالیت‌های دریایی را توسعه می‌دهد، این در حالی است که هم‌زمان فعال شدن صنایع دریایی را هم در برنامه داشته‌ایم.
تصویب قانون تسریع در تخلیه و بارگیری کالا
آرامی ادامه داد: علیرغم اینکه تحریم‌ها را در صنعت دریایی داشتیم ولی باز توانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم و یکی از کارهای خیلی خوب ما تصویب قانون تسریع در تخلیه و بارگیری کالا بود. هرچند که در ابتدا طرحی بود که از سوی خود نمایندگان مجلس آماده‌شد، ولی با مشارکت کمیسیون عمران و سازمان بنادر این طرح تبدیل به یک طرح ۹بندی شد که بسیاری از خلاءهایی را که در سازمان بنادر در برخی حوزه‌ها وجود داشت؛ مثل تضمین‌هایی که برای سرمایه‌گذاری بود پر شد.
براساس گزارش اقتصاد سرآمد، دریا مثل زمین دارای مزیت هایی فراوانی است. ازجمله آن ها استخراج منابعی مثل نفت وگاز وحتی معدن در قعردریا ودركف دریا به دلیل داشتن آبزیان( ماهی ، میگو، مرجان ، جلبگ، صدف و مروارید) دارای منابع سرشار غذایی است وهمچنین صنعت عظیم حمل و نقل بار و مسافر قابل استفاده است. 
این مزیت ها به دولت ها این امكان را می دهد كه درهر زمانی بخواهند از آن برای بهره برداری كنند وكما اینكه بسیاری ازاین كشورها بخش زیادی از درآمدشان ازهمین دریاست واقتصاد آنها براین مبنا استواراست وبه نوعی وابستگی شدید به این بخش دارند كه دركشورما تا حدی از ذخیره های نفت وگاز استفاده می شود ولی با كشورهای همسایه هم برابری نمی كند و نمونه آن میدان گازی مشترك ایران وقطر و تولید ، تكثیر وپرورش ماهی در قفس در كشورهای همسایه است.  درحالی كه این كشورها سالها قبل شروع به برداشت كرده ولی كشورما به دلیل نداشتن زیر ساخت های لازم، دیرتر دست به این كار زده كه به همان میزان دراین بخش عقب ماندیم .
   توسعه اقتصادی با بهره وری بهینه از دریا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه