دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در مصاحبه با «اقتصاد سرآمد» از تناقض واردات و تولید داخلی می گوید

افزایش قیمت تایر حمل و نقل عمومی را زمین گیر می کند

گروه صنعت معدن تجارت - اعظم زندیه - با توجه به اهمیت بازار خودرو در روز‌های اخیر گویا موج تغییر قیمت این محصول به بازار لاستیک نیز رسیده و تاثیر آن همگام با قیمت خودرو رشد آنی را تجربه می کند به گونه ای که برخی کارشناسان نوسان قیمت خودرو، محدودیت‌های ارزی و وارداتی و مداخلات دولتی را سه دلیل عمده بحران در بازار لاستیک عنوان می کنند. بر اساس مشاهدات و اذعان بسیاری از فعالان و خریداران لاستیک، قیمت تایر نسبت به نه چندان قبل افزایش بین 20 تا 30 درصدی داشته است .کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را تغییر مبنای نرخ ارز و ماجرای تکراری اما تلخ دلال بازی عنوان می کنند. با این تفاسیر این سوال مطرح می شود که آیا تولید داخلی توان تأمین نیاز حمل‌ونقل جاده‌ای را نیز داراست؟
به گزارش اقتصادسرآمد، به زعم گفته تولید کنندگان تایر اگر چه، بسیاری از سایزهای تایر مورد نیاز کشور که در حال حاضر وارد می‌شود، تولید داخلی ندارد یا میزان تایر تولید شده در کشور پاسخگوی نیاز بازار ایران نیست. چرا که بسیاری از سایزهای تایر در کشور تولید و توزیع نمی شود.
سال گذشته بود که تایر در بازار دو قیمتی بود و یکی با دلار 4200 و دیگری با دلار 27 هزارتومانی وارد شد. تایرهایی که با ارز 4200 تومان وارد شده بود در بازار به فروش می‌رسید، در سال جاری تعداد این تایرها کم شده است و وقتی این تایرها در بازار به اتمام برسد، واردات جان می‌گیرد و ضربه‌ای که این صنعت از رهگذر واردات خواهد خودر شاید قابل جبران نباشد.
واردات تایردر میان فریاد ما می توانیم تولید کننده
محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بیش از 30 درصد از نیاز کشور به تایرهای سبک و حدود 70 درصد از تایرهای سنگین از طریق واردات تامین می شود. اما همواره فریاد ما تامین می کنیم از سوی تولید کنندگان داخلی بلند بود.
آمار، ملاک سنجش تولید تایر داخلی
وی با بیان این که تایرهای سایز 17 تا 21 در حال حاضر نیاز به واردات دارند، ابراز کرد: این که گفته می‌شود میزان تولید تایرهای سواری در سال گذشته 30 درصد افزایش داشته ‌است، باید در آمار سنجیده شود و آن چه روی کاغذ آورده می‌شود، ممکن است با واقعیت متفاوت باشد. رشد تولید ممکن است در یک سایز خاص صورت گرفته باشد که سایر سایزهای تایر همچنان نیاز به واردات داشته باشند.
برخی تایرها تولید داخل ندارد
میرعابدینی با تاکید بر این واقعیت که، بسیاری از سایزهای تایر مورد نیاز کشور که در حال حاضر وارد می‌شود، تولید داخلی ندارد یا میزان تایر تولید شده در کشور پاسخ گوی نیاز بازار ایران نیست، افزود: لاستیک‌های وارداتی استانداردهای جهانی را دارند، در حالی لاستیک‌های ایرانی نتوانسته‌اند استانداردهای جهانی را پاس کنند.
به گفته این مسئول واردات تایر به کشور، اگر میزان تولید تایر پاسخگوی نیاز داخل است چرا وقتی قیمت مصوب لاستیک 500 هزار تومان است در بازار حدود یک میلیون به فروش می‌رسد؟ این اختلاف قیمت نشان می‌دهد عرضه و تقاضا با هم متناسب نیست و درواقع عرضه کمتر از تقاضا است. تایرهای سواری وارداتی تعرفه 40 درصدی دارند و مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند و با توجه به این موضوع تایرهایی که از مبادی غیررسمی وارد می‌شود، تفاوت قیمت 50 درصدی با دیگر تایرهای وارداتی دارد و بنابراین واردات این تایرها منطقی به نظر نمی‌رسد. اما به دلیل عدم توازن بین عرضه و تقاضا مشتریان ناگزیراز خریدند.
تفاوت 50 درصدی قیمت تایر داخلی و وارداتی
دبیرانجمن واردکنندگان لاستیک با اشاره به تاثیرات کاهش عوارض واردات بر تولید داخل و تثبیت نرخ ارز، تشریح کرد: عوامل بسیاری از جمله تعرفه واردات کالا، میزان مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حمل و نقل و هزینه نمونه گیری برای اطلاع از استاندارد کالا و در نهایت انبار داری باعث افزایش قیمت یک کالا می‌شود که هم اکنون با توجه به افزایش قمیت دلار، قیمت تایر وارداتی 50 درصد افزایش داشته است.
جدای از این مبحت تایرهای ایرانی استاندارد داخلی برای شان کفایت می کند و اما تایرهای وارداتی علاوه بر این استاندارد داخلی که باید داشته باشند، به استانداردهای بین المللی هم نیاز دارند. بنابراین اگر واقعا استانداردهای خودمان کفایت می کند، پس تایرهای خارجی هم می توانند همان استاندارد ایران را داشته باشند و دیگر نیازی به استاندارد بین الملل نیست یا اگر استانداردهای داخلی ضعیف است و قرار باشد اگر تایری وارد می شود علاوه بر استانداردهایی که در داخل تنظیم شده استانداردهای بین المللی را هم داشته باشند باید تایرهای تولید داخل هم همین استانداردها را داشته باشند؛ چراکه مصرف کننده ها همگی ایرانی هستند و جان شان برای تصمیم گیران مهم است.
نیاز بخش حمل و نقل و خودروهای سواری به لاستیک در سال حدود 400 هزار تن برآورد شده است، این درحالی است که سهم تولیدکنندگان داخلی برای تولید تایر تنها ۲۵۰ هزار تن است و مابقی آن باید از خارج از کشور تامین شود. هرچند نزدیک به 70 درصد از نیاز خودروهای سواری از طریق داخل تامین می شود اما قریب به 80 درصد از نیاز خودروهای کار و تجاری از طریق واردات تامین می شود؛ چراکه همواره 80 درصد از لاستیک‌های اتوبوسی و کامیونی رادیال از طریق واردات تامین می‌شود. همچنین تمامی تایرهای صنعتی، راهسازی، معدنی و کشاورزی نیز از طریق واردات تامین می‌شود.
وجود مشکلاتی از جمله گرانی ارز، ‌چالش‌های ثبت سفارش و تامین آن منجر به این شده که ثبت سفارش برای واردات بخصوص تایرهای کار و تجاری به کمتر از نصف برسد؛ ‌معضلی که تازه اثرات آن از دو ماه دیگر تا اردیبهشت ماه خودش را نشان خواهد داد و حمل و نقل عمومی را زمین گیر 
خواهد کرد.
 افزایش قیمت تایر حمل و نقل عمومی را زمین گیر می کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه