بزرگ‌ترین عامل شاخص تورم، هزینه‌های مسکن است، «اقتصادسرآمد»گزارش می دهد

تامین مسکن از شعارهای انتخاباتی روسای جمهور!

گروه جامعه - در ایران شرکت‌های سرمایه‌گذاری حتی یک درصد منابع مالی خود را به صنعت انبوه‌سازی اختصاص نداده‌اند و بسیاری از صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ حتی یک سهم از این گروه را در سبد سهام خود ندارند درحالی‌که در کشورهای دیگری همچون استرالیا متناسب با درصد تاثیر‌پذیری تورم کلی کشور از بخش مسکن بالای 10 درصد منابع شرکت‌های سرمایه‌گذار به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت انبوه‌سازی به کار گرفته شده است. این که چه کشوری راه درستی را انتخاب کرده را می‌توان در نتایج حاصل از رفاه اجتماعی و آمار اقتصادی کشورها جست‌وجو کرد. به طور کلی برای یک شرکت تولیدی  و یا یک انبوه ساز معلوم بودن قیمت مواد اولیه و هزینه‌های مرتبط با تولید و در نهایت قیمت و میزان فروش محصول به راحتی می‌توان تخمینی از سود شرکت انبوه ساز به دست آورد و با معلوم بودن ظرفیت و طرح‌های شرکت می‌توان تحلیل مناسبی از ارزش شرکت مورد نظر داشته باشیم. ولی در صنعت انبوه‌سازی وقتی پروژه‌ای در یک شرکت تعریف می‌شود با توجه به حجم پروژه به صورت متوسط بین یک تا سه سال زمان لازم است تا محصول نهایی آماده شود. 
به گزارش اقتصاد سرآمد، با بررسی پرتفوی شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران و مقایسه آن با سایر کشورها به نتایج جالب و درخور توجهی می‌رسیم که شاید با دانستن آن و ریشه‌یابی اختلافات و پیدا کردن راه‌حل، گره بزرگی از مشکلات این صنعت در ایران برطرف شود.
توسعه، عمران و آبادانی یک کشور محصول یک رشته از عوامل بنیادین اقتصادی است. قوانین و مقررات کشوری، بودجه عمرانی کشور، ابزارهای مدیریتی و عوامل اجرایی از جمله این عوامل هستند که نبود یا ضعف هر عاملی به تنهایی می‌تواند کشور را از نیل به اهداف تعیین شده دور کند. به‌طورخلاصه مجلس قوانین وضع می‌کند، دولت بودجه تعیین می‌کند، بانک‌ها تسهیلات می‌دهند و در نهایت انبوه‌سازان محصول نهایی یعنی مسکن را تهیه و در اختیار مردم قرار می‌دهند.
تامین مسکن آسان برای شهروندان همیشه جزو 10 ردیف اول شعار تمام روسای جمهور
سید محمود مرتضوی، کارشناس اقتصاد مسکن کشورمان با یادآوری این نکته که، تامین مسکن آسان برای شهروندان همیشه جزو 10 ردیف اول شعار تمام روسای جمهور کشور بوده است، به روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: اگر چنانچه نقصی در بخش عوامل اجرایی یعنی انبوه‌سازان وجود داشته باشد نتیجه این حرکت اقتصادی مطلوب نخواهد بود. یکی از اهداف اقتصادی دولتمردان یک کشور تسهیل راه خانه‌دار شدن مردم آن کشور است که آرزوی اول هر خانواده‌ای در هر کشوری از این کره خاکی هست. 
بزرگ‌ترین عامل موثر در شاخص تورم کشور، هزینه‌های مرتبط با مسکن
وی در ادامه با مرور چند گزینه افزود: طبق آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، در سال‌های گذشته بزرگ‌ترین عامل موثر در شاخص تورم کشور، هزینه‌های مرتبط با بخش مسکن بوده است. که بخش ساخت و ساز مسکن به‌عنوان محرک اصلی بسیاری از صنایع مادر از جمله سیمان، فولاد، کاشی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی به حساب می‌آید. در سوی دیگر بازار سرمایه جایی برای تامین نقدینگی برای بنگاه‌های اقتصادی کشور است.
شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایران حتی یک درصد منابع مالی خود را به انبوه‌سازی اختصاص نداده‌اند
مرتضوی با بیان ابن مطلب که، در ایران شرکت‌های سرمایه‌گذاری حتی یک درصد منابع مالی خود را به صنعت انبوه‌سازی اختصاص نداده‌اند و بسیاری از صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ حتی یک سهم از این گروه را در سبد سهام خود ندارند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که، کشورهای دیگری متناسب با درصد تاثیر‌پذیری تورم کلی کشور از بخش مسکن بالای 10 درصد منابع شرکت‌های سرمایه‌گذار به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت انبوه‌سازی به کار گرفته شده است. این که چه کشوری راه درستی را انتخاب کرده را می‌توان در نتایج حاصل از رفاه اجتماعی و آمار اقتصادی کشورها جست‌وجو کرد.
براساس این گزارش اقتصادسرآمد ، کارشناس مسکن کشورمان با یادآوری این نکته که، در صنعت انبوه‌سازی وقتی پروژه‌ای در یک شرکت تعریف می‌شود با توجه به حجم پروژه به صورت متوسط بین یک تا سه سال زمان لازم است تا محصول نهایی آماده شود، گفت: شرکت‌های انبوه‌سازی بخش کوچکی از هزینه‌های اجرای پروژه را از محل تسهیلات بانکی تامین می‌کنند که در مقایسه با هزینه ساخت بسیار اندک است و انبوه‌ساز مجبوراست مابقی را از محل پیش‌فروش به دست آورند که این موضوع باعث می‌شود، با گذر زمان و با افزایش هزینه‌های ناشی از تورم، قیمت تمام‌شده محصول افزایش یابد ولی با توجه به فروش قبلی، شرکت‌ها نمی‌توانند سود مناسبی را شناسایی کنند.
در حال حاضر 34 شرکت فعال در بخش انبوه‌سازی بازار سرمایه ایران وجود دارد. همان‌طور که در جدول آمده مجموع سرمایه ثبت شده کل این شرکت‌ها 10364 میلیارد تومان است. اما وقتی به‌صورت واقعی میزان همین سرمایه ثبت شده در گزارش‌های مالی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم قسمتی از این سرمایه توسط این شرکت‌ها در بخشی خارج از ساخت و ساز مسکن سرمایه‌‌گذاری شده است. بخش ساخت و ساز مسکن به‌عنوان محرک اصلی بسیاری از صنایع مادر از جمله سیمان، فولاد، کاشی و... یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی به حساب می‌آید. در سوی دیگر بازار سرمایه جایی برای تامین نقدینگی برای بنگاه‌های اقتصادی کشور است.
 تامین مسکن از شعارهای   انتخاباتی روسای جمهور!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه