بررسی« اقتصادسرآمد » از ضرورت شکستن تابوی هراس از زنان در مقاطع اقتصادی

نادیده گرفتن نقش زنان در بازار بورس

گروه انرژی - در زمینه فعالیت زنان در بازارهای مالی (به‌ویژه بازار سهام) حرف و سخن بسیار است اما روی هم رفته خوشبختانه از نظر قانونی هیچ‌گونه منع و محدودیتی برای فعالیت اقتصادی زنان وجود ندارد. با این حال باید بپذیریم که فرهنگ ما هنوز فرهنگ مردسالاری است؛ البته نسبت به دهه‌های گذشته پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما همچنان این مشکل وجود دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در بازار سهام چون قریب به‌اتفاق افراد به‌صورت آنلاین خرید و فروش می‌کنند، از این نظر خوشبختانه اصلا محدودیتی وجود ندارد اما در بازارهای دیگر، مثل بازار مسکن یا خودرو، فرهنگ مردسالاری موج می‌زند و علتش هم این است که در این مشاغل زنان باید حضور فیزیکی داشته باشند و کمتر می‌توانند به‌صورت مجازی فعالیت کنند، به همین دلیل است که تعداد فعالان خانم در این بازارها خیلی کمتر از بازار سهام است. تجربه نشان داده که زنان بسیار محافظه کارتر از مردان هستند همین خصلت می تواند یک برگ برنده حتمی در بازار سهام باشد البته اگر درست مدیریت شود.ازآن جا که حدود نیمی از جوامع بشری را زنان تشکیل می‌دهند توجه به این امر، نقش مهم و تأثیرگذاری در گسترش وتوسعه اقتصاد کشورها دارند که از دوجنبه قابل بحث و گفتگو است از سویی زنان به عنوان نیمی از جامعه، افراد مهارت دیده ودارای تحصیلات عالیه ای هستند که سهمی در زمینه گسترش کسب و کارو کارآفرینی دارند واز سویی دیگر به عنوان نقش مهمی که درخانواده دارند بر نیمه دیگر جامعه هم تأثیرگذار هستند.
نادیده گرفتن نقش زنان در بازار بورس
سارا فلاح کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: توجه به استعداد ونقش زنان در توسعه کشورها ضرورت دارد. بسیاری از دولت‌ها در بحران‌های اقتصادی توانسته‌اند با اتخاذ تدابیر و سیاستها و بهره‌مندی از نیروی کار زنان بر بحران‌های جامعه خود فایق آیند و درمسیر توسعه موفق شوند.
نقش غیرقابل انکار زنان در اقتصاد
وی در ادامه با بیان این مطلب که،  هر چند نقش موثر و مثبت زنان در عرصه‌های مختلف جامعه غیر قابل انکار است اما آنها باید هم در برآورده‌ کردن انتظارات و توقعات شغلی و هم در برآورده‌کردن انتظارات خانوادگی موفق عمل کنند، افزود:  این نقش‌های چندگانه‌ به عوامل متعددی مانند زمان، توجه و تمرکز نیاز دارد و همین مسئله، ایجاد تعادل بین کار و زندگی را برای زنان دو چندان دشوار کرده است. در حقیقت تعداد وظایف تنها مساله زنان امروز نیست بلکه از دید زنان شاغل، پدیده ی خاص عصر حاضر، تنوع و تعارض این وظایف است که مشکلاتی را به بار آورده است.
ضرورت شکستن تابوی هراس از زنان در مقاطع اقتصادی
فلاح در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بانوان در بخش‌های مدیریت میانی در حال پیدا کردن جایگاه خود هستند، بطوری که در سالهای اخیر ما شاهد حضور و فعالیت پررنگ تر بانوان در مباحث مدیریت مالی هستیم اما متاسفانه هنوز جامعه مالی ایران در سطوح مدیریت کلان مثل مدیر عاملی بانک‌ها و سایر نهادهای مالی بزرگ نتوانسته عرصه را برای بانوان باز کند، از دو جهت این موضوع قابل بررسی است اول ترس از استفاده از زنان به علت عدم تجربه قبلی که با توجه به حساسیت بحث های مالی وجود دارد  و دوم مشکلات تابوهای مربوط به نقش زنان که به طور کلی در جامعه می‌بینیم،
نوع محدودیت زنان در بورس
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این مهم که، محدودیتی که زنان جامعه بورس دارند، محدودیت فرهنگی خانواده در ایران است، یادآور شد: بسیاری از زنان باوجود اینکه خودشان دانش و علم کافی در زمینه بورس دارند، برای انجام معاملات‌شان نمی‌توانند خودشان تصمیم بگیرند و مجبور هستند تصمیم همسر یا پدرشان را اجرا کنند، چراکه اگر بازار طبق تحلیل آنها پیش نرود باید به پدر یا همسر پاسخگو باشند و بیشتر زنان برای جلوگیری از این اختلاف‌ها و تنش‌های خانوادگی ترجیح می‌دهند در سایه تصمیمات مردان‌شان به معامله‌ بپردازند.با این تفاسیرو با تجه به این که، فعالیت در بازار سرمایه نیاز به وقت، انرژی و پیگیری مداوم دارد. یک معامله‌گر باید مدام اخبار را پیگیری، چارت‌ها را بررسی و به محض انتشار صورت‌های مالی آنها را مطالعه کند؛ اگر افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت داشته باشد. معمولا زنان به‌دلیل نقش‌شان در خانواده و مسئولیتی که در قبال همسر و فرزندان‌شان دارند، کمتر فرصت دارند که به‌صورت مداوم و مستمر و با ذهنی آزاد روی بازار تمرکز کنند و به همین دلیل است که زنان بیشتر افق سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت را انتخاب می‌کنند. اما برای رسیدن به موفقیت در بازار بورس زنان کشورمان در ابتدا باید سعی کنند فعالیت موثرتری در جامعه بورسی داشته باشند و حضورشان منفعلانه نباشد. به این منظور باید در مجامع شرکت کنند و در گروه‌های مجازی بورسی فعال باشند تا کم‌کم بتوانند به جایگاهی که در شأن یک زن مسلمان است، برسند. از سویی مسئولان نیز می‌توانند و باید با بها دادن به زنان، با این فرهنگ سنتی مبارزه کنند. در طول تاریخ 50 و چند ساله بورس ما هیچ‌ وقت رئیس سازمان بورس یا مدیران ارشد آن خانم نبوده‌اند، اما اگر حتی یکی از مدیران خانم باشد مسلما با این فرهنگ مبارزه می‌شود. تحلیلگران کارگزاری‌ها اکثرا آقا هستند و چه خوب اگر عامدانه کارگزاری‌ها به این نکته توجه و تحلیلگران مجموعه خود را از بین خانم‌ها انتخاب کنند، چراکه ما خانم‌های باسواد در زمینه بورس کم نداریم.سال هاست که زنان بعنوان «دروازه بان» محصولات خانواده شناخته می شوند و همچنان تصمیم گیرنده ی نخست برای اکثر خرید های خانگی هستند .اکنون بازار پردازان صنایع مختلف ، از اتومبیل تا خدمات مالی ، و از سفرهای لوکس تا لوازم برقی ، دریافتند که زنان نه تنها کلید خریدهای خانگی را در دست داشته بلکه به شدت محرک با ارزشی در هزینه کردن برای خود و خانواده شان هستند.
 نادیده گرفتن نقش زنان در بازار بورس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه