یک کارشناس انرژی تشریح کرد

قطع برق ثمره ضعف برنامه ریزی دولت در توسعه تولید است


یک کارشناس انرژی گفت: خاموشی ها به دلیل ضعف برنامه ریزی دولت در توسعه تولید اتفاق افتادچراکه دولت طی ۸ سال گذشته هیچگونه تلاشی برای توسعه ظرفیت نیروگاهی متناسب با رشد ۵۰ درصدی بار نکرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد ازمهر، امسال نسبت به سال‌های گذشته، خاموشی‌ها زودتر کلید خورد و به نظر می‌رسد صنعت برق باوجود وعده‌هایی که برای مدیریت بار شبکه داده بود، دچار غافلگیری شده است. هر چند متولیان این صنعت دلایل متفاوتی را برای این موضوع مطرح می‌کنند، اما برای واکاوی بیشتر این دلایل و اثر آن بر شرایط برق اخیر کشور، گفتگویی با محمدرضا اکبری، پژوهشگر حوزه انرژی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:
چه عواملی در سمت تولید یا مصرف موجب شده امسال زودتر از سال‌های قبل خاموشی‌ها در حد وسیع کلید بخورد؟ بنظر می‌رسد وزارت نیرو غافلگیر شده است.
نمی‌توان گفت که وزارت نیرو غافلگیر شد. به هر حال غافلگیری زمانی مطرح است که امکان پیش‌بینی این مسئله وجود نداشت. تمامی برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران حوزه نیرو کاملاً می‌دانند که طی ۲۰ سال گذشته، بار شبکه به طور متوسط سالانه ۵ درصد رشد داشته است و به طور طبیعی باید متناسب با این رشد بار، باید ظرفیت تولید را توسعه داد. وقتی از سال‌های گذشته توسعه تولید به میزان کافی انجام نشده است، کاملاً می‌شد انتظار چنین خاموشی‌هایی را که در سال‌های آتی هم ادامه دار است، داشت.
علت اصلی خاموشی‌های اخیر این است که آهنگ رشد ظرفیت نیروگاه‌ها متناسب با رشد مصرف توسعه نبوده است. یعنی در حالیکه از سال ۹۱ تا کنون حدود ۵۰ درصد بار شبکه افزایش یافته است، اما تنها حدود ۲۱ درصد بر ظرفیت تولید افزوده شده است؛ که ناشی از ضعف برنامه ریزی است.
پیش‌بینی نیاز مصرف کشور در پیک تابستان حدود حداقل ۶۸ هزار مگاوات است که بنابر اعلام مسئولین وزارت نیرو، حداکثر ۵۸ هزار مگاوات از آن قابل تأمین است. در واقع در پیک تابستان انتظار حداقل کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق را داریم. اما طی روزهای گذشته برای مصرف بیشتر از ۵۰ هزار مگاوات خاموشی اعمال شد. دلیل اصلی این موضوع برنامه‌ریزی نامناسب وزارت نیرو در تعمیر واحدهای نیروگاهی بوده که در این موقع از سال حدود ۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در تعمیرات هستند و علاوه بر آن، نیروگاه اتمی بوشهر نیز به دلیل مسائلی که در تأمین برق زمستان سال گذشته داشتیم، برای سوخت گذاری دیرتر اقدام کرده که تا روز ۲ خرداد در دسترس نبود. از این رو از آن ظرفیت ۵۸ هزار مگاواتی حدود ۸ هزار مگاوات قابل دسترس نبود و این دلیلی شد که خاموشی‌ها امسال زودتر اتفاق افتد.برخی معتقدند کند شدن آهنگ توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی یکی از عوامل مهم در سمت تولید است که نقش مؤثری در خاموشی‌ها داشته است؛ به طوری که نرخ رشد ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور بین سال‌های ۸۵ تا ۹۲ معادل ۴۵.۵ درصد بوده که بین سال‌های ۹۳ تا ۹۹ معادل به ۱۷.۶ درصد کاهش یافته است.
بله دقیقاً علت اصلی خاموشی همین موضوع است که آهنگ رشد ظرفیت نیروگاه‌ها متناسب با رشد مصرف توسعه نیافته است که ناشی از ضعف برنامه ریزی است. در حالیکه از سال ۹۱ تا کنون حدود ۵۰ درصد بار شبکه افزایش یافته است، اما تنها حدود ۲۱ درصد بر ظرفیت تولید افزوده شده است. این در حالیست که از سال ۸۴ تا سال ۹۲، ظرفیت اسمی تولید برق کشور از ۴۱ هزار مگاوات به ۷۰ هزار مگاوات رسیده بود. یعنی حدود ۷۰ درصد به ظرفیت نیروگاهی کشور طی آن سال‌ها افزوده شد. همین حدود رشد را از سال ۷۶ تا ۸۴ نیز شاهد بودیم. بنابراین همانطوری که به درستی اشاره شد، دلیل اصلی خاموشی‌های برق تراز منفی تولید است که به دلیل برنامه‌ریزی نکردن مناسب، این ظرفیت متناسب با رشد بار کشور توسعه پیدا نکرده است و امروز اثرات را داریم می‌بینیم.
تأخیر در اورهال (تعمیرات اساسی) نیروگاه‌ها چقدر در خاموشی‌ها مؤثر بوده است؟
حدود ۷ هزار مگاوات نیروگاه در حال حاضر در تعمیرات هستند که در خاموشی این موقع از سال نقش مهمی داشتند. معمولاً تعمیرات واحدهای نیروگاهی به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که در پیک تابستان بتوان از حداکثر ظرفیت نیروگاهی کشور استفاده کرد. اما در زمستان سال گذشته، به دلیل بحران تأمین برقی که به دلیل کمبود گاز در کشور داشتیم، برنامه‌ریزی تعمیرات دچار تغییر شد و واحدهای نیروگاهی به موقع نتوانستند به تعمیرات بروند و این موضوع در این موقع از سال اتفاق افتاد.
قطع برق ثمره ضعف برنامه ریزی دولت در توسعه تولید است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه