بررسی « اقتصادسرآمد» از وعده وعیدهای کاندیداهای ریاست جمهوری و «پوپولیسم» سیاسی

ماجرای پیچیده وعده‌های مسکنی

گروه راه و ساختمان - روزهای انتخاباتی است و هر یک از کاندیداهای محترم طرحی را برای رفع این مشکل پیشنهاد می دهند. با دقت و با مطالعه در وعده های داده شده باید اذعان داشت، هیچ کدام قابل اجرا نیست، مسلما نیت ها خیر است ولی تحت هیچ شکلی اجرایی نیستند. سال‌ها است در خصوص مسکن، مسکن ملی و یا ارزان قیمت هر روز در خبرها شاهد بحث های زیادی هستیم. بعد از طرح هر یک از مدل ها فقط با لق لقه زبان و بی مطالعه عمیق  و ساخت آن ها، عموما نارضایتی ها،گله ها در همان رسانه ها را چند سال بعد از شروع عملیات ساخت باز  شاهدیم. نمی دانم تا کی می شود به این وضع ادامه داد؟!. خیلی از کشورها این مشکل را محو یا به حداقل رسانیده اند!  این که چرا ما نمی توانیم داستان های زیادی دارد که بحث این جا و برای کسی که می خواهد راه گشا و از راز حل مشکل سخن بگوید مسلما نمی تواند زیاد جالب باشد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، روزهای انتخاباتی است و هر یک از کاندیدهای محترم طرحی را برای رفع این مشکل پیشنهاد می دهند. به عنوان یک مهندس با دقت و با مطالعه عرض می کنم هیچ کدام قابل اجرا نیست، مسلما نیت ها خیر است ولی تحت هیچ شکلی اجرایی نیستند! افرادی اطلاعات غلط به این کاندیدها انتقال می دهند که حداقل در دوره بعدی برایشان بسیار گران تمام خواهد شد. یک نفر بالاخره باید حرف حق را در جامعه انعکاس و بگوید که لا اقل اتمام حجتی باشد.
اشتباهات زیادی در این مقوله تا به امروز صورت گرفته که این نیاز مبرم کشور به این صورت ابتر مانده، همه اینها مطالعه و شناسایی شده است. تنها یک عزم جدی، تفویض اختیارات تام البته با حسابرسی و نظارات کامل، تخصیص زمین رایگان یا بسیار کم قیمت در کنار هر شهری که نیازمند مسکن بیشتر است، با هر وزیر و ریس جمهوری قابل حل است. همانگونه که در تیتر آوردم بله 100 درصدقابل حل است.  
سخنان و وعده‌های اخیر کاندیداهای ریاست جمهوری دور سیزدهم، صدای بسیاری از کارشناسان اقتصادی، سیاست‌مداران و کاربران فضای مجازی را درآورد. انتقاداتی که تنها، رکورددار حضور در انتخابات‌های ریاست جمهوری را نگرفت بلکه به نظر می‌رسید خطاب به همه نامزدهایی است که وعده‌های عجیب و غریب می‌دهد. مثل وعده پرداخت فوری وام 500 میلیون تومانی به زوجین جوان! یا ساخت 300 میلیون خانه در کشور برای خانواده‌های فاقد مسکن ایرانی.
ماجرای پیچیده وعده‌های مسکنی کاندیداهای ریاست جمهوری
فریبرز ناطقی الهی، کارشناس صنعت مسکن در این رابطه به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: ماجرا وقتی پیچیده می‌شود که از یک طرف با قول و قرارهای نااستوار، غیرمنطقی و عمل نشدنی رو به رو هستیم و از طرف دیگر با انتقادات همین افراد به «وعده‌های پوچ و توخالی» مواجه می‌شویم. بیشتر نامزدها در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری از شعارزدگی و وعده وعیده‌های بی‌جا انتقاد کردند اما خود نتوانستند از آزمون قول و قرارهای مناسب، سربلند بیرون آیند.
وعده وعیدهای نامزدهای انتخابات
وی تصریح کرد: وعده وعیدهای نامزدهای انتخابات، به ویژه در بخش مسکن این روزها واکنش‌های زیادی را در کشور به همراه داشته است. از کاربران فضای مجازی گرفته تا کارشناسان اقتصادی و وزرا و نمایندگان مجلس گرفته تا شخص مقام معظم رهبری از زدن برچسب .
سخنان « کهنه‌« نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 
ناطقی الهی، وعده وعیدهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 « کهنه‌« دانست و گفت: از جنس پرداخت یارانه‌های نقدی، طرح‌های اقتصادی اشتغال‌زا و زودبازده، افزایش حقوق و دستمزد برای ارتقای توان خرید طبقه ضعیف جامعه و مبارزه انقلابی با رانت و فساد هستیم. همان شعارهایی که در دهه‌های گذشته نیز به ‌دفعات بیان شد اما مسیری به سمت بهبود شرایط نگشود.
وعده وعیدهای نامزدها «دون شأن مردم ایران»
این کارشناس صنعت مسکن همچنین، از وعده وعیدهای نامزدها انتقاد کرد و آنها «دون شأن مردم ایران» دانست و افزود: از یک طرف، کالاهای اساسی آنقدر گران است که یارانه تا سقف یک میلیون هم دردی از معیشت درمان نمی‌کند و از طرف دیگر با این پول‌ها کارهای بسیار زیادی می‌توان انجام داد. این حرف‌ها عوام فریبانه است. با این پول می‌تواند در عرض یک سال همه جاده‌های ایران را آسفالت کرد؛ همه جاده‌های دوطرفه را دوبانده کرد و خانه هایی را ساخت که چهار دولت از پس آن برنیامدند. به نظرم دادن وعده‌های توخالی از سوی هر کسی و هر جریانی که باشد، خیانت به  مردم است.
با این تفاسیر، اواخر خرداد، سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار می‌شود و چند روز بیشتر تا ثبت‌نام نامزدها باقی نمانده است. برخی افراد اعلام كاندیداتوری کرده و از برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف رونمایی كرده‌اند. اغلب نامزدهای انتخاباتی از مشكلات اقتصادی سخن می‌گویند و كلی‌گویی‌ها و بیان مشكلات باعث شده تا تصمیم‌گیری برای‌ مردم سخت باشد. شعارهایی كه سال‌های سال است شنیده می‌شود و افراد در زمان ورود به پاستور، سیاست‌هایی اتخاذ می‌كنند كه شعارهای‌شان را به صورت كامل پوشش نمی‌دهد. 
قطعا با توجه به كاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم، شعارهایی كه داده می‌شود، مضمون اقتصادی دارد. اما نكته قابل‌توجه اینجاست راهكارهایی كه از سوی برخی نامزدهای ریاست جمهوری مطرح می‌شود، با واقعیات جامعه متفاوت است. مسكن، افزایش درآمد و یارانه از جمله موضوعات پر تكراری است كه در صحبت هر نامزدی شنیده می‌شود. از این رو گزارشی تهیه كرده ایم كه به مهم‌ترین وعده‌های اقتصادی هر كاندیدای ریاست جمهوری 
پرداخته است.
ماجرای پیچیده وعده‌های مسکنی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه