سهم 1.5 درصدی صنعت پلیمر از تولید ناخالص داخلی کشور

بازار5 میلیارد دلاری پلیمر ایران احیا می‌شود؟
​​​​​​​رئیس کمیسیون صادرات انجمن صنایع پلیمر ایران و دبیر کل همایش «توسعه صادرات صنایع پلیمری» با اشاره به ظرفیت 5 میلیارد دلاری صادرات در این حوزه، توسعه پایدار و تسهیل صادرات صنایع پلیمر را از مهم‌ترین اهداف برگزاری همایش مذکور دانست.
به گزارش اقتصاد سرآمد از  انجمن ملی صنایع پلیمر، مسعود جمالی رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به اینکه صادرات این صنایع طی سال‌های گذشته بین صنعت اول تا سوم صادراتی کشور بوده گفت: صنایع پلیمر در سال گذشته با یک میلیارد و 31 میلیون دلار صادرات، صنعت پیشتاز صادراتی صنایع کشور بوده و همین ظرفیت موجود، باعث شد ما با برگزاری همایش، این موفقیت و ارزآوری در زمینه صادرات و اشتغال را به همکاران و صنعتگران این عرصه و مسئولان معرفی کنیم.
وی خاطر نشان کرد: برخلاف برخی تبلیغاتی که برای مصرف کیسه‌های پلاستیکی در جامعه شاهدیم، باید به این موضوع نیز توجه کرد که این صنعت در حوزه‌هایی مثل صادرات و همچنین حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با پاندمی کرونا صنعتی پیشران بوده است. در همین راستا پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم گرفته شد که اولین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری را با ۴ محور برگزار کنیم.
جمالی ادامه داد: همزمان با این همایش، رویداد تقدیر از صادرکنندگان پویا در صنایع پلیمری نیز برگزار می شود. این در حالی است که هر ساله بین صادرکنندگان نمونه استانی و ملی حضور صادرکنندگان صنعت پلیمر را شاهدیم، با این حال تصمیم گرفته شد در کنار صادرکنندگانی که حجم صادرات بالایی دارند، از صادرکنندگانی که در بخش صادرات خود پویا هستند، تقدیر شود چرا که پویایی صادرکننده جدا از حجم صادرات برای ما مهم است.
رضا توفیقی دبیر علمی همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری نیز درباره این همایش توضیح داد: صنعت پلیمر ایران 1.5 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی و 3.6 درصد از اشتغال را در برمی‌گیرد که نشان می‌دهد این صنعت اشتغال آفرین است.
وی ادامه داد: 4.5 درصد از سهم صادرات غیرنفتی نیز در این صنعت شکل می‌گیرد که نشان می‌دهد از 110 کد آیسیک زیرمجموعه طبقه‌بندی‌های اقلام صنعتی، صنعت پلیمر به تنهایی 4.5 درصد از سهم صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص می‌دهد و در نهایت تراز ارزی صنعت مثبت است.
توفیقی خاطرنشان کرد: تراز ارزی همان تفاضل درآمد حاصل از صادرات صنعت و مصارف ارزی مورد نیاز برای ماشین آلات است که با وجود نیاز بالای این صنعت به تکنولوژی و ماشین آلات، شاهد آن هستیم که همچنان برای کشور ارزآوری قابل توجهی داشته است.
وی ادامه داد: در نتیجه این ضرورت ایجاد شد که در حوزه صنایع پلیمری مجموعه‌ای از اقداماتی را ساماندهی کنیم که به تشویق بیشتر فعالان صنعت پلیمر در جهت صادرات بینجامد.
به گفته توفیقی، وقتی یک واحد تولیدی، صادراتی می‌شود به همان اندازه صادرات می‌تواند از مزیت مقیاس سود ببرد، به عبارت دیگر بخشی از هزینه سربار تولیدی واحد صنعتی که در حوزه صادرات به کار رفته، بین کالاهای صادراتی و کالاهای عرضه داخلی سرشکن می‌شود. به بیان دیگر صادرات با کاهش قیمت تمام شده محصول، مزیت رقابتی واحد صنعتی را بهبود می‌دهد و هدف از برگزاری این همایش نیز این است که به رشد و موفقیت و توسعه واحدهای صنعتی کمک شود. دبیر علمی همایش در ادامه گفت: هرگاه واحدهای صنعتی ما بیشتر درگیر فعالیت های صادراتی شده و اقدام به فعالیت های صادراتی کنند برای آن ها چه در داخل و چه در خارج از کشور توان رقابتی ایجاد خواهد شد؛ چرا که با افزایش تیراژ تولید و تیراژ فروش قیمت تمام شده کالا کاهش خواهد یافت و به این ترتیب واحد صنعتی می تواند هم در بازار داخل و هم در خارج به موفقیت بیشتری برسد.
توفیقی ادامه داد: نکته دوم این است که افزایش صادرات باعث می‌شود واحد صنعتی در مقابل مخاطرات ناشی از قاچاق یا واردات کالا مصون بماند چرا که به این ترتیب با وجود کاهش قیمت تمام شده امکان عرضه کالای خود را در آن برهه با قیمت پایین‌تر از کالای وارداتی رسمی یا قاچاق دارد و جلوی آسیب این رقابت نابرابر را می‌گیرد.
وی افزود: از این رو برای همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری ۴ محور در نظر گرفته‌ایم تا در روزهای ١۴ و ١۵ تیر ماه سال جاری در دو روز متوالی در دو بخش سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی در خدمت مخاطبین برنامه باشیم. توفیقی با اشاره به محور اول مبنی بر معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های صادراتی محصولات پلیمری ایران، گفت: در زمینه شناخت فرصت‌های صادراتی به شرکت‌ها، عملا با اطلاع رسانی درست مخاطبین را از ورود به ریسک‌های ناشی از اطلاعات ناکافی مصون میداریم. بر این اساس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به عنوان یک تشکل تلاش می‌کند با اطلاع رسانی و آموزش درست شرکت‌های پلیمری را از ریسک‌های ناشی از نقص اطلاعات 
مصون بداریم.
سهم 1.5 درصدی صنعت پلیمر از تولید ناخالص داخلی کشور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه