یک پژوهشگر بازار مسکن، سیاست‌‌های بانکی را بزرگ‌ترین تهدید پیش‌روی مسکن می داند

مسکن مهری که به نتیجه نرسید

گروه راه و مسکن - پیش‌بینی اغلب متخصصین مسکن و شهرسازی این بود که مسکن مهر به سرانجام مسکن عمومی دهه‌های 60 و 70میلادی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی که به محیطی نامناسب تبدیل شده بودند دچار خواهد شد. اما بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بازتعریف سیاست مسکن مهر باعث شد تجربه تلخ مسکن عمومی در آمریکای شمالی و اروپا تکرار نشود؛ در این خصوص با سرمایه‌گذاری کلان در حوزه‌های زیرساخت‌ها، حمل و نقل، خدمات، آموزش و امنیت، این تهدید از مسکن مهر برداشته شد. سال گذشته جمعیت 2 شهر جدید از 1/1 میلیون نفر عبور کرد. طبق آمار روند رشد جمعیت در شهرهای جدید به شش برابر کلانشهرهای کشور رسیده که علت اصلی آن توسعه زیرساخت‌ها و خدمات در این شهرها بوده است. با توجه به اینکه ساکنان شهرهای جدید اغلب از قشر جوان هستند این شهرها دارای ظرفیت مناسبی برای رشد اقتصادی هستند.به گزارش اقتصادسرآمد، در 30 سال تجربه زیسته شهرهای جدید، این شهرها طیفی از تکامل دیدگاه‌ها، نظریه‌ها و اقدامات را پشت سر نهاده است. آخرین تحول فکری در این راستا در دولت یازدهم و دوازدهم و در پاسخ به نیازهای ساکنان شهرهای جدید به ویژه در سایت‌های مسکن مهر به وقوع پیوست. در آن ضمن آسیب‌شناسی تجارب گذشته و بازاندیشی در رویکردهای شهرهای جدید از سکونتگاه‌های صرفا خوابگاهی به شهرهایی با ویژگی‌های یک شهر نسبتا خوب، پایدار و زیست‌پذیر، بازتعریف برخی مفاهیم از جمله سیاست مسکن مهر و به کارگیری مجموعه‌ای از برنامه‌ها، طرح‌ها و اقدامات در دستور کار قرار گرفته است.شرکت عمران شهرهای جدید در گستره فعالیت‌های خود در سراسر کشور از طریق شرکت‌های عمران وابسته، طی سال‌های گذشته تلاش داشته تا پاسخگوی انتظارات شهروندان باشد. در این زمینه اعتقاد بر این بوده که با اولویت‌دهی به تأمین زیرساخت‌های اجتماعی و فضاهای عمومی مورد نیاز سکونت و ارتقای کیفیت فضایی شهرها، ضمن پاسخگویی به نیازهای طیف گسترده‌تر شهروندان و دستیابی به تنوع اجتماعی، موجبات ایجاد تعادل فراگیر در شهرهای جدید و تحقق عدالت فضایی بین سایت‌های مسکن مهر وسایر قسمت های شهر را فراهم کند.
آخر دولت تدبیر است مسکن مهر 
به نتیجه نرسید
فخرالدین زاوه، پژوهشگر بازار مسکن در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: امروزه یکی ازچالش‌های مهم و اساسی مردم کشور ما مسئله تامین مسکن است که اهمیت این موضوع باعث توجه و تمرکز مسئولین کشوربراین امربوده است نتیجه  این توجه طرح واجرای پروژه‌های عظیم ساخت مسکن‌ های دولتی با نام مسکن مهر بوده است شرکت‌های عمرانی و شهرداری‌های مناطق بسیاری درکشور درگیر اجرای این پروژه‌ها هستند که تا به امروز نیز به نتیجه مشخصی نرسیده است.
سیاست‌‌های بانکی بزرگ‌ترین تهدید پیش‌روی مسکن مهر
وی ارایه تسهیلات را مهم‌ترین فرصت و تغییر درسیاست‌‌های بانکی بزرگ‌ترین تهدید پیشروی شرکت به شمار می‌رود، تصریح کرد: به‌دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا، ورود متقاضیان واقعی به بازار مسکن باعث افزایش قیمت در مسکن مهر به عنوان تهدید می‌شود.
ساخت مسکن مهر برای افرادی که دچار فقر اقتصادی هستند
زاوه، به اهمیت ساخت مسکن مهر برای افرادی که دچار فقر اقتصادی هستند اشاره کرد و گفت: در متون علمی تعریف فقر اقتصادی این است که اگر خانواده‌ای توانایی تأمین نیازهای اساسی خود را بر مبنای درآمدش نداشته باشد فقیر محسوب می‌شود و آمار و ارقام نشان می‌دهد گروه کالایی که بیشتر سهم را در سبد کالایی خانوار به خود اختصاص داده مسکن است.
نقاط ضعف مسکن مهر و عدم تامین زیرساخت‌ها
این کارشناس مسکن با اشاره به نقاط ضعف مسکن مهر گفت: مکان‌یابی غلط عدم تامین زیرساخت‌ها، توجه نکردن به بردارهای اقتصادی، تخریب تکنولوژی‌های ساخت و از بین رفتن بدنه پیمانکاری میانی از اثرات منفی مسکن مهر بوده است.
مشکلات عدیده در طرح مسکن مهر
وی با اشاره به مشکلات طرح مسکن مهر از ابتدا گفت: مکان‌یابی اجرای پروژه‌ها، مطالعات زیرساخت‌ها و بردار‌های اقتصادی برای ایجاد یک شهرک مناسب نبود و در نتیجه اثر تحمیل یک انتظار بد و طولانی عرضه و تقاضا را به هم زد و وضعیت آشفته‌ای را ایجاد کرد. تخریب تکنولوژی‌های ساخت مشکل بعدی طرح بود و در واقع باعث شکست شد؛ تخریب بدنه پیمانکاری میانی در اثر قراردادها هم در این طرح رخ داد.
مسکن به عنوان یکی از کالاهای اساسی زندگی مردم دارای ویژگی های خاص و منحصر بفرد است. توجه به این ویژگی ها در برنامه ریزی برای حل مشکل مسکن ضروری است. این طرح با هدف تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه، قیمت زمین را از قیمت مسکن حذف نموده و واحدهای مسکونی را به صورت اجاره 99 ساله در اختیار آن ها قرار داده است. این واحدها در کلانشهرها، شهرهای بزرگ و شهرهای میانی با شرایط و وضعیت گوناگونی در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
مشکلات بخش مسکن مهردر ایران را ناشی از عدم استراتژی درازمدت دولت‌ها می‌دانم که با تغییر دولت متاسفانه این بخش مهم اقتصادی و اشتغال‌زا دستخوش سلیقه‌ها و آزمون و خطا می‌شود استراتژی دولت‌های قبل از انقلاب در بخش مسکن بر پایه شهرک‌سازی با تمامی امکانات برای اقشار مختلف و ایجاد خانه‌های سازمانی کارمندی، کارگری، نظامی و امنیتی معطوف بود که نمونه‌های آن در تمامی نقاط کشور به چشم می‌خورد. مهم‌ترین مشکل 360 هزار واحد نیمه‌تمام مسکن مهر، کماکان بحث زیرساخت‌ها و انشعابات است که طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، 150 هزار واحد از این تعداد در آینده نزدیک تحویل داده می‌شود؛ اما مشخص نیست به چه علت مسوولان مربوطه از بیان مشکلات این طرح خودداری می‌کنند.
 مسکن مهری که به نتیجه نرسید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه