متهم بودن دولت به اجرای معاهده پاریس « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

صادرکننده برق بودیم وارد کننده شدیم!

گروه انرژی - در هفته‌های گذشته بروز قطعی برق در برخی از مناطق کشور، یکی از پدیده‌های عجیبی بود که ابهام‌ها و پرسش‌های زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد، زیرا در سال‌های گذشته همواره در فصل تابستان و با افزایش دما، مصرف برق ناشی از روشن کردن کولرها و وسایل سرمایشی افزایش می‌یافت و بدین صورت رکوردشکنی‌های متعددی در مصرف برق صورت می‌گرفت. در نتیجه با عبور کردن نرخ مصرف نسبت به تولید برق، در برخی از مناطق کشور خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده‌ای اتفاق می‌افتاد. فارغ از موضوع تبعات مثبت و منفی اجرای تعهدات توافق پاریس پرسش اصلی آن است که آیا خاموشی‌های اخیر با اجرای توافق پاریس در ایران مرتبط است یا نه. در این بین ممکن است این سوال در اذهان ایجاد شود که هر چند روند قانونی تصویب توافق پاریس در داخل کشور طی نشده است، اما این امکان وجود دارد که دولت به صورت چراغ خاموش در حال اجرای این توافق باشد. در این راستا برای بررسی دقیق‌تر ارتباط بین اجرای توافق پاریس و خاموشی‌های اخیر بهتر است، برخی دلایل پیرامون نقش توافق پاریس در خاموشی‌های اخیر مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، باید اشاره کرد که «توافقنامه پاریس» در تاریخ 12 دسامبر سال 2015 با شرکت نزدیک به 196 کشور جهان و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد مصوب شد؛ هدف بلندمدت توافق پاریس این است که دمای کره زمین با سرعت کمتری افزایش یابد. در اصل این تصور که «گازهای گلخانه‌ای» عامل گرمایش زمین هستند و پذیرش اصل گرمایش زمین به‌دلیل افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای در نهایت منجر به امضای این توافقنامه شد تا دمای کره زمین تا پایان قرن به‌جای 2 درجه، 1.5 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.
در کشورمان نیز این توافقنامه در دولت یازدهم به‌تصویب رسید و مجلس شورای اسلامی نیز پیوستن به توافقنامه آب‌وهوایی پاریس را بررسی و تصویب کرد و در نهایت این مصوبه برای تأیید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد که شورای نگهبان ایراداتی نسبت به این توافقنامه گرفته است؛ برای تصویب نهایی، بررسی‌ها توسط نمایندگان مجلس در حال انجام است. به‌گفته برخی کارشناسان توافقنامه پاریس می‌تواند باعث ایجاد محدودیت‌هایی در مسیر پیشرفت و توسعه کشور و مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی همچنین زمینه‌ای برای افشای اطلاعات کشور شود.
چرا از صادرکننده برق به وارد کننده
 بدل شدیم
فریدون حسنوند عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره به روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: احتمال دارد، عدم سرمایه گذاری مناسب در توسعه نیروگاهی و  تعهد بی ربط کشور در معاهده پاریس باعث قطعی برق شده است. کشور ما سال ها بود که مرحله قطعی برق را رد کرده و به یک صادر کننده برق تبدیل شده بود که با بی برنامگی به قطعی برق افتاد.
دلیل عقب ماندگی‌ در ساخت و بهره‌بردای از نیروگاه‌های جدید برق
وی با تاکید براین مهم که وکلای مردم از دولت خواسته اند که ثابت کند معاهده پاریس را بدر کشور اجرایی نکرده است، افزود: باید مشخص شود که توافقنامه پاریس در ارتباط با صنعت برق به اجرا گذاشته نشده و دلیل عقب ماندگی‌ در ساخت و بهره‌بردای از نیروگاه‌های جدید، اجرای توافقنامه مذکور نیست. از آنجا که تولید برق در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر مطابق برنامه ششم توسعه پیش نرفته، اکنون کمتر از 1000 مگاوات برق خورشیدی تولید می‌شود، درواقع دولت نه خود این کار را انجام داده و نه مشوق‌های لازم را ایجاد کرد تا بخش خصوصی برای ورود به این عرصه ترغیب شود.  
برگ زرین دیگری ار عملکرد 
دولت تدبیر رو شد
حسنوند تصریح کرد: براساس «توافق اقلیمی پاریس»، ایران و تعدادی دیگر از کشورها باید تولید کارخانجات و صنایع دارای آلایندگی را تعطیل کرده یا کاهش دهند لذا می‌توان گفت؛ اگر شنیده‌ها مبنی براینکه ایران این تواقنامه را امضا کرده درست باشد، این مهم می‌تواند یکی از دلایل کاهش بهره‌برداری از نیروگاه‌ها باشد چراکه نیروگاه‌های موجود گاز، مازوت و گازوئیل می‌سوزانند.
به گفته وی اگر دولت طبق برنامه پیش می‌رفت اکنون باید با ساخت دو راکتور هسته‌ای، حدود 2 هزار مگاوات برق هسته‌ای وارد مدار می‌شد همچنین چند نیروگاه هسته‌ای دیگر در حال ساخت بودند. صرفه‌جویی سوخت گازوئیل در نیروگاه‌های فسیلی و بهره‌برداری از یک نیروگاه هسته‌ای، می‌تواند 4 و نیم تا 5 میلیارد دلار برای کشور درامد داشته باشد.
متهم بودن دولت به اجرای معاهده پاریس
عضو کمیسیون انرژی مجلس ابراز داشت: باید تاکید کرد علاوه‌ بر متهم بودن دولت به اجرای معاهده پاریس، نمی‌توان نسبت به عدم برنامه‌ریزی مناسب، نبود انسجام مدیریت، سلب امنیت از بخش خصوصی به عنوان دیگر دلایل اصلی عقب‌ماندگی در تولید انرژی‌های پاک و هسته‌ای چشم پوشی کرد.    
با این اوصاف، در صورت اجرا شدن «توافقنامه پاریس» هزینه‌های بالایی در قسمت نیروگاهی بر کشور وارد خواهد شد و در این زمینه علاوه بر مشکلات سابق، مشکلات جدیدی را متحمل خواهیم شد؛ هزینه اجرای این توافقنامه طبق گزارش سازمان محیط زیست از 17.5 تا 52 میلیارد دلار است و تأمین منابع آن زیر سؤال، و غیرقابل تأمین است.
هنوز وارد تابستان نشده و پس از گذشت سالها از خاموشی‌های پیاپی دوران جنگ تحمیلی، شاهد بازگشت این خاموشی‌ها به کشور بودیم، به‌گونه‌ای که میزان و تکرار هر روز این قطعی برق در استان‌های مختلف منجر به ارائه جدول و ساعات خاموشی‌ها در هر شهر شد. اما چرا امسال واحدهای نیروگاهی کشورمان از تأمین برق مصرفی شهرهای مختلف عاجر ماندند؟! آیا در توان تولیدی نیروگاه‌های کشور تغییری ایجاد شد یا توسعه این واحدها با مشکل مواجه شده است؟. 
 صادرکننده برق بودیم وارد کننده شدیم!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه