ارتقای صلح و امنیت، ارمغان حضور ایران در اجلاس شانگهای و سیکا

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید: اگر ایران در پیمان امنیتی مانند شانگهای وارد شود،هم آنها می‌توانند از ظرفیت‌های ایران در مسائل امنیتی ،مبارزه با تروریسم ،مبارزه با مواد مخدر استفاده کنند،هم ما می توانیم از ظرفیت آنها در مسائل امنیتی استفاده کنیم.
محمدجواد جمالی‌نوبندگانی با اشاره به اهمیت حضور رئیس جمهوری در اجلاس "شانگهای" و "سیکا"، گفت: شانگهای  از سال ۲۰۰۱ با شرکت روس ها ،چینی‌ها و 4 کشورهای آسیای میانه پایه‌گذاری شد و الان هم کشورهای دیگر هند و پاکستان به آن ملحق شدند، ایران و مغولستان ،افغانستان به عنوان گروه ناظر هستند.
وی افزود:پیمان شانگهای بیشتر به عنوان اینکه مسائل امنیتی،فرهنگی و اقتصادی را پیگیری کند ،به وجود آمد و برای چینی ها به عنوان موازنه بین ناتو و اتحادیه اروپا بود؛ من فکر می کنم که جمهوری اسلامی و پیمان همکاری‌های شانگهای می‌توانند در این همکاری ،یک برداشت های مشترکی داشته باشند. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان این که سازمان همکاری شانگهای علاقه مند به همکاری در زمینه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی در حال حاضر جزو پیمان های امنیتی منطقه نیست و اگر هم بوده خیلی موفق نبوده است و اگر بتواند در این پیمان امنیتی وارد شود،هم آنها می‌توانند از ظرفیت‌های ایران در مسائل امنیتی ،مسائل مبارزه با تروریسم ،مبارزه با مواد مخدر استفاده کنند،ماهم می توانیم از ظرفیت آنها در مسائل امنیتی استفاده کنیم.
این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه کشورهای عضو پیمان شانگهای می توانند از ظرفیت‌های ایران در مورد مسائل امنیتی،به خصوص در مسائل افراط‌گرایی و مبارزه با مواد مخدر و مسائل اقتصادی استفاده کنند،مطرح کرد: از نظر اقتصادی هم ما یک بازار بسیار خوب هستیم ،همچنین یک جغرافیای مناسب  برای ترانزیت کالا داریم ،از مسیر جاده ابریشم می توان بهره برداری کرد. وی مردم در مجلس دهم ادامه داد: همانطور که می دانید کشورهای عضو پیمان شانگهای نزدیک به ۳ میلیارد جمعیت دارد که می‌شود گفت ۴۵ درصد جمعیت جهان است.وسعت زیادی دارد،به اضافه اینکه حاشیه مذاکرات بسیار مهم است و دیدارهای رئیس جمهوری با رئیس جمهور چین و روسیه و دیگر کشورها بسیار مهم بوده است. جمالی نوبندگانی با اشاره به حضور و سخنرانی دکتر روحانی در جمع سران کشورهای عضو شانگهای،مطرح کرد: جز معدود دفعاتی بوده است،روسای جمهور چین و روسیه اینقدر صریح از جمهوری اسلامی حمایت می کنند و آمریکا را  محکوم کردند و این به نظر خودش یک پیام مثبت است.
وی ادامه داد: ما کشوری هستیم که اشتراکات فرهنگی بسیار زیادی با کشور تاجیکستان داریم ،فرهنگ، زبان ،مذهب، دین ،سابقه تاریخی ،تمدن، اشتراکات مهمی با این کشور داریم و دو کشور این قدر به هم نزدیک هستند. باید از ظرفیت مان استفاده کنیم و اشتباهات گذشته هردو طرف را جبران کنیم و به یک تفاهم خوبی برسیم.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، تصریح کرد:تاجیکستان که در گذشته با حضور ایران به عنوان عضو دائم و عضو اصلی مخالف بود، اما وزیر خارجه تاجیکستان به ایران سفر کرد،دکتر روحانی هم در قالب شرکت در کنفرانس سیکا به تاجیکستان رفتند و به نظر من این می‌تواند فتح باب خوبی برای ارتباط با کشورهای همسایه باشد.
ارتقای صلح و امنیت، ارمغان حضور ایران  در اجلاس شانگهای و سیکا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه