بررسی تحول در انبوه سازی ساختمان در ایران در گزارش «اقتصادسرآمد»

«اقدام ملی»برای 70 سال

گروه راه و ساختمان- رئیس اسبق سازمان ملی استاندارد ایران می گوید: در حالی عمر مفید ساختمان در ایران بین 25 تا 30 سال است كه عمر مفید ساختمان در كشورهای اروپایی به 150 سال می رسد.
به گزارش اقتصادسرآمد، نظام الدین برزگری یكی از عوامل پایین بودن كیفیت و عمر مفید ساختمان را پایین بودن كیفیت مصالح عنوان كرد و افزود: حدود یك هزار نوع مصالح ساختمانی شامل گروه های اصلی و فرعی در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد كه بسیاری از این مصالح، از استانداردهای لازم برخوردار نیست.
وی افزود: اگرچه رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز و نظارت بر آن از مهمترین عوامل ساختمان سازی مطلوب به شمار می رود، اما كیفیت مصالح مصرفی و چگونگی انتخاب و مصرف آنها نیز از جمله دلایل بهبود كیفیت ساخت و ساز محسوب می شود.
برزگری اضافه كرد: در سال های گذشته بویژه در دهه 90، سازمان ملی استاندارد بیش از پنج هزار مورد از تولیدكنندگان مصالح ساختمانی را تحت پوشش استاندارد قرار داد.
وی عرضه مصالح نامرغوب، پایین بودن استفاده از مصالح استاندارد، كم توجهی سازمان ها و نبود نظام كنترلی بهینه بر تولید را ازجمله مشكلات این بخش برشمرد و گفت: امروزه موضوع استاندارد مصالح بصورت جهانی مطرح است؛ استانداردها در جهان به گونه ای تدوین می شوند كه مكمل استاندارد جهانی باشند؛ به همین سبب، میزان استفاده و مقاومت بسیاری از مصالح ساختمانی مانند بتن، با توجه به وضعیت محیط و شرایط آب و هوایی تعیین می شود.
سعید سعیدیان، رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: کوتاهی برخی افراد در اجرای دقیق قوانین نظام مهندسی سبب شده تا عمر مفید ساختمان کاهش یابد.
غروی، رئیس هیئت مدیره شرکت انبوه سازی مسکن هم می گوید: همه مواد اولیه انبوه سازی مسکن، با آخرین فناوری اروپا و ژاپن در ایران هم وجود دارد.بر اساس نیازی که کشور داشت تا بتواند در حوزه ساخت و سازهای جدید در بافت فرسوده سریع عمل کند و نیز بتوان جلوی رشد تورم را گرفت و چاره‌ای اندیشید و از طرفی هم ساختمان را سبک بسازیم و با یک تریلی آن را حمل کنیم، طرح‌های پیش ساخته بسیاری را در دنیا بررسی کرده ایم.
در عین حال، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ساختمان هایی که به تناسب با آیین نامه ۲۸۰۰ احداث می شوند باید زلزله ای حدود ۷ و نیم ریشتر را پاسخ گو باشند.
جواد حق شناس اظهار داشت: از مجموع پروژه اقدام ملی حدود ۱۳۸ هزار واحد مربوط به پروژه‌هایی است که بنیاد مسکن باید در شهرهای کوچک و برخی از شهرهای بزرگ – توافق شده – باید به انجام برساند.
وی افزود: ۶۰ هزار قطعه زمین به استعداد ۶۰ هزار واحد مسکونی در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: امسال قرار شده که غیر از ۴۰۰ هزار واحد مربوط به اقدام ملی، ۳۰۰ هزار واحدِ در ارتباط با دستگاه‌های مختلف به قرار داد برسند.
وی با بیان این که ما در بنیاد مسکن سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی را احداث می‌کنیم، عنوان کرد: بنیاد مسکن به طور متوسط در هر سال ۸۰ هزار واحد مسکونی واقع در مناطق سانحه دیده را بازسازی می‌کند.حق شناس با اشاره به این که ما در داخل کشور خدمات فنی و مهندسی خوبی داریم، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت خوب دانشگاه‌ها و دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی امکان خوبی را در حوزه احداث مسکن در کشور فراهم کرده است.
وی با اشاره به منابع مالی پروژه اقدام ملی، توضیح داد: در حال حاضر هر واحد اقدام ملی با متوسط هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان احداث می‌شود.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به آئین نامه ۲۸۰۰، اظهار داشت: ساختمان‌هایی که به تناسب با این آئین نامه احداث می‌شوند باید زلزله‌ای حدود ۷ و نیم ریشتر را پاسخ گو باشند. ساختمان‌های اقدام ملی عمر ۷۰ ساله دارند.
«اقدام ملی»برای 70 سال
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه