کند و کاو «اقتصادسرآمد» از نقش ویژه مجلس در تنقیح قوانین برای تحقق شعار سال

قوانین متروک مانع جهش تولید

گروه مجلس- مجلس در سه بعد قانونگذاری، تنقیح قوانین و نظارت بر حسن اجرای قوانین می‌تواند در راستای تحقق شعار جهش تولید گام بردارد. یکی از موانع بر سر راه تولید وجود قوانین دست و پاگیر و زاید و بوروکراسی پیچیده است به طوری‌ که در پروسه تولید نه ادارات مربوطه می توانند از این قوانین در برابر تولید کننده کوتاه بیایند و نه چنین قوانینی برای تولید کننده مفید است.
به گزارش اقتصادسرآمد، این فرایندهای بروکراتیک ماه‌ها طول می‌کشد و بسیاری از تولیدکننده‌ها درهمین موضع منصرف می‌شوند. این باعث می‌شود کسانی که دارای سرمایه، دانش تولید و … هستند به حوزه تولید وارد نشوند. پس هرقدر بروکراسی تولید کم شود، تولید افزایش خواهد یافت.
روح الله عباسپور،نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس یازدهم می گوید: از سوی دیگر در سال‌های گذشته قوانینی به تصویب رسیده که بعضا می‌تواند مانعی برای تولید کنندگان باشد. مجلس در قالب تنقیح قوانین می‌تواند این موانع را کنار زند. همچنین مجلس باید بعد نظارتی خود را تقویت کند بحث نظارتی یکی از رکن‌های اساسی مجلس  است که باید نسبت به قبل فعال تر شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: از سوی دیگر قانون رفع موانع تولید نیز چند سالی است که به تصویب رسیده اما بخشی از این قانون نظیر تشویق صادر کنندگان و تولید کنندگان به طور صحیحی اجرا نمی‌شود. یا بحث قانون مبارزه با قاچاق کالا که  به تصویب رسیده اما به طور جدی اجرایی نمی‌شود. بعضا افراد بدون تشریفات گمرکی، کالا وارد کرده و به رقابت بازار داخل آسیب می‌زنند.
عباسپور در پایان با اشاره به وظایف مجلس در حوزه تحقق شعار جهش تولید بیان کرد: مجلس در سه بعد قانونگذاری، پالایش قوانین و نظارت بر حسن اجرای قانون می‌تواند ورود کرده و اقدامی جدی انجام دهد.
در عین حال، نماینده منتخب مردم اسفراین در مجلس یازدهم شورای اسلامی هم می گوید: باید در مجلس جدید ‌قوانین مزاحم و دست و پاگیر را برای تحقق «جهش تولید» اصلاح کنیم.
‍امان‌ الله حسین‌پور با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام جهش تولید ملی، اظهار کرد: هر چند اقداماتی از سوی دولت در راستای تحقق اهداف رونق تولید انجام شده اما با نقطه ایده‌آل فاصله بسیار زیادی داریم.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید به منظور تحقق اهداف جهش تولید ملی، موانع تولید را در مرحله نخست شناسایی کند، خاطرنشان کرد: در برخی از موارد موانع تولید شناسایی شده اما اقدامات موثری در راستای رفع این موانع صورت نگرفته که در سال جاری باید این اقدامات به صورت جدی دنبال شود.
حسین پور نخستین و مهمترین مانع جهش تولید را قاچاق کالا در کشور عنوان کرد و بیان کرد: متاسفانه موضوع قاچاق کالا در کشور حل نشده به طوری که کالاهایی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند که تولیدکنندگان داخلی به راحتی می‌توانند آنها را تولید کنند، اما به دلایلی باز هم شاهد قاچاق کالا در کشور هستیم که باید دولت در برابر قاچاق کالا عرض اندام داشته باشد تا به بحث تولید داخلی ضربه‌ای وارد نشود.
نماینده منتخب مردم اسفراین در مجلس یازدهم شورای اسلامی با اشاره به بروکراسی اداری حاکم بر کشور، افزود: متاسفانه بروکراسی اداری فراوان و قوانین دست و پاگیری در کشور وجود دارد که سرمایه‌گذاران را خسته و ناامید کرده و دولت هم نتوانسته آیین‌نامه‌های اجرایی را در این راستا به‌خوبی تنظیم کند، بنابراین تولید کنندگان در بحث مجوزهای تولید و موافقت نامه‌های اصولی همچنان سرگردان هستند.
حسین پور در ادامه خاطر نشان کرد: حمایت از تولیدات داخل و رفع موانع فروش از دیگر مواردی است که باید در راستای تحقق جهش تولید ملی به آن توجه ویژه داشت به نحوی که دولت باید برای فروش محصولات تولیدکنندگان داخلی چه در داخل کشور و چه در بازارهای همسایه و منطقه چاره‌اندیشی مناسبی داشته باشد.
قوانین متروک مانع جهش تولید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه